Vlak- vandiktebank voor hobby

Jibjibbers

Nieuw lid
15 dec 2020
9
0
Arnhem
Hobbymatig de Gude gadh 200 aangeschaft en werkt prima voor mijn doeleinden , de messen zijn makkelijk te slijpen en was rond de 200 euries. en lekker compact voor mijn mini werkplaatsje
Bekijk bijlage 94654
Ik lees op diverse topics dat ‘goedkope’ machines niet goed zijn. Wat ik mis is wat een dergelijk ‘goedkoop’ apparaat wel kan en met welk resultaat. Ook ik zoek een vlak- vandiktebank voor de hobby. Als ik met een dergelijk apparaat plankjes glad kan krijgen zodat ik bijvoorbeeld een snijplank kan maken, dan denk ik dat het prima volstaat voor mijn huidige ambitie niveau. Wat is de ervaring hiermee? Is zoiets als dit mogelijk in de prijsklasse tot 500 euro? krijg je plankjes glad genoeg zodat ze mooi aansluiten?
 

Bijlagen

  • C53164E9-14D4-46BA-8D8E-8648EAA5CC1E.jpeg
    C53164E9-14D4-46BA-8D8E-8648EAA5CC1E.jpeg
    63,8 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik lees op diverse topics dat ‘goedkope’ machines niet goed zijn. Wat ik mis is wat een dergelijk ‘goedkoop’ apparaat wel kan en met welk resultaat. Ook ik zoek een vlak- vandiktebank voor de hobby. Als ik met een dergelijk apparaat plankjes glad kan krijgen zodat ik bijvoorbeeld een snijplank kan maken, dan denk ik dat het prima volstaat voor mijn huidige ambitie niveau. Wat is de ervaring hiermee? Is zoiets als dit mogelijk in de prijsklasse tot 500 euro? krijg je plankjes glad genoeg zodat ze mooi aansluiten?
Dat lukt je nog wel, je kan er in principe het zelfde resultaat als een 15000 euro kostende felder mee krijgen. In principe, want je moet er een bak meer moeite voor doen. Met name het stellen van de geleider, het zorgen dat het resultaat écht haaks is, en het na x-aantal keer gebruik opnieuw stellen is een probleem.

De bedden zijn kort, dus lange delen worden niet altijd goed gevlakt/recht. De geleiders zijn 'slap', dus met wat tikken verbuigt of verstelt de geleider zich.

Je zal het niet direct (behalve bij lastig hout) aan 't schaafwerk zien, maar in het gebruiksgemak is het een wereld van verschil. Ik had de Scheppach variant hiervan, en ik kreeg met moeite de bedden goed tov elkaar afgesteld. Hierdoor ontstond er met regelmaat toch een plank die mooi glad was, maar niet vlak was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jibjibbers

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik heb ook de güde gehad en werkte gewoon goed ik heb er zelfs trap treden mee geschaafd van eiken
Tuurlijk moet je wat stellen hier en daar maar dat heb ik met mijn huidige de walt vlak van dikte bank ook moeten doen
Het aller belangrijkste is scherpe beitel houden
Dan is niks onmogelijk
En naarmate het budget stijgt stijgt ook meestal hey gewicht van de machiene
Uiteindelijk werk zo’n zwaar log gietijzeren machiene het lekkerste maar ja die kun je niet tillen hahaha
 
  • Leuk
Waarderingen: Jibjibbers

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Die dure machines zijn voor hoeveelheid, of eeuwigheid gemaakt. De kleine 'goedkope' voor de hobby. Nu kan een hobby heel groot worden ;-). Dus ja, je kan met een goedkope machine een goed resultaat krijgen binnen de beperkingen van dat budget. Houd rekening met snipe (plank 10 cm langer kopen dan project). Verder is wat boven genoemd is aanvullend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jibjibbers

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Ik lees op diverse topics dat ‘goedkope’ machines niet goed zijn. Wat ik mis is wat een dergelijk ‘goedkoop’ apparaat wel kan en met welk resultaat. Ook ik zoek een vlak- vandiktebank voor de hobby. Als ik met een dergelijk apparaat plankjes glad kan krijgen zodat ik bijvoorbeeld een snijplank kan maken, dan denk ik dat het prima volstaat voor mijn huidige ambitie niveau. Wat is de ervaring hiermee? Is zoiets als dit mogelijk in de prijsklasse tot 500 euro? krijg je plankjes glad genoeg zodat ze mooi aansluiten?
2dehands hc260 ga je redelijk tevreden mee zijn, heb zelf een amper gebruikte voor €400 gevonden, maar om eerlijk te zijn, ben van plan veel te schaven en zou al graag willen upgraden :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Jibjibbers

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Die dure machines zijn voor hoeveelheid, of eeuwigheid gemaakt. De kleine 'goedkope' voor de hobby. Nu kan een hobby heel groot worden ;-). Dus ja, je kan met een goedkope machine een goed resultaat krijgen binnen de beperkingen van dat budget. Houd rekening met snipe (plank 10 cm langer kopen dan project). Verder is wat boven genoemd is aanvullend.
Vraagje: wat is snipe precies, kom het op diverse plekken tegen
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Als de laatste paar cm van de plank iets dunner wordt geschaafd dan de hele plank, noemen we dit snipe. Dit komt vooral doordat de plank/balk door het gewicht naar beneden hangt als hij ver door de vandiktebank is, en dan niet meer naar beneden wordt geduwd door de rollers voor de schaafmessen. Dan kan hij dus omhoogwippen tegen de messen aan, waardoor er als het ware een hap extra uit wordt genomen.
Kleinere machines hebben er vaker last van dan grote, en dan s ook vaak de lengte van de uitvoertafel van belang. Ik heb daarom een verlengstuk aan de uitvoertafel zitten bij het vandikteschaven, dat het werkstuk dus langer ondersteunt (en waardoor het scharnierpunt waarop de plank wil kantelen dus verder naar achter ligt).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bedankt, dat kun je dan denk ik oplossen door wat extra lengte en/of een invoer/uitvoerbok op de goeie hoogte.
Je kan het ook goed tegengaan door zowel bij in- als uitvoeren het uiteinde van het te vlakken werkstuk iets omhoog te trekken. Het is even aanvoelen hoe ver voldoende is, maar met mijn wijlen metabo werkte dat heel goed.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Snipe is op verschillende manieren te voorkomen. Een aantal werd hiervoor al genoemd.
- Voor en achter de plank een reststuk doorvoeren.
- Aan de zijkanten een latje lijmen (met superlijm) zodat de plank langer wordt. Deze gelijmde stukken moet je dan wel weer verwijderen.
- slee maken (je verliest dan wel de hoogte van die slee)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Als je een slee maakt, kun net zo goed (of zelfs beter) kiezen voor een draagbare Vandikte bank. Goedkoper en meer schaafbreedte.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik heb een vlak-vandiktebank maar koop nog steeds wel eens geschaafd hout.

Het is aan de ene kant interessant, maar vooral ook vreemd om voor dit soort apparaten een terugverdientijd uit te rekenen.
Het zit hem vooral, zoals eerder gemeld, in het “gemak” om “even” een balkje te kunnen vlakken. Gemak is moeilijk te prijzen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.