Voordeur renovatie, hoe pak ik dit aan?

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Volgens mij ben je al klaar met dit project. Alleen nog even de oude deur naar de gemeentewerf brengen.
Hoeveel dagen en dure lijmproducten, gereedschap etc wil je aan die oude verrotte deur gaan besteden om er nog iets van proberen te maken? Een nieuwe deur met modern hang en sluitwerk is ook een optie!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als ik die andere foto zo zie, heeft de hele buurt dezelfde voordeuren. Vermoedelijk een voormalige corporatie buurt. Ik vindt het altijd zonde als die samenhang verdwijnt. Bij mij om de hoek, heb je park oog in al. Daar zitten ook alle oude deuren nog in. Dat zijn ook voormalige corporatie woningen volgens mij. En nu is het beschermd. Het duurt altijd even voordat mensen door krijgen, wat ze weggegooid hebben. En vaak wordt het er niet beter op. En de oorspronkelijke deur is gewoon oud. Hij is niet totaal verrot. Met een beetje liefde kan hij weer 100 jaar mee.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
hoop werk maar als je het leuk vind om te doen niets mis mee.
Ik zou die onderste dorpel vervangen door een nieuw stukje eik als je hem toch helemaal demonteert.

accepteer gewoon dat jij herstelwerk blijft zien je weet immers precies waar het zit.

persoonlijk zou ik hem wel zo aan passen dat er dubbel glas in kan.
(dat is ook gefigureerd leverbaar)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Even een update over mijn projectje. De deur is er inmiddels uit en de tijdelijke (marktplaats)deur zit er in. Ik heb de bestaande scharnieren behouden en ga pas nieuwe monteren als ik de gerenoveerde deur weer terugplaats. De tijdelijkde deur loopt heel soepel en ik ben blij met het resultast tot nu toe.

De originele deur is er aan de onderzijde minder goed aan toe dan ik had verwacht. De weldorpel bleek ooit met extra schroeven vastgezet waardoor er lelijke gaten in zitten.

Meteen een vraagje: hoe kan ik gaten in eiken vullen zonder dat je de reparatie na aflakken met blanke lak nog kan zien?

Bekijk bijlage 136278
Bestaande deur eruit.


Bekijk bijlage 136279
Tijdelijke deur erin :)

Bekijk bijlage 136280
Matige staat van de verbindingen en lakwerk.
Bekijk bijlage 136281
Situatie onder de weldorpel.
Het onderste stuk van de stijl heeft toch wel zijn beste tijd gehad. Echt rot zal het hout niet zijn, maar de conditie zeer matig. Het is dan ook het zwaarst belaste deel van de deur. Er loopt wat water achter de weldorpel en het droogt maar zeer langzaam. Volledig herstellen van dit deel kan, maar is niet evident.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Er worden wel degelijk koopwoningen en gesloopt en vervangen door nieuwbouw.
gewoon omdat renovatie het meestal toch net niet helemaal is en vaak minimaal net zo veel kost.
Dat het niet seriematig gaat is logische elke woning heeft immers een andere eigenaar in tegenstelling tot huur.

de gemeente besluit overigens vrij weinig op dat punt.
Het enigste wat ze doen is een besluit van een investeerder goedkeuren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Die woningen die gesloopt worden, zitten vermoedelijk niet midden in een rij gelijke woningen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Wel degelijk .
het is wat lastiger want je hebt met buren te maken.
maar het kan prima traditioneel
en daar is zelfs een speciaal concept voor ontworpen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik zie je hier nog niet snel een vergunning krijgen , om een huis af te breken, niets aan de stabiliteit van de overgebleven rij te doen en op de vrijgekomen plek een stacaravan te plaatsen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Normaal gesproken kan er een huis tussenuit in een rijtje.
Dat is gewoon voorschrift als er 1 afbrand moet de rest gewoon blijven staan
Maar uiteraadt worden dat soort dingen van tevoren uitgezocht
En als de stabiliteit niet gegarandeerd kan worden dan zijn daar ook oplossingen voor.

