Voorbereiding voor de grote Woodworking.nl lijm test!

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik denk ook dat het nuttig is om de weerstand te meten juist na de minimaal aanbevolen klemtijd, en 24u erna.
De laatste dagen heb ik 17 tafelbladen verlijmd, zwoeg, dus moet het vooruit gaan en na 30 minuten klemmen lijm ik het volgende enzoverder.
wat ik daarbij merk is dat wanneer ik de bladen dan op de paneelzaag afkort, is dat de afgezaagde stukken (die ik in stukken breek als test), altijd breken of eerder loskomen op de lijmnaad (zaagtand verlijmprofiel) wanneer het pas uit de klemmen komt of binnen de 2 uren, terwijl de bladen die een nacht hebben gerust nooit op de lijmnaad breken en veel meer kracht vragen om kapot te krijgen..
De aangegeven perstijd is wel echt het minimum. Ik heb ondertussen afgeleerd om te snel los te maken en dan verder bewerken. Meermaals opnieuw moeten beginnen omdat de naad los kwam. Als het echt warm in de werkplaats (meer dan 25°) is de lijm wel al na enkele uren goed doorgehard.
De expresslijm, waar een nog kortere perstijd voor wordt opgegeven, gebruik ik om die reden ook niet meer. Verschillende keren vastgesteld dat de 10 of 15 minuten die opgeven worden bijlange geen sterke verbinding geven.
 

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
Zou het niet wat zijn om eerst een lijst met stellingen in de groep te gooien om helder te krijgen waar men het wel of niet mee eens is
Er zit veel ervaring in de groep.
Het is zonde om veel tijd en moeite te steken in proeven die eigenlijk niet nodig of gewenst zijn.
Voorbeeld
goedkope lijm is beter dan dure eens/oneens
is goedkope lijm net zo goed als dure eens/oneens
is goedkope lijm goed genoeg eens/oneens
vind je goedkope lijm een onderwerp om te testen eens/oneens
je zou dit ook kunnen vragen over de gebruiksaanwijzing
of ruw is beter dan glad

Ik weet dat dit niet wetenschappelijk is maar misschien een idee

vr.gr. en veel succes met de proeven/testen
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Een goed voorstel HaenigAn. Laten we eerst eens wat roepen over de test methode. Mijn voorstel is om 2 plankjes onder 90 graden op de uiteinden te verlijmen. Het vertikale deel zetten we in de bankschroef en het horizontale gaan we belasten en dan noteren we bij welke belasting de verbinding bezwijkt. Om het spleetvullende vermogen van een lijm te testen, doen we het net als Matthias Wandel en doen we 2 shims tussen de te verlijmde delen en doen dan dezelfde test.
Kunnen we hier wat mee, of moet het anders, of nog een andere test. Daarna kunnen we bepalen welke houtsoorten en welke lijmen we gaan gebruiken.
Wie roept er wat?

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Jaap ik kreeg laatst een mail met ca lijm voor hout. Er zat een tabel bij met de sterkte/tijd. De uitgeharde houtlijm en de ca lijm waren nagenoeg gelijk in eindsterkte. Het verschil in sterkte na een paar minuten wat zeer groot. De superlijm zat op ongeveer75% van zijn sterkte en de houtlijm bij nul. Misschien is dit ook een lijm die je mee kan nemen in de test.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik pleit om zaken te testen die er in de praktijk toe doen:

1. sterkte van de onderlinge lijmsoorten (D1 t/m D4, contructie-/bruislijm, epoxy (?) en wellicht ook iets totaal onbekends)
2. droogtijd (gemeten in tijd) >> doel: klopt de aangegeven tijd zoals op de verpakking vermeld?
3. droogtijd (gemeten bij variabele temperaturen) >> doel: wat is het effect van temperatuurverschillen?
4. droogtijd (gemeten bij variabele vochtpercentages) >> doel: wat is het effect van vochtig hout op de sterkte van de verbinding?
5. prijs/kwaliteit >> doel: erachter zien te komen of professionele (lees: vaak dure) lijm écht zoveel beter is dan de lijmen van Action/LIDL/ALDI etc.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Jaap ik kreeg laatst een mail met ca lijm voor hout. Er zat een tabel bij met de sterkte/tijd. De uitgeharde houtlijm en de ca lijm waren nagenoeg gelijk in eindsterkte. Het verschil in sterkte na een paar minuten wat zeer groot. De superlijm zat op ongeveer75% van zijn sterkte en de houtlijm bij nul. Misschien is dit ook een lijm die je mee kan nemen in de test.

Nou, kijk allemaal, het moet niet jaap zijn lijmtest worden, maar die van ons (bijna) allen. Dus dit is meer dan een verzoek Wim, ik denk dat veel meer onder ons willen weten hoe dit zit. Maar we kunnen ook eindeloos testen, maar om het praktisch te houden zou het volgens mij vooral gelinkt moeten zijn aan onze praktijk. Voor mij zou de test geslaagd zijn, als b.v. een buitentafel van lariks maak, dat ik met een gerust hart uit een aantal lijmsoorten kan kiezen die in onze test bewezen hebben dat ze dan goed voldoen.
Maar daar horen ook de exotische lijmen bij, de CA maar misschien ook Velpon of "vast zonder spijkers" kit. Ik kreeg een tijdje geleden ook een setje PMMA lijm in een kleine duo tube met mengtuitjes er bij. Schijnt erg goed te zijn en handiger bij kleine klusjes dan b.v. epoxy (denk ik). We zouden ook eens in de achtergrond van de lijmen moeten duiken zodat we voor eens en altijd helderheid hebben over gele houtlijm vs pva vs pvac etc. En de effectiviteit van bruislijm en de PU variant die niet schuimt etc.

@oceans'11 mooie voorzet, wie vult het aan en vooral welke test gaan we gebruiken om de verschillen te meten||

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Pas op dat je niet teveel wilt! Testen, goed testen is heel veel werk. Je zult ook een paar keer hetzelfde moeten herhalen om er zeker van te zijn dat je geen uitschieter te pakken had.

Eigenlijk moet je de teststukken een jaar op een plek leggen waar ze het zwaar te verduren krijgen en het dan nog een keer testen. Dus een verbinding met lijm voor buiten leg je een jaar op het dak. Eentje met lijm voor binnen leg je bijv. in een blokhut, zodat de verbinding flinke pieken in vochtigheid en temperatuur te verduren krijgt. Dan test je weer, het zou wel eens kunne zijn dat je dan verrassende verschillen ziet met de vers gelijmde verbindingen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik pleit om zaken te testen die er in de praktijk toe doen:

1. sterkte van de onderlinge lijmsoorten (D1 t/m D4, contructie-/bruislijm, epoxy (?) en wellicht ook iets totaal onbekends)
2. droogtijd (gemeten in tijd) >> doel: klopt de aangegeven tijd zoals op de verpakking vermeld?
3. droogtijd (gemeten bij variabele temperaturen) >> doel: wat is het effect van temperatuurverschillen?
4. droogtijd (gemeten bij variabele vochtpercentages) >> doel: wat is het effect van vochtig hout op de sterkte van de verbinding?
5. prijs/kwaliteit >> doel: erachter zien te komen of professionele (lees: vaak dure) lijm écht zoveel beter is dan de lijmen van Action/LIDL/ALDI etc.

Punt 2 t/m 5 kunnen wat mij betreft overgeslagen worden. De droogtijd die de fabrikant aangeeft is langer dan de werkelijke droogtijd,dit heeft de fabrikant natuurlijk zelf uitvoerig getest en dekt zich zo een beetje in. Punt 3, de fabrikant geeft de minimale verwerkings-temperatuur aan, hieronder moet je de lijm niet gebruiken, ook dit is natuurlijk uitvoerig getest.
Punt 4, het lijkt mij niet zinvol om zoiets te gaan testen, je moet gewoon de lijm testen bij normale vocht waardes.
Punt 5, aangezien ik jaren geleden een aantal jaren bij een lijmfabriek heb gewerkt weet ik 100% zeker dat sommige goedkope lijmen 100% identiek zijn aan dure. Of dit voor alle merken geld weet ik dan weer niet zeker.

Ik denk dat je voor een goede test zo ie zo uit moet gaan van de aanbeveling van de fabrikant wat temperatuur, droogtijd, klemkracht etc betreft.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Moet er eigenlijk niet vooraf bepaald worden wat voor een belasting een bepaalde lijmverbinding/constructie moet kunnen hebben??? En hoe bepaal je zo'n minimale belasting?

Ik bedoel een tafelblad of een snijplank zal onder normale omstandigheden minder krachten te verduren krijgen dan een stoel waar een zwaargewicht op wiebelt en op constructies komen weer heel andere krachten op te werken.

Misschien blijkt dan dat de slechtste lijm toch voldoende sterk is om normale belasting aan te kunnen???
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De standaard is altijd dat de lijm moet sterker zijn dan het hout. Dus ik zou een stevige houtsoort kiezen, zoiets als beuken of essen en dan kijken of de lijmnaad breekt in het hout of in de lijmnaad.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ook een goed uitgangspunt Seek. Want om op de opm van Coko in te haken, dat de constructie de sterkte bepaalt. Als je dan zorgt dat de lijmverbinding sterker is dan het verlijmde hout zit je goed met de keuze van de lijm. Wat nog wel verschil maakt, is dat de ene lijmsoort beter geschikt is om continue zwaar belast te worden als de andere.

jaap
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hier een opzetje van de uitgangs vorm van het te testen materiaal. Basis materiaal is 60x20mm met een eenvoudige "vinger verbinding" (?) voor voldoende lijmoppervlakte. Verbinding aanzich levert geen bijdrage aan de sterkte.

De groef op 100mm is om, door middel van een ronde as, de kracht altijd op de zelfde afstand te laten aanvangen. Mathias Wandel paste dit ook toe.

