Vliering onder schuin dak

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
Dag!

Wil binnenkort gaan beginnen aan het maken van een vliering, ben bezig met een ontwerp, graag jullie advies of het zo goed te doen is:
1673271041140.png
Balken in dit ontwerp zijn 44 x 120, 60 h.o.h.
Bevestiging via balkdragers aan een plank die aan de betonnen muur komt.

Nu zit ik met de andere kant van de schuine balk. Die is veel langer, kan ik het op dezelfde manier voortzetten?
1673170080111.png


Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe de regel nu werkt voor de overspanning, geldt dit ook voor de afstand van in dit geval 455, of geldt dit alleen voor de overbrugging waar verder niks tussen zit?

Eerst ook gedacht om een balk te monteren aan de schuine wand (platen) maar dat lijkt me ook niet slim, hier liggen gelijk de pannen op.

S.v.p. jullie advies!
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
een balk van 120 mm hoog gaat over een afstand van 4.550 mm van zichzelf doorbuigen
laat staan dat er nog een last op komt
raadpleeg de balkenschuif
(heb die nog nooit gebruikt, maar weet wel dat die bestaat)
Ja de balkenschuif geeft 70 x 245 aan wat ik wel wat aan de forse kant vindt. Ik denk dat voor een berging 70 x 195 ook wel voldoende is. Balkje van 120 is inderdaad wat klein dan 😁
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.996
821
Omgeving Leiden
Nou heb ik helemaal geen ervaring met dit soort werk, maar ik dacht dat misschien een doosconstructie, - dus tegen de balken boven en onder platen schroeven- misschien de constructie stijver maker.
Zodat je de overspanning wél kan maken.
Wellicht dat anderen ideeën hebben over dit idee?

Bij een berging zou ik overwegen de overspanning halverwege te ondersteunen als de ruimte het toelaat.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Nou heb ik helemaal geen ervaring met dit soort werk, maar ik dacht dat misschien een doosconstructie, - dus tegen de balken boven en onder platen schroeven- misschien de constructie stijver maker.
Zodat je de overspanning wél kan maken.
Wellicht dat anderen ideeën hebben over dit idee?

Bij een berging zou ik overwegen de overspanning halverwege te ondersteunen als de ruimte het toelaat.
Haalt weinig uit, de hoogte bepaalt de doorbuiging, dus die balk moet gewoon sterker.
Als hoogte belangrijk is dan is staal ipv hout een optie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Je zou in het midden van de lange overspanning een staalkabeltje langs het dak naar de betonnen muur kunnen maken voor wat draging in het midden.
Overigens houd je weinig bruikbare ruimte over onder het schuine dak als je zelf ook nog naar achter moet kunnen kruipen voor de laatste spullen?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Ja de balkenschuif geeft 70 x 245 aan wat ik wel wat aan de forse kant vindt. Ik denk dat voor een berging 70 x 195 ook wel voldoende is. Balkje van 120 is inderdaad wat klein dan 😁
De balken van mijn schuur hebben ook die maat bij een overspanning van 5 meter. Maar wel bij een hart op hart maat van ca. 55 cm. Als ik dat bij jou zo zie, is dat al gauw 2x zo groot. Die maat lijkt mij dan niet heel overdreven.
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
Misschien inderdaad dan wel sim om een maatje groter te doen. Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat het berekend is als vloerbelasting. Het is puur bedoeld als berging voor kleiner spul (aangezien er ook niet superveel ruimte is)

Dan vind ik wat eruit komt via de balkenschuif wel vrij veel; maar heb er dan ook geen kaas van gegeten :)

Een ander belangrijk punt wat ik vergeten ben te vragen. Ik zou niet weten hoe ik een 4meter + naar zolder krijg. Dan moet er een raam uit op zolder; kan ik hem ook door midden doen en later weer aan elkaar verbinden met een liplas of een gordinglas?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een ander belangrijk punt wat ik vergeten ben te vragen. Ik zou niet weten hoe ik een 4meter + naar zolder krijg. Dan moet er een raam uit op zolder; kan ik hem ook door midden doen en later weer aan elkaar verbinden met een liplas of een gordinglas?
bij beide is de overlapping te klein
alle draagkracht komt op de verbinding
ik zou het zelfs met stroken multiplex maken die mekaar overlappen
lijmen en schroeven
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.118
242
Goeree-Overflakkee
Die balk in één geheel houden. Een verbinding mag alleen als je het langs het spant door kan laten steken, maar dan krijg je twee lange balken.
Je zou in het midden van de lange overspanning een staalkabeltje langs het dak naar de betonnen muur kunnen maken voor wat draging in het midden.
Dit zou alleen werken als de staalkabel + montage minder flex (bij belasting) heeft als de balk aan doorbuiging. Niet echt realistisch dus.

De balkenschuif is bedoeld voor vloeren en dak. Bij opslagvloertjes kijk ik altijd naar balkmaten voor een dak. Bij opslagvloertjes met beperkte hoogte (zoals hier) kan je dit verder reduceren. Volgens mij is dit bij de Eurocode ook zo.

Een doosconstructie maakt de balklaag zeer zeker sterker/stijver. Het beste verlijm je de plaat dan wel. Ik zou er hier niet voor kiezen. Losmaakbaarheid is een belangrijk aspect voor de toekomst.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
bij beide is de overlapping te klein
alle draagkracht komt op de verbinding
ik zou het zelfs met stroken multiplex maken die mekaar overlappen
lijmen en schroeven
Ik zou het dan met planken vurenhout doen. Dan heb je wel alle vezels in de zelfde richting, wat toch weer sterker is.
 
  • Leuk
Waarderingen: rowinbakker

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Die balk in één geheel houden. Een verbinding mag alleen als je het langs het spant door kan laten steken, maar dan krijg je twee lange balken.

Dit zou alleen werken als de staalkabel + montage minder flex (bij belasting) heeft als de balk aan doorbuiging. Niet echt realistisch dus.

De balkenschuif is bedoeld voor vloeren en dak. Bij opslagvloertjes kijk ik altijd naar balkmaten voor een dak. Bij opslagvloertjes met beperkte hoogte (zoals hier) kan je dit verder reduceren. Volgens mij is dit bij de Eurocode ook zo.

Een doosconstructie maakt de balklaag zeer zeker sterker/stijver. Het beste verlijm je de plaat dan wel. Ik zou er hier niet voor kiezen. Losmaakbaarheid is een belangrijk aspect voor de toekomst.
Voor de doorbuiging maakt een doosconstructie beperkt uit, het voegt puur hoogte toe aan de balk en navenant sterkte en idd alleen als het als 1 geheel werkt.
Een iets hogere balk is veel simpeler.
De standaard berekening gaat volgens mij uit van een vloerlast van 175kg/m2, dus de vraag is vooral wat je op dat zoldertje gaat leggen en ook wat eventueel regulier op zo'n zolder gelegd wordt (ivm toekomstige bewoning), want zolang het praktijkmatig heel blijft, geeft het geen problemen....
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
In de effectieve ruimte die volgens mij overblijft zal het niet meevallen om aan de 175 kg/m2 te komen.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Dit zou alleen werken als de staalkabel + montage minder flex (bij belasting) heeft als de balk aan doorbuiging. Niet echt realistisch dus.
Dit was natuurlijk uitgaande van de 44x120. Dan helpt dat zekers wel. Zou er voor een dak constructie ook niet voor kiezen. :)
 

rowinbakker

Actieve deelnemer
11 okt 2018
35
3
Zolang de betrokkenen geen hout hobby hebben.... 😁😁
Ik ben wel van plan om wat hout op te slaan aan de andere kant maar er is inderdaad niet veel effectieve ruimte.

Dank voor alle input mannen, ik ga eerst beginnen met het kleine gedeelte boven mijn kantoor, samen met schuifdeur etc. Daarna even kijken of het écht niet mogelijk is om een lange balk naar boven te krijgen.
Wat ook nog zou kunnen (denk ik) is een steunbalk vanaf de gording omhoog, maar dat oogt misschien ook een beetje gek.
Heb de gording hier niet op de exacte hoogte, maar geeft even een idee:
1673509766845.png

Mocht het écht niet lukken om de lange balk boven te krijgen zou ik hem toch wel weer aan elkaar kunnen zetten en dan op deze manier ondersteunen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.118
242
Goeree-Overflakkee
Dan dat koppelbalk wel door laten lopen tot op de vloer. De bovenste gording mag je trouwens niet gebruiken voor de vloer. Maak daar eenzelfde balk tegenaan als aan de andere kant. Die nieuwe balk mag je wel koppelen aan de gording.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.