het vergund krijgen van een woning binnen het bestemmingsplan is appeltje/eitje. als je het professioneel aanpakt heeft de gemeente geen enkele grond om zoiets te kunnen weigeren.

het enigste werkelijke probleem is het contact met de buren de bestaande bouwmuren zijn gemeenschappelijk en daar moet je iets mee zonder medewerking wordt dat erg lastig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het heeft verder weinig met het voordeurverhaal te maken, maar zo'n caravan is natuurlijk absoluut niet energieneutraal. Dat is prietpraat voor ambtenaren .
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Normaal gesproken kan er een huis tussenuit in een rijtje.
Dat is gewoon voorschrift als er 1 afbrand moet de rest gewoon blijven staan
Maar uiteraadt worden dat soort dingen van tevoren uitgezocht
En als de stabiliteit niet gegarandeerd kan worden dan zijn daar ook oplossingen voor.

het vergund krijgen van een woning binnen het bestemmingsplan is appeltje/eitje. als je het professioneel aanpakt heeft de gemeente geen enkele grond om zoiets te kunnen weigeren.

het enigste werkelijke probleem is het contact met de buren de bestaande bouwmuren zijn gemeenschappelijk en daar moet je iets mee zonder medewerking wordt dat erg lastig.
De Gemeente heeft zeker wel regels om dit te blokkeren. Komt simpelweg niet door Welstand of krijgt een beschermde status.
Stabiliteit is daarbij zeker ook een ding, progressieve instorting voorkomen was zeker niet altijd een ding, nog los van afwerken van bouwmuren binnen die opeens een gevelfunctie krijgen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
De Gemeente heeft zeker wel regels om dit te blokkeren. Komt simpelweg niet door Welstand of krijgt een beschermde status.
Stabiliteit is daarbij zeker ook een ding, progressieve instorting voorkomen was zeker niet altijd een ding, nog los van afwerken van bouwmuren binnen die opeens een gevelfunctie krijgen.
Deze reacties wijken mijlen ver af van het oorspronkelijk onderwerp. Beter om het in de kantine voort te zetten.
 

Olivier244

Nieuw lid
30 jul 2015
17
4
Utrecht
Volgens mij ben je al klaar met dit project. Alleen nog even de oude deur naar de gemeentewerf brengen.
Hoeveel dagen en dure lijmproducten, gereedschap etc wil je aan die oude verrotte deur gaan besteden om er nog iets van proberen te maken? Een nieuwe deur met modern hang en sluitwerk is ook een optie!
Dat zou zeker een optie zijn, maar hoofddoel was om juist het originele aangezicht van de woning te behouden en daarmee dus ook de (transparant gelakte) deur. Kost zeker meer uren en geld dan een ritje naar de stort. Maar het is vooral een mooie uitdaging om te kijken of ik er iets moois van kan maken. En dat mag best iets kosten.

En zo verrot is hij niet, alleen iets minder fraai dan ik zou willen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en Roel22

Olivier244

Nieuw lid
30 jul 2015
17
4
Utrecht
Het onderste stuk van de stijl heeft toch wel zijn beste tijd gehad. Echt rot zal het hout niet zijn, maar de conditie zeer matig. Het is dan ook het zwaarst belaste deel van de deur. Er loopt wat water achter de weldorpel en het droogt maar zeer langzaam. Volledig herstellen van dit deel kan, maar is niet evident.
Vervangen van de weldorpel ga ik zeker overwegen. Enig idee of deze ook in eiken leverbaar zijn? Ik vind alleen opties in meranti op het grote web...
 

Olivier244

Nieuw lid
30 jul 2015
17
4
Utrecht
Nu alle losneembare delen eraf zijn ben ik begonnen met het losnemen van de verlijmde verbindingen. En dat valt niet mee. Ik heb eerder wel een jaren '60 stoel uit elkaar gehaald met een verfbrander en gedoseerd geweld. Dat ging heel prima. Maar deze verbindingen zijn vele malen groter qua oppervlakte en ik kan niet inschatten of hier al PVAC lijm voor is gebruikt... Deur is van begin jaren '50. Iemand een goed idee? Ook als er oudere (beender)lijm gebruikt is?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.