Test Materiaal.jpg
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hier een opzetje van de test opstelling. (wederom) Vergelijkbaar met die van Mathias Wandel. Heeft iemand een idee voor de druk opnemer? Mathias past een badkamer weegschaal toe met behulp van een arm om de kracht er op de reduceren. gevoelmatig verwacht ik een kracht tot max 5.000N (~500kg) loodrecht onder het aanvangstpunt.


Test opstelling.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Als je in China zoekt (alibaba) kan je heel veel krachtopnemers vinden voor een prikkie.Als je de druk verdeeld over een stuk of 4, dan hoeven ze per stuk maar tot 200 kg te gaan. Wel heb je een meet versterker nodig, omdat de exitatie spanning van die dingen heel laag is. Misschien is een simpele weegschaal toch niet zo'n gek idee, scheelt een hoop werk aan de interface.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Het testen van lijmsoorten lijkt me op zich een nuttig iets. Waarom ieder voor zich steeds het wiel opnieuw uitvinden immers ?

Persoonlijk zou ik de test echter simpel en klein houden. Het is al gezegd, goed en zinnig testen is heel veel werk en voor elke test heb je minimaal een controle test nodig, kortom, alles minimaal keer twee dus.

Als ik daarnaast sommige stukjes hier lees krijg ik op de eoa manier het gevoel dat het meer lijkt te gaan om het bezig zijn met testen dan het testen met als doel een goede keuze te kunnen maken. Beetje vergaderen om het vergaderen zeg maar.

De hamvraag is of je er straks na heel veel werk daadwerkelijk iets aan hebt. Kijk maar eens bij de test resultaten van producten van de fabrikant zelf. Test A en Test B kunnen resulaten hebben die ieder op zichzelf perfect zijn maar de gebruiker voor een dilemma zal plaatsen, hij wil immers iets doen waarbihj de uitslagen elkaar zouden kunnen gaan bijten...
 

Sjembecks

Nieuw lid
19 apr 2013
4
0
Ik ben beginner in hout bewerkingen, echter in het dagelijks leven ben bouwkundig constructeur.

Vaak worden de verbindingen niet gelijmd om sterk genoeg te zijn maar om spleten/kieren te voorkomen.
Ik pas in in ieder geval altijd veel te veel lijm toe waardoor de lijm nooit maximaal wordt belast.
In de praktijk merk ik dat mijn lijmverbindingen niet na één maand scheurt maar eerder na 2/3 jaar, dit kan je niet testen.

Als ik de test op stelling van Thom zie dan zitten hier nogal wat mogelijke variabelen in welke je na mijn mening zoveel mogelijk moet uitsluiten.
-De verbinding op vooral moment capaciteit getoetst, Hierdoor wordt de (trek/druk) sterkte van het hout veel belangrijker dan de lijm. (voorkeur zuivere trekproef & afschuifproef).
-Hoe kun je garanderen dat de lijmklemmen bij ieder te testen stuk even vast worden gedraaid?
-Om een goed test resultaat te krijgen moet je minimaal 5 (liever meer) proef stukken trekken waarvan je de hoogste en laagste (uitschieters) testwaarde weg streept.

Ik zou het onderzoek veel interessanter vinden als de bruikbaarheid/verwerkbaarheid van de verschillende lijmen wordt getest.
Dit is veel makkelijker realiseerbaar en na mijn mening veel praktischer.

De trek sterkte zijn door de fabrikanten al uitvoerig getest, deze kun je heel makkelijker opvragen:p
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Wellicht is het interessanter om verschillende soorten houtsoorten te testen? wel of niet geschuurd tot een bepaald niveau, erg ruw of juist gepolijst, de ene geolied de ander niet. Wat is het verschil als het niet wordt vastgeklemd maar gewoon erop wordt gelegd?
De test van Matthias Wandel vind ik ook niet erg sterk aangezien hij alleen vergelijkt hoe sterk de verbinding is en niet de lijm zelf dat doet hij wel met de '''gorilla glue'' lijm test. Deze test lijkt er erg veel op maar hij gebruikt 2 stukken hout die koud op elkaar zijn gelijmd. Deze opstelling is wat beter en je kan er een lange arm aan bevestigen zodat een badkamer weegschaal misschien wel voldoende is? In ieder geval succes en ik ben erg benieuwd!
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hoe is het eigenlijk met deze test afgelopen?

Ik moet binnenkort iets gaan lijmen, wat ik niet ideaal kan klemmen, maar wat wel goed vast moet komen te zitten. Ik heb titebond (de standaard) en Veritas Chair Doctor tot mijn beschikking. Het gaat over een kleine verbinding van Buxushout en Taxus. Iemand een idee welke ik het best kan gebruiken?
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
@Meron Hoe is de verbinding tussen de twee houtsoorten ? Moeten ze koud op elkaar gelijmd worden of is er een houtverbinding en wat is de belasting van die verbinding ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.