vlakken en opruwen wetstenen

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Ik mocht een flinke plaat graniet uit de afvalbak van een steenhouwerij/natuursteenhandel zoeken en gratis meenemen. Buigt voor geen duizendste mm door:p

Fons

maar hoe weet je nu of dat stuk vlak is? :rolleyes: dat lijkt mij wel weer het voordeel van glas...

ik heb zelf trouwens zo,n 'slijpsteen-slijpsteen', bij de knivesandtools gehaald. het viel me wel op dat die steen niet echt vlak was. maar (wsl door het bewegen) het lukt toch goed om de stenen vlak te krijgen.:confused:

al die wegen naar rome, lastig hoor :)
 
A

Athanor

Guest
Ik gebruik wel eens een gekalibreerde rei (veritas) en voelers tot 0,05 mm om de vlakte te checken van oppervlakken....


Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Hallo,
In principe hol je natuurlijk alles uit waar je op slijpt, of dat nou de beitel op de steen slijpt, of de steen ergens op slijpt, het beste is natuurlijk om je steen te slijpen op een materie dat harder is dan je steen, ik slijp mijn stenen op een diamant slijpsteen! a drie pond op eBay.

Maar heb het ook wel eens geprobeerd op een vlakken straattegel, ging ook goed duurt even langer!



groet
marco

Ik kan je de hand geven mijn eerste tijd vlakte ik ze met een stoep tegel en zilverzand.
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Wim,
Ik doe het dan ook nog steeds, en inderdaad met zilverzand, ik haalde altijd van dit zware zilverzand bij een gieterij een paar straten bij mij vandaan, geweldig zand, maar loodzwaar.
Mijn grootvader deed dit ook al 70 jaar terug, zelfs vlakte hij zijn cilinderkoppen van zijn indian en BSA motoren op deze manier, alleen waren toen de tegels nog niet van beton maar lijsteen of graniet, maar het principe is het zelfde

groet
Marco
 
Laatst bewerkt:

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Ik hoor hier steeds maar weten en slijpen met water, maar had een paar jaar terug een blank stukje arkansas hardrock, ik slijpen met water nou mooi niks of bijna niks, toen heb ik een klein beetje petroleum gebruikt, en ging slijpend heen.
later hoorde ik ook dat je met dit soort steen altijd met olie of petroleum moet slijpen!

groet Marco
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Wat ik tegenwoordig gebruik is schuurgaas voor muren (voor stucadoors). Kan je bij iedere dhz-winkel goedkoop vinden. Je zal wel even een vlakke plaat moeten hebben om het op te bevestigen. Snel en goedkoop.
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
david,
heb ik ook geprobeerd, maar is mij veel te grof, en loopt te snel vol, is hier ook niet voor gemaakt, geloof ik, meer voor poreuze zachte materialen!



Marco
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Misschien bedoel je wat anders? Deze hebben een open gaasstructuur en lopen dus juist niet vol. Korrelgrofte is dacht ik 120 of 180. Veel speciale vlakstenen (van bijv. naniwa) zitten qua korrel ook in deze range, dus voor mij voldoet het prima.
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Misschien bedoel je wat anders? Deze hebben een open gaasstructuur en lopen dus juist niet vol. Korrelgrofte is dacht ik 120 of 180. Veel speciale vlakstenen (van bijv. naniwa) zitten qua korrel ook in deze range, dus voor mij voldoet het prima.



Hallo
Deze bedoel je toch dit is korrel 120, dit is niet geschikt om wetstenen mee te vlakken,was zo bot toen ik dit gebruikte, daar heb je echt gelijkwaardig of harder voor nodig, dat is mijn ervaring, wat vlakken van slijpstenen betreft, maar als jij hier gelukkig mee bent, wie ben ik om dat te betwijfelen!

Met vriendelijke groet
Marco
100_6718.jpg
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Zo'n kleine coticule is binnen een paar minuten al vlak als je begint met waterproof 120 of 240 grit.

roekie, een slijpsteen-slijpsteen moet eigenlijk ook eerst gevlakt worden.

marplesfan21, het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een £3 diamantsteen echt vlak is. Ik heb ook 's een goedkoop setje gekocht maar die had ik al snel versleten.

Ik heb stapels natuurstenen gevlakt met schuurgaas zelfs harde stenen als charnley forest stenen en arkansas stenen. Schuurgaas gaat lang mee alleen is het niet supersnel en het holt uit. Ik gebruikte het alleen om uitgeholde stenen eerst grof te vlakken en vervolgens verder op waterproof schuurpapier tot 400-2000 grit (afhankelijk van de steen).

Het snelst gaat het met een grove DMT, ideaal om Japanse waterstenen mee vlak te houden. Iets minder geschikt voor natuurstenen, vandaar dat ik er nooit eentje heb aangeschaft want ik heb bijna alleen natuurstenen (kast vol). Schuurkorrels zou ook snel moeten gaan, maar je holt dan ook langzaam de plaat eronder uit, tenzij je een speciale harde plaat hebt. Enkele maanden geleden ben ik overgestapt van schuurgaas naar een opengeknipte 40 grit schuurband, zelfs met een versleten band ging het vrij snel.

Laatst heb ik een 40 grit Flexovit schuurrol aangeschaft en dat lijkt ook op schuurbandmaterial. Ik heb er alleen nog een coticule op gevlakt dus of het voor andere stenen geschikt is weet ik nog niet.
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Net as alles slijt ook de goedkoop setjes, heb je helemaal gelijk aan, maar ze zijn bijna voor niks drie stuks 3 pond!

