Vlakke potscharnier inliggende deur

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
240
44
Beusichem (Betuwe)
Zou iemand weten of er ook vlakke potscharnieren voor inliggende deuren bestaan?

Ik ken de opliggende koelkastdeur scharnieren (zie plaatje) maar voor een inliggende deur vind ik zo geen alternatief.
Ik begrijp dat de aard van het beestje is dat de deur om de hoek moet draaien en dat de scharnier daarom een bepaalde vorm heeft. Maar over het algemeen zijn de modellen die ik vind behoorlijk lomp dus ik hoop op een wat slankere variant.

Alternatief zou zijn met gewone scharnieren te werken maar als ik kan voorkomen dat er iets zichtbaar is aan de buiten kant zou dat fijn zijn.

Groet,
CC

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2026-07-01 om 09.35.42.png
    Scherm­afbeelding 2026-07-01 om 09.35.42.png
    149,3 KB · Weergaven: 16

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.770
3.187
Klein-Brabant, Vlaanderen
elke scharnier moet je op een montageplaatje vastzetten
dus dat zit samen met de dikte van de arm van de scharnier in de weg, als je lades achter die deur wil plaatsen
mogelijks kom je met scharnieren van 155° al een eind
vermoed dat dat joekels zijn ivm de standaard 110° oid

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.517
4.434
Ik heb bij mijn keuken het front op de onderste la gezet en de rest van de laden liggen achter het front.

jorisvh

Post veel
Als de scharnieren horizontaal gezien tussen het korpus en de lades komen, ontkom je niet aan stevig uitvullen met inliggende deuren.
Een standaard 110gr scharnier heeft 39,5mm breedte nodig.
Een 155gr scharnier helpt niet want die neemt zelfs 81mm breedte.

Kan je de scharnieren verticaal gezien niet onder/boven/tussen de lades zetten?
Dan moet je enkel kijken naar de deurinsprong (hoeveel de deur voor de deuropening blijft staan in open toestand).
Standaard 110gr: 30mm
In dit geval biedt een 155gr scharnier uitkomst want daarbij is de deurinsprong “maar” 16,2mm.
1782967028481.png1782967074039.png

Er zijn ook 107gr en 100gr scharnieren maar die zijn maar 1-2mm smaller dan de gewone 110gr.

Dit alles voor Blum maar Hettich e.a. hebben ongetwijfeld zeer gelijkaardige modellen met zeer gelijkaardige maten.

Als het om onderkasten gaat, zou de oplossing van @chevy66 ook mijn voorkeur hebben.

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
240
44
Beusichem (Betuwe)
Dank allemaal voor de input!
De Blum en Hettich opties zijn redelijk gelijkwaardig. Dat levert inderdaad geen winst op t.o.v. wat er nu in zit. Welke variant we ook kiezen. De deur kan verder of minder ver open maar de "knie" van het scharnier in combinatie met de montageplaat bepaalt uiteindelijk de totale opening.
Nu is het een bestaande situatie met twee deurtjes per kast dus links en rechts scharnieren. Ik hoopte één op één andere scharnieren te kunnen toepassen. En moet het hele ladeblok er uit kunnen (op wieltjes) om incidenteel bij de achterliggende ruimte te kunnen. Dus zowel de scharnier tussen de lades laten uitkomen als het front aan de lade wordt lastig. Voor een standaard keukenkast zou het zeker een goeie optie zijn.

Ik neig ernaar om er toch normale scharnieren op te zetten. Dan blijft de pen zichtbaar maar dat is dan de enige concessie die we doen. Dan kunnen de deurtjes wel zo goed als helemaal open met minimaal verlies van de binnenruimte. Of het ladeblok toch smaller maken en de opening uittimmeren om weer netjes te centreren in het gat.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.517
4.434
Je kan de twee deurtjes aan een brede lade vast maken. Dan veranderd het aanzicht niet. Als je er achter moet zijn, klik je simpel de laden uit de geleiders. Vaak maak je dan van de bovenste binnenlade de bestek la, Je hebt clips om te zorgen dat die bij het openen gelijk mee naar buiten komt. Moet je bij een van de lagere laden zijn, dan ontkoppel je de bestek la en schuif je hem de kast in.

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
240
44
Beusichem (Betuwe)
@ZotVanHout: Het zijn helaas niet mijn eigen deurtjes dus met foto's zal ik enigszins zuinig zijn. Zal een foto maken van het uiteindelijk resultaat.
@Chevy: het betreft een soort knieschotten situatie onder schuin dak. Daar gaan de seizoens spullen in. Zowel links als rechts van de lades is veel bergruimte te benutten, dus het is eenvoudiger het hele ladeblok te verwijderen. Voor een keukenkast is de deur-op-lade oplossing absoluut een goede optie.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
594
323
58
Luzy Saint Martin
Eigenlijk is het een ontwerpfout (sorry)
Je hebt gewone-, gekropte- en dubbel-gekropte scharnieren bij Blüm en co. Zij noemen dit geloof oplig, inliggend en dubbel inliggend. die laatste is voor inliggende deurtjes aan beide zijden van een 18mm wandje.

Je krijgt dan inderdaad een enorm lomp scharnier als je inboorscharnieren gebruiken wilt (potscharnieren)

ik zou bij inliggende deurtjes altijd kiezen voor dikkere wanden/staanders omdat je dan niet die enorme klomp aan scharniergeweld in je geopende deur ziet.

Er bestaan overigens ook zogenaamde 180 graden schanieren, vaak gebruikt voor TV kastjes toen die dingen nog binnen in een kastje verwerkt werden. Die zijn ook best lomp maar je kunt je deur wel helemaal open doen. en voor binnenliggende deuren heb je dan een kruisplaat die "wat dikker" is. Ook niet heel fraai maar het werkt wel.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.770
3.187
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout: Het zijn helaas niet mijn eigen deurtjes dus met foto's zal ik enigszins zuinig zijn. Zal een foto maken van het uiteindelijk resultaat.
hangt er van af hoe je het aanpakt
op basis van een foto van de deurtjes kunnen we het adres van jouw klant niet vinden
in mijn verkoopsvoorwaarden staat standaard

"De klant geeft ons automatisch de toestemming om het geleverde produkt in onze portfolio op te nemen. Wij waarborgen anonimiteit."

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
240
44
Beusichem (Betuwe)
Eigenlijk is het een ontwerpfout (sorry)
Je hebt gewone-, gekropte- en dubbel-gekropte scharnieren bij Blüm en co. Zij noemen dit geloof oplig, inliggend en dubbel inliggend. die laatste is voor inliggende deurtjes aan beide zijden van een 18mm wandje.

Je krijgt dan inderdaad een enorm lomp scharnier als je inboorscharnieren gebruiken wilt (potscharnieren)

ik zou bij inliggende deurtjes altijd kiezen voor dikkere wanden/staanders omdat je dan niet die enorme klomp aan scharniergeweld in je geopende deur ziet.

Er bestaan overigens ook zogenaamde 180 graden schanieren, vaak gebruikt voor TV kastjes toen die dingen nog binnen in een kastje verwerkt werden. Die zijn ook best lomp maar je kunt je deur wel helemaal open doen. en voor binnenliggende deuren heb je dan een kruisplaat die "wat dikker" is. Ook niet heel fraai maar het werkt wel.
Ben het met je eens dat er fraaier oplossingen zijn dan zo'n groot scharnier in de opening. Ik zou voor inliggende deurtjes ook voor een andere oplossing kiezen. Maar in dit geval was het het onderzoeken waard gezien de bestaande situatie.

Bedoel je met "dikkere wanden/staanders" dat je normale scharnieren kunt gebruiken?

Met die 180 graden scharnieren is de deur wel uit de weg maar het scharnier blijft in de opening in de weg zitten toch?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.