Vliering onder schuin dak

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
Dan dat koppelbalk wel door laten lopen tot op de vloer. De bovenste gording mag je trouwens niet gebruiken voor de vloer. Maak daar eenzelfde balk tegenaan als aan de andere kant. Die nieuwe balk mag je wel koppelen aan de gording.
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld, de bovenste is juist bedoeld voor de vliering. Zoals je ziet heb ik ook geen ruimte om een steunbalk naar de vloer te doen, vandaar dat ik dacht een balkje omhoog vanaf de bestaande gording (bruin). Rood komt tegen de wand, blauw is degene met de langste overspanning waarvan ik niet weet of ik die in 1 geheel boven krijg.
1673550806278.png



1673552005955.png
 

Bijlagen

  • 1673551934951.png
    1673551934951.png
    122,6 KB · Weergaven: 1

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Je introduceert met je afsteuning naar de gording een belasting met buiging tot gevolg. Daar is die niet op berekend.
Als je aan de andere kant van de gording nog weer verlengd en afsteund op de vloer vang je dat op. Of dat "mag" weet ik niet.
Vind het zelf wel een goed idee. Wel zorgen dat de bevestiging op de vloer voldoende star is.
 
  • Leuk
Waarderingen: rowinbakker en Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je introduceert met je afsteuning naar de gording een belasting met buiging tot gevolg. Daar is die niet op berekend.
Als je aan de andere kant van de gording nog weer verlengd en afsteund op de vloer vang je dat op. Of dat "mag" weet ik niet.
Vind het zelf wel een goed idee. Wel zorgen dat de bevestiging op de vloer voldoende star is.
Je belast idd anders de gording over de zwakke as, wat niet aan te raden is. Het geeft buiging en tordering, dus een lat onder de bestaande gording door over de lengte van de nieuwe balken is misschien slim. Geeft wat meer weerstand tegen torsie dan alleen een kopse verbinding
 
  • Leuk
Waarderingen: rowinbakker

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Als je geen hele balk boven kan krijgen, kan je de balk opbouwen uit 3 steigerdelen. Maximaal overlappen en volledig van af beide zijden zigzag afspijkeren. Dan krijg je een balk van ongeveer 85mm bij 195 mm hoog.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Als je geen hele balk boven kan krijgen, kan je de balk opbouwen uit 3 steigerdelen. Maximaal overlappen en volledig van af beide zijden zigzag afspijkeren. Dan krijg je een balk van ongeveer 85mm bij 195 mm hoog.
Daarmee houd je het vlierinkje wel onafhankelijk van de dak constructie.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Hij hangt in het midden toch nog aan het spantbeen? Of draagt hij op het deurkozijn?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Daar hangt het wel aan het spant maar daar kun je makkelijk wat onder zetten als dat er nog niet is. Denk ik.... haha
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
Als je geen hele balk boven kan krijgen, kan je de balk opbouwen uit 3 steigerdelen. Maximaal overlappen en volledig van af beide zijden zigzag afspijkeren. Dan krijg je een balk van ongeveer 85mm bij 195 mm hoog.
Dat zou ook nog wel eens kunnen werken inderdaad!


Hij hangt in het midden toch nog aan het spantbeen? Of draagt hij op het deurkozijn?
Dat was wel mijn eerste gedachte aan het spantbeen, deurkozijn of iets is er nog niet. Moet even kijken of het mogelijk is om op die plek een balk omhoog te doen, lijkt me ook wel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.118
242
Goeree-Overflakkee
Steunbalk in het midden doortrekken tot op de vloer. De met de pijl aangegeven verbinding is een belangrijke, want de blauwe balk buigt verticaal door, terwijl de ondersteuning schuin zit.

Die blauwe balk is ook nieuw? Gordingen zitten meestal schuin.

door.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.