Voorstellen en vraag afzuiging

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Hoi Allemaal,

Na een tijdje te hebben meegelezen zal ik me ook even voorstellen. 26 jaar oud en ruim een jaar geleden een huis (met garage :)) gekocht en afgelopen jaar vooral in huis geklust. Nu eindelijk tijd om de ‘werkplaats’ in de garage in te richten en daarna te beginnen met het maken van meubels zoals inbouwkasten e.d.
Het plan is om een werkbank te maken gebaseerd op het ontwerp van Benchworks, volgens mij is daar nog geen topic over dus wellicht leuk om daar tzt een topic voor te openen.

Vorige week heb ik van @skoren een Kity bestcombi over kunnen nemen, daar ga ik hopelijk veel plezier van hebben. Mijn vraag gaat over de afzuiging daarvoor.

Ik heb een Festool mini. Gezien de beperkte ruimte (ca. 3x3 m werkplaatsruimte) gebruik ik het liefst de Festool mini i.p.v. een aparte/nieuwe afzuiger. Mijn idee was een cycloon te kopen voor op de Mini met slang 50 mm en dan met een verloop te gaan naar 80 mm om aan te sluiten op de Kity.

Zou dat kunnen werken?
Ik weet dat het onwenselijk is om de diameter te vergroten (van 50 naar 80), maar wil het liefst mijn Mini gebruiken.

Bedankt voor de reacties alvast!
 
  • Leuk
Waarderingen: Studiosophiehoutenbos

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Hoi, welkom op het forum. Ik hoop dat andere forummers meer kennis hebben van afzuigingen. (ik dus niet).
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Er zijn 2 soorten afzuiging:
- HVLP (High Volume Low Pressure); dat zijn de grote afzuigers met 100+ mm slang. Dus veel luchtverplaatsing (veel m3) en weinig onderdruk.
- HPLV (High Pressure Low Volume); dat zijn de bouwstofzuigers waaronder ook de festool. Dus veel onderdruk en minder luchtverplaatsing.
In 95% van de gevallen is het zo dat je voor stationaire machines met grovere spanen/zaagsel de 1e afzuiger nodig hebt (de machine heeft dan ook een brede afzuigopening), en voor elektrisch handgereedschap (schuurmachine, handcirkelzaag, bovenfrees) een type bouwstofzuiger (vanwege het fijne stof en/of de handzamheid, de machine heeft dan ook een kleine opening van vaak kleiner dan 35mm)
Zie ook dit bericht uit een oud topic en het filmpje daarbij (hieronder nog ff weggezet voor de duidelijkheid).

Je schrijft dat de machine een aansluiting heeft van 80mm. En het is een stationaire machine. Ik vermoed dat je daarbij dan een echte stofafzuiger nodig hebt en dat een bouwstofzuiger minder effectief gaat werken. De luchtstroom (in liters/m3 per uur is gewoon te weinig om de spanen goed mee te nemen de slang in, als je een dikkere slang of grotere opening gebruikt dan er vanaf fabriek op de stofzuiger zit).
Zie in het filmpje, kijk zeker vanaf 4:30 en rond 6:00 het verschil in slangdiameter ook echt gedemonstreerd.

 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Hoi,
Eerst maar eens proberen met de spullen die je hebt.
Een cycloon is sowieso geen weggegooid geld, maar is voor de eerste testen niet nodig. Kost je wel een paar stofzuigerzakken natuurlijk.
Sluit de boel aan zoals je voor ogen hebt. Festool mini, slang, adapter.
Een paar keer proefdraaien en je weet of het voor jou werkt. Zo niet, dan is er advies genoeg te vinden met als startpunt de post van @klusrob .
Thomas
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Bedankt voor de reacties. Helder filmpje van @klusrob.
Even uitproberen zoals @thomasz adviseerde was ik ook al van plan, tenzij ik hier te horen zou krijgen dat het kansloos is.
Ik ga het uitproberen en laat weten hoe het gaat.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Ik denk dat het kansloos is. Ik heb het zelf geprobeerd met een vandiktebank. En de stofafzuiging werkt nagenoeg niet. De spaanders blijven, fijnstof lukt nog wel. Dus dat vind ik jammer ....

Maar proberen is zeker niet fout, maar hou rekening met de mogelijkheid om toch nog een HVLP afzuiging neer te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Voor een vvd bank is het kansloos. Voor een zaagtafel zou je wel wat resultaat krijgen. Veel hangt af van hoe gesloten is het zuigsysteem. Dan met name aan/in de machine. Probeer het uit. Neem wel diverse materialen.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Welkom op het forum!
Voor een Vlak- en Vandiktebank lijkt het me inderdaad te beperkt. dan zou je al een HVLP moeten hebben. Rekeninghoudend met je beperkte ruimt van 3x3 zou je ook kunnen kijken naar een Camvac.
Deze zijn er in varianten van 1-2-3 moteren.

Je zou eens kunnen kijken naar de filmpjes van Dennis van Hookedonwood.
hij gebruikt een Camvac en die kun je voor zowel een schuurmachine als een vvd gebruiken naargelang je 1-2-3 motoren aanzet.
Hierdoor heb je nog maar 1 machine nodig die ook nog eens redelijk compact is tenopzichte van HVLP.

Dan heb je de festool Mini 'over' of voor te stofzuigen / op locatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Aangezien de combi ook een vvd heeft heb ik mede nav jullie adviezen de Camvac besteld. Momenteel niet op voorraad maar hopelijk krijg ik m snel binnen…
 

thomasvh6

Nieuw lid
29 apr 2021
7
0
Belgie
Aangezien de combi ook een vvd heeft heb ik mede nav jullie adviezen de Camvac besteld. Momenteel niet op voorraad maar hopelijk krijg ik m snel binnen…
Welke versie heb je besteld? En waarom specifiek die? Ben zelf ook nog op zoek naar een geschikte afzuiging.
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Welke versie heb je besteld? En waarom specifiek die? Ben zelf ook nog op zoek naar een geschikte afzuiging.
Ik heb de camvac 2000 w met 55 liter vat besteld. 1000 W leek me wat weinig en 3000 w wat veel (en wat duur..).
Het relatief geringe ruimte beslag van de camvac en de enthousiaste gebruikers hier op het forum en hooked on wood gaf de doorslag.
Uiteindelijk wel voor de 55 liter gegaan omdat ik de extra hoogte t.o.v. de 36 liter dan weer niet zo erg vind en scheelt toch weer in het hoe vaak je moet legen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.