En nee ze zijn inderdaad niet vlak, maar gebruik ze alleen om grof te vlakken, de rest op de tegel,...

.
Jan pieter,

De DMT is okay , ook ik heb een hele kast vol met natuurstenen( vriend heeft een natuursteenhandel), en weet als geen ander wat je er soms voor moet doen om ze goed vlak te houden ,ik gebruik ook wel eens mijn vlak schuurmachine met korrel 80 tot 240 gelang de hardheid.

Mijn ervaring met het schuur gaas was niet best misschien de steen te hard?

Maar de tegel met zilverzand werkt het best voor mij op het moment.

Groet
Marco
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hallo
Deze bedoel je toch dit is korrel 120, dit is niet geschikt om wetstenen mee te vlakken,was zo bot toen ik dit gebruikte, daar heb je echt gelijkwaardig of harder voor nodig, dat is mijn ervaring, wat vlakken van slijpstenen betreft, maar als jij hier gelukkig mee bent, wie ben ik om dat te betwijfelen!

Met vriendelijke groet
Marco
Bekijk bijlage 12775

De Japanse waterstenen die door veel forumleden worden gebruikt zijn juist behoorlijk zacht, zeker de grovere korrel.
Ik ga zelf de tip van het schuurgaas ook eens proberen. Weer een gevalletje van waarom kom ik daar zelf niet op :mad:.
Maar voor oliestenen lijkt het mij niet bruikbaar, die zijn veel te hard.

Een gewone betonnen stoeptegel en zilverzand? Een holling zal je wel uit je steen krijgen, maar een echt mooie vlakke steen...
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
De Japanse waterstenen die door veel forumleden worden gebruikt zijn juist behoorlijk zacht, zeker de grovere korrel.
Ik ga zelf de tip van het schuurgaas ook eens proberen. Weer een gevalletje van waarom kom ik daar zelf niet op :mad:.
Maar voor oliestenen lijkt het mij niet bruikbaar, die zijn veel te hard.

Een gewone betonnen stoeptegel en zilverzand? Een holling zal je wel uit je steen krijgen, maar een echt mooie vlakke steen...


Hallo
Nou dat zal het zijn, ik heb alleen maar echte harde stenen geprobeerd op het schuurgaas!

En daar zal je erg van opkijken een beton tegel is zeer hard en zeer vlak , wel even de vlakte testen als je er een gebruikt, natuurlijk!!

En wat zeker zeer vlak is , is de zijkant van een dikke grindtegel!

Groet
Marco
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik gebruik of het granieten aanrecht bij mijn ouders of een gietijzeren vlakbank. Flink stuk schuurpapier op plakken waardoor je niet bij de randen komt met de steen en dan gaan...

Dat aanrecht overigens enkel als mijn ouders er niet bij zijn :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Belangrijk (ook bij het wetten), is dat je de hele vlaksteen gebruikt. Dan zal hij niet zo snel hol slijten.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
De methoden die je gebruikt om een steen vlak te maken is geen vrije keuze. Het is afhankelijk van de steen. Een stevig gebonden steen zoals een Arkansas of sommige kunststenen maak je bot als je ze bijvoorbeeld op schuurpapier vlakt, omdat de korrel van de steen niet los breekt van de massa maar vast blijft zitten en zo dus enkel de toppen van de korrel word afgenomen.

Bij het vlakken van een Coticule of Japanse zacht gebonden stenen, breekt de korrel van de gebonden toestand af en laat een vlijmscherpe omgeving achter, deze stenen kun je dus goed vlakken met schuurpapier en heel zuiver aan de oppervlakte kopieren.

Ook kun je ze aan elkaar zonder slijppoeder vlakken.

Ik heb grote zandstenen in de werkplaats die ik vlak door er met een grovere zandsteen die van zachtere binding is overheen te gaan waarna er een modder van grove zandsteenkorrels op de oppervlakte plakt. Dan gebruik ik de 2e steen om de beiden aan elkaar te dresseren. De precisie is minder dan bij schuurpapier en zachte steen doordat de korrel meer tijd spendeert in het midden en dus meer doet dan aan de randen van de tegen elkaar gewreven stenen. Desalniettemin is het resultaat voor zijn toepassing meer dan voldoende. Zodra het grove geluid van de losse korrel op houd moet jij al opgehouden zijn met slijpen, anders worden de toppen weer bod.

Je kunt hiervoor ook heel goed carborundum gebruiken, maar ik prefereer wat milieu vriendelijkere oplossingen.

De losse korrel word tussen de porieen van de harde gebonden korrels van de steen gewreven en slijpt zo de zeiden van deze tot een mooie scherpe korrel. Het verschil met een botte steen is vrij groot.
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Wim,
Ik doe het dan ook nog steeds, en inderdaad met zilverzand, ik haalde altijd van dit zware zilverzand bij een gieterij een paar straten bij mij vandaan, geweldig zand, maar loodzwaar.
Mijn grootvader deed dit ook al 70 jaar terug, zelfs vlakte hij zijn cilinderkoppen van zijn indian en BSA motoren op deze manier, alleen waren toen de tegels nog niet van beton maar lijsteen of graniet, maar het principe is het zelfde

groet
Marco

Aha! Is toch een natuurproduct? enkel op korrel gezeeft!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.