Zo, ik heb er vandaag even wat tijd aan kunnen besteden en ben al wel weer wat verder. Ik heb van een stuk 18 mm MDF een paar stukken afgezaagd.
Als ik los uit de hand een stuk zaag voelt dat veel soepeler. En het resultaat is ook gewoon goed, zie de foto:
Dus zou je denken, het zit in de rail. De beide stelknopjes stonden wel goed, dat wil zeggen nauwelijks speling (een heel klein beetje heb je wel want anders kan je de zaag niet voortbewegen) en ze stonden allebei wel gelijk. Gek genoeg gaat het veel beter als ik ze allebei ietsje losser instel dan ik had dus dat zal een deel van de oplossing zijn. Maar het voelt nog steeds stroef en helemaal geweldig gaat het niet.
Vervolgens ben heb ik eens een keer heel snel gezaagd en dat ging veel beter! Maar het is dan wel heel erg snel; ik heb nog nooit iemand zo snel met een cirkelzaag zien zagen. Ook in de filmpjes op youtube van de sp6000 wordt er niet zo snel mee gezaagd. En het stukje wat ik los uit de hand heb gezaagd deed ik ook niet zo snel en is toch goed.
Toen heb ik nog eens gezocht op internet; er is wel een servicemanual te vinden en daarin staat hoe je de zaag kan afstellen; de zool van de machine kan gesteld worden dus ik dacht, eens kijken of hij recht staat. Nou dat lijkt dus wel het geval. Ik heb een aanslag aan het plaatje MDF geklemd en daar de rail tegen aan geschoven en vast geklemd; vervolgens de zaag er op gezet en stilstaand er in laten vallen (het is tenslotte een invalzaag

) Dat gaf dan de sleuf onder op de foto; ik heb zo nauwkeurig mogelijk gemeten maar hij loopt echt parallel met de aanslag dus de zaag lijkt wel recht op de rail te staan.
Dus nou ja, met de stelschroefjes wat losser en veel sneller zagen ben ik dus wel wat verder maar helemaal ben ik er volgens mij nog niet.
Dus ik heb ook maar eens een ander zaagblad besteld, kijken of dat iets brengt.
Als iemand nog opmerkingen of een idee heeft hoor ik het graag!