Vraag over stofzuigers

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Ik heb een HBM stofzuiger 190 m3/h en gebruik die (met de 100 mslang) op mijn cirkelzaag en vlakvandiktebankje. Het idee was oom een centraal afzuigsysteem aan te leggen, maar ik vind dat hij vooral voor zagen nogal matig presteert, er komt nog veel stof vrij. Op de werkplaats van de cursus waar ik op zit hebben ze festool stofzuigers die het in elk geval op de cirkelzaag een stuk beter doen, als is de slang een stuk kleiner. Ik denk dat zo'n festool op de VVD niet gaat werken gezien de hoeveelheid spaanders die die produceert (maar weinig stof met scherpe messen). Zou een Festool het veel beter doen en zo ja, welk type zouden jullie aanraden. Voordeel is natuurlijk dat je er ook de vloer mee kunt zuigen.
 

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
59
18
Arnhem
Beste Jan,

Stofzuigers blijft in mijn ogen een onderwerp waarover altijd veel geschreven word. In mijn optiek heb je in een werkplaats meestal 2 type stofzuigers.

HVLP (High Volume Low Pressure)
HPLV (High Pressure Low Volume)

In mijn optiek heb je voor zaken waar veel spaanders (HVLP grote stukken hout) bij komen kijken (VVD, Frees ed.) en zaken waar veel fijnstof bij komt kijken (HPLV zagen, schuren ed.)

Ik zelf kies voor een HVLP stofzuiger op mijn VVD en dergelijk en voor "handgereedschap" zoals je schuren, zagen op een HPLV zoals een Festool stofzuiger.


Dit filmpje legt het best duidelijk uit.

Nu is helaas een cirkelzaag ook een stofmaker maar de tip zou zijn zo veel als mogelijk direct bij de bron afzuigen als dit kan.

Als je kijkt naar de Festool stofzuigers is er eigenlijk niet heel veel verschil behalve vaak liters inhoud van de zak. CTL-SYS buiten beschouwing gelaten (mobiele stofzuiger) zijn de CTL stofzuigers bijna allemaal hetzelfde vermogen. Op de site kan je makkelijk de stofzuigers vergelijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Misschien ook eens bij Starmix kijken. Ik heb sinds vorig jaar een Starmix 1635 en ben er erg blij mee. Die is volgens mij iets krachtiger en goedkoper dan een Festool. Je kan er wel geen Bluethoot uitbreiding op voorzien.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
De debieten van de verschillende festool stofzuigers ontlopen elkaar niet veel. Allemaal rond de 3700 l/minuut dus zo'n 200m3/ uur.
Dat is niet veel meer dan de HBM, maar ik denk dat de onderdruk ( hoe lager hoe beter) van de festools veel lager is dan van de HBM, zodat een festool beter zuigt.
Heb al jaren een midi die via een Thien cycloon en een 50 mm slang op mijn zaagtafel is aangesloten. Werkt prima. Een grotere heeft voor mij geen meerwaarde; in feite gebruik ik alleen de motor dus aan een grotere stofopvangcapaciteit heb ik geen behoefte omdat alle stof via de cycloon wordt afgevoerd.
De inschakelautomaat met naloop is natuurlijk fijn en ook de regelbare zuigkracht komt van pas bij schuren.
Maar Makita en Kärcher hebben ook uitstekende, maar prijsvriendelijker stofzuigers. Er zijn vast mensen die daar over kunnen vertellen.
 
Laatst bewerkt:

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik heb een HBM stofzuiger 190 m3/h en gebruik die (met de 100 mslang) op mijn cirkelzaag en vlakvandiktebankje. Het idee was oom een centraal afzuigsysteem aan te leggen, maar ik vind dat hij vooral voor zagen nogal matig presteert, er komt nog veel stof vrij. Op de werkplaats van de cursus waar ik op zit hebben ze festool stofzuigers die het in elk geval op de cirkelzaag een stuk beter doen, als is de slang een stuk kleiner. Ik denk dat zo'n festool op de VVD niet gaat werken gezien de hoeveelheid spaanders die die produceert (maar weinig stof met scherpe messen). Zou een Festool het veel beter doen en zo ja, welk type zouden jullie aanraden. Voordeel is natuurlijk dat je er ook de vloer mee kunt zuigen.
Hoe bevalt deze HBM stofzuiger nu icm met je vandiktebank?
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Het afzuigstuk van de Kity VDD is zelfgemaakt dus er valt nogal wat naast. Ik heb het idee dat de HBM het meeste pakt. Maar een VDD produceert eigenlijk geen stof. Ik moet hem na gebruik schoonvegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SjoerdvR

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.