Voordeur renovatie, hoe pak ik dit aan?

Olivier244

Nieuw lid
30 jul 2015
17
4
Utrecht
Hallo!

Als frequent forumlezer (ik vind hier altijd alles wat ik wil weten) nu toch een draadje over een onderwerp waar niet zo veel over te vinden is.

Onze voordeur (bouwjaar 1953) is aan het verzakken. Hij zakt door zijn verbindingen heen en is daar behoorlijk scheef door gaan hangen. Omdat ik de stijl graag wil behouden wil ik de deur renoveren en weer opnieuw in de blanke lak zetten.

Alleen, hoe ver moet ik gaan? De pen/gat verbindingen zijn los gaan laten waardoor er lelijke kieren ontstaan. Deze zijn door eerdere bewoners al eens een beetje knoeierig gevuld. Maar hoe krijg ik die weer netjes sluitend op de borstlijn? Moet de hele deur uit elkaar en opnieuw verlijmen? Of zijn er manieren om de deur constructief te versterken zonder dat hij helemaal uit elkaar hoeft? Help! Heeft iemand zinnige tips of adviezen? Dank alvast voor het meedenken!

Groet,
Martijn.

Hieronder het projectje in zijn geheel met een paar detail foto's van de wijkende verbindingen.

20230904_135736.jpg

20230904_135753.jpg

20230904_135920.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik haal ze normaal gesproken helemaal uit elkaar. Dat is eigenlijk de enige manier om het goed op te lossen. Bij een geverfde deur kom je vaak grote raamhoeken tegen, maar bij een blank gelakte eiken deur, is dat geen gezicht.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
controleer of de scharnieren en de ringen daarvan niet doorgesleten zijn, en of de schroeven geen speling hebben
controleer de deur op haaksheid
wil je ze strakker doen aansluiten, controleer dan of ze na een paar tikken uit mekaar valt
als dat zo is, dan kan je ze lijmen
boor gaten voor deuvels & plaats die, indien je de deur niet makkelijk uit mekaar kan halen
de glaslatte kan je er uit halen, en opschonen of nieuwe plaatsen
al die vullingen zijn inderdaad niet netjes
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De pennen opnieuw lijmen is niet zo eenvoudig. Gewone witte PVAC houtlijm gaat niet werken. Enerzijds pakt die lijm niet op oude lijm, anderzijds ga je met een een te grote passing zitten. En bij PVAC moet de verbinding klemmen. Je kan de deur uit elkaar halen, de verbindingen opschonen en lijmen met Woodmax of een andere vullende (maar niet bruisende) lijm/kit.
Ter versteviging zeker toognagels plaatsen. De gaten in de stijlen en pennen zijn idealiter iets verschoven zodoende dat je de delen samen trekt als je de pen er in slaat.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Of toognagels er al dan niet in thuis horen is maar hoe je het bekijkt. Bij zulk een deur zonder vast paneel en zonder schoor komt alle druk op de verbindingen. Constructief gezien is zulk een deur vragen om doorhangen. Moderne lijm of epoxy gaan al veel sterker zijn als de vroegere lijm, maar een paar toognagels gaan ook bijdragen aan een stabiel geheel.
 

Olivier244

Nieuw lid
30 jul 2015
17
4
Utrecht
Ik denk er zeker over om de deur helemaal uit elkaar te halen. Door verwarming van de lijm moet dit zeker kunnen gezien de matige staat van de verbindingen.

Maar hoe verlijm ik de deur het beste? Met serre joints? Of losse blokken en spanbanden? Het formaat gaat iets boven mijn standaard lijmklemmetjes...

Deuvels (of toognagels) toepassen overweeg ik ook nog. Maar dan met blinde gaten zodat je deze van de buitenkant niet ziet. Vlak afgewerkt in eiken denk ik dat deze niet echt op zullen vallen
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Het kozijn lijkt, na een eerste grove meting, goed recht en haaks. Ik ga dit zeker nog een keer nameten voordat ik de deur eruit haal.
Belangrijker is: krijg je de deur er nog in als je die terug in het gareel hebt gebracht. En is de deur ooit bijgewerkt (afgeschaafd) om ze dicht te krijgen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Of vragen of er iemand in de buurt is met geschikte klemmen. Er is vast wel iemand die je wil helpen. Het is ook handig als met twee bent voor zo een klus. Alleen is aanmodderen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Met die oplossing van thomasz kom je er ook wel. Om het vlak te houden, kun je eventueel tegels of emmers water er bovenop zetten. Of klemmen tegen het plafond, op de zelfde wijze met twee wiggen. En als je een vlakke tafel hebt, hoef je er ook geen lat onder te steken, maar klem je de helft van de deur op de tafel en schroef je een lat, waar je tussen die lat en de deur de wigjes slaat.
 

Olivier244

Nieuw lid
30 jul 2015
17
4
Utrecht
Pijpklemmen zouden kunnen of gebruikmaken van wiggen zoals in dit plaatje

Bekijk bijlage 135052
Dank, dat ziet er uit als een heel werkbare oplossing! En een paar extra handjes is inderdaad onmisbaar als je zo'n grote lijmklus hebt.

De tijdelijke deur is net op marktplaats gekocht, ik hoop volgende week aan de slag te kunnen. Ik zal jullie op de hoogte houden via dit draadje.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Deuvels (of toognagels) toepassen overweeg ik ook nog. Maar dan met blinde gaten zodat je deze van de buitenkant niet ziet. Vlak afgewerkt in eiken denk ik dat deze niet echt op zullen vallen
Wat als je de pennen verstrekt met één of twee wiggen per pen? Constructief sterk en optisch mooi weggewerkt.
Als de verbinding inderdaad losser is geworden zal dat vooral roterend in het vlak zijn, dat is ook de richting van de kracht. Een wig drukt de pen weer strak in het gat.
Als de pen niet door de stijl steekt, is het zelfs onzichtbaar (wel in één keer goed doen!). En anders is de wig in ieder geval niet direct in zicht.
 

Olivier244

Nieuw lid
30 jul 2015
17
4
Utrecht
Even een update over mijn projectje. De deur is er inmiddels uit en de tijdelijke (marktplaats)deur zit er in. Ik heb de bestaande scharnieren behouden en ga pas nieuwe monteren als ik de gerenoveerde deur weer terugplaats. De tijdelijkde deur loopt heel soepel en ik ben blij met het resultast tot nu toe.

De originele deur is er aan de onderzijde minder goed aan toe dan ik had verwacht. De weldorpel bleek ooit met extra schroeven vastgezet waardoor er lelijke gaten in zitten.

Meteen een vraagje: hoe kan ik gaten in eiken vullen zonder dat je de reparatie na aflakken met blanke lak nog kan zien?

20231011_085930.jpg
Bestaande deur eruit.


20231011_203124.jpg
Tijdelijke deur erin :)

20231013_112014.jpg
Matige staat van de verbindingen en lakwerk.
20231013_113436.jpg
Situatie onder de weldorpel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ziet er toch niet zo verkeerd uit? Gaten kan je vullen met een prop van het zelfde hout. Als je ze er zo in plakt dat de tekening min of meer door loopt, zie je er na het lakken weinig van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.