Tijd voor een update, het gaat sneller dan gedacht!
Na het verwijderen van alle boutjes en schroeven het binnendraad schoon gemaakt met een tap:

Hierna was het tijd voor de grote schoonmaak, alles gedemonteerd, roestige delen in de schoonmaakazijn gemikt en vet verwijderd met wasbenzine.

Nadat alles schoon was de delen die gelakt waren of konden worden in de primer gezet (denk niet dat er nog iets anders overheen komt, mooi roodbruin is niet lelijk).
Een voor/na plaatje:


Toen konden de tafels weer op hun plek om aandacht aan het loopvlak te besteden.
Hier is wat corrosieschade aan maar van putjes heb je geen last als het oppervlakt maar schoon en glad is.
Omdat het gevlakte staal vrij diepe groeven heeft is het lastig te poetsen en moet het roest en vuil vooral opgelost worden. Ik heb dat met de zelfbedachte WC papier truck gedaan.
Nodig: bloemetjes wc-papier, azijn (roest verwijderen), wasbenzine (vet verwijderen), plastic om af te dekken zodat het schoonmaakmiddel niet verdampt.
Na een paar uur azijn:

Toen schuren.
eerst de ergste oneffenheden weg met handmatig 120 nat schuren. Toen 320 op de machine en daarna handmatig nat 400 en 600.
Uiteindelijk nog met metaalpoetsmiddel glad geboend.
Met remmenreiniger alle resten verwijderd en daarna de tafels in de paraffine olie gezet.
Het teveel afgenomen en daarna met een stuk kaarsvet erover.
Weer afgeboend en toen was het zo:

Ziet er nog steeds niet uit voor in de etalage maar het is glad en vlak dus wat wil je nog meer!
Toen had ik nog even ruzie met de schaafas waar ik een van de opgeperste lagers niet afkreeg.
Een aardige garagehouder heeft het er met z'n hydraulische pers in 4 milliseconden afgekregen (had ik meteen naartoe moeten gaan ipv 2-3 uur klooien).
Nu zit de as in een fles azijn. Ik ga dat ding ook helemaal in de primer zetten ander roest het in mijn ongeisoleerd schuur meteen weer. (uiteraard niet de stukken waar lagers opgeperst moeten worden)
Leuk om te weten, ondanks mijn geklooi zijn de lagers nog in prima staat. Die gaan er dus gewoon weer op.

volgende uitdaging wordt het assembleren van het hele ding.
Het parallel stellen van de tafels (heb ik al iets op bedacht)
En het stellen van de lagerblokken (geen flauw idee nog hoe ik dat ga doen).
Na het verwijderen van alle boutjes en schroeven het binnendraad schoon gemaakt met een tap:

Hierna was het tijd voor de grote schoonmaak, alles gedemonteerd, roestige delen in de schoonmaakazijn gemikt en vet verwijderd met wasbenzine.

Nadat alles schoon was de delen die gelakt waren of konden worden in de primer gezet (denk niet dat er nog iets anders overheen komt, mooi roodbruin is niet lelijk).
Een voor/na plaatje:


Toen konden de tafels weer op hun plek om aandacht aan het loopvlak te besteden.
Hier is wat corrosieschade aan maar van putjes heb je geen last als het oppervlakt maar schoon en glad is.
Omdat het gevlakte staal vrij diepe groeven heeft is het lastig te poetsen en moet het roest en vuil vooral opgelost worden. Ik heb dat met de zelfbedachte WC papier truck gedaan.
Nodig: bloemetjes wc-papier, azijn (roest verwijderen), wasbenzine (vet verwijderen), plastic om af te dekken zodat het schoonmaakmiddel niet verdampt.
Na een paar uur azijn:

Toen schuren.
eerst de ergste oneffenheden weg met handmatig 120 nat schuren. Toen 320 op de machine en daarna handmatig nat 400 en 600.
Uiteindelijk nog met metaalpoetsmiddel glad geboend.
Met remmenreiniger alle resten verwijderd en daarna de tafels in de paraffine olie gezet.
Het teveel afgenomen en daarna met een stuk kaarsvet erover.
Weer afgeboend en toen was het zo:

Ziet er nog steeds niet uit voor in de etalage maar het is glad en vlak dus wat wil je nog meer!
Toen had ik nog even ruzie met de schaafas waar ik een van de opgeperste lagers niet afkreeg.
Een aardige garagehouder heeft het er met z'n hydraulische pers in 4 milliseconden afgekregen (had ik meteen naartoe moeten gaan ipv 2-3 uur klooien).
Nu zit de as in een fles azijn. Ik ga dat ding ook helemaal in de primer zetten ander roest het in mijn ongeisoleerd schuur meteen weer. (uiteraard niet de stukken waar lagers opgeperst moeten worden)
Leuk om te weten, ondanks mijn geklooi zijn de lagers nog in prima staat. Die gaan er dus gewoon weer op.

volgende uitdaging wordt het assembleren van het hele ding.
Het parallel stellen van de tafels (heb ik al iets op bedacht)
En het stellen van de lagerblokken (geen flauw idee nog hoe ik dat ga doen).