Vlak- vandiktebank voor hobby

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Ik vroeg me af, voor hobby, wegen de kosten van een fatsoenlijke vlak- vandiktebank op tegen het goedkoper kopen van hout en het schaven tov geschaafd kopen?

heeft iemand zo’n berekening wel eens gemaakt?

Bij baptist hebben ze bv deze record.

 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Dat hangt financieel af van hoeveel en hoe vaak je wil gaan schaven/vlakken.
Het is echter wel heel makkelijk als je er een hebt. (waarde onbetaalbaar)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik vroeg me af, voor hobby, wegen de kosten van een fatsoenlijke vlak- vandiktebank op tegen het goedkoper kopen van hout en het schaven tov geschaafd kopen?
ben je een sporadische houtman, dan is dit een hele investering
wens je hout met een sectie tot op de mm die je wenst, dan kan je niet rond een eigen vvd
het enige alternatief dat je daar hebt, is naar de houthandel hollen, wachten tot het jouw beurt is & het op de mm laten schaven
dat gaat jou voor 1 enkel stukje hout heel wat kosten
herhaal je dat een paar keer . . .
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Veel houthandels schaven geen eens. Dan kun je beter bij een aannemer terecht. Maar het is hobby. En hobbies mogen best wat kosten. Je kan ook kijken naar een tweedehands kity, Inca, scheppach, electra beckum of metabo.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik vroeg me af, voor hobby, wegen de kosten van een fatsoenlijke vlak- vandiktebank op tegen het goedkoper kopen van hout en het schaven tov geschaafd kopen?

heeft iemand zo’n berekening wel eens gemaakt?

Bij baptist hebben ze bv deze record.

Tsja, ik was laatst bij de Arnhemse Fijnhouthandel en die vonden het al raar dat een hobbyist ruw hout kocht. Nu is het zo dat je met geschaafd hout aan bepaalde afmetingen zit. Als je zelf verzaagt kun je soms net wat meer uit een balk halen en goedkoper uit zijn. In dat geval hierboven was ik niet alleen goedkoper uit maar kon ik ook precies de hoeveelheid hout kopen voor net dat project, zonder met heel veel reststukken te zitten.
Wat heeft me dat bespaard? Denk een 100 euro.
Het is daarnaast vooral een gemaksapparaat. Je kunt er hout op iedere dikte mee krijgen en dat is ideaal. Aan meubelmaken is de laatste tijd niemand rijk geworden, anders dan de verkopers van tools. Heb ik een berekening gemaakt toen ik het apparaat kocht? Nee, maar ik ben er wel blij mee.
 

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Als beginner heb ik als een van de eerste dingen een vlakbankje gekocht van Kity. Kostte de wereld niet (250 euro tweedehands) en ik heb zo geleerd dat hout vrijwel nooit recht is. Kosten waren nooit een driver om zo'n ding te kopen. Maar als je nauwkeurig wil werken moet hout gewoon recht en vlak zijn. Wat het in ieder geval oplevert is tijdwinst, misschien kan je dat in je persoonlijke geval omrekenen naar geld :)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Hier is geld inderdaad ook niet de reden geweest om een vandiktebank te kopen. De Hammer A3-31 kan (voor mij althans) voor hobbygebruik gewoon niet winstgevend zijn. Maar vooral het gemak, om hout te kopen/gebruiken hoe en waar je het tegenkomt, en dus niet het werkstuk moeten aanpassen aan de maat die het hout heeft of afhankelijk te zijn van een leverancier die geschaafd hout heeft of het op maat kan schaven. Gewoon het stukje gebruiksgemak dus.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb hele slechte ervaringen opgedaan met een Metabo HC260 op krachtstroom (in de basis dezelfde machine als @twdi bij Baptist heeft gezien). Baptist is een geweldige winkel met goeie mensen maar ze hebben geen servicedienst dus als de machine (80+ kilo) een probleem ontwikkelt moet je hem terugsjouwen en gaat hij retour fabrikant (en dat duurt dan wel ff). Andere mensen zijn tot dezelfde conclusie gekomen, namelijk dat dit een slechte chinees aftreksel is van wat ooit een fameuze machine was (niet iedereen overigens, hier op het forum zijn ook mensen die hem al jaren tot groot plezier in gebruik hebben).

Uiteindelijk ben ik voor een jonggebruikte (1 jaar oud) JET JPT-260 gegaan á 1600 euro en die kosten ga ik er natuurlijk nooit uithalen. Ik heb nog nooit een meubel verkocht en alhoewel ik nu een afnemer heb voor het schaafsel (deze betaalt 4 euro per ~70 liter schoon schaafsel) dekt dat nog niet eens de stroomkosten (bijna 4pk motor dus reken maar uit).

Het gemak en plezier daarentegen... de machine vréét ruwhout en spuugt kaarsrecht, mooi haaks hout uit met het grootste gemak en zonder in toerental te zakken. Ik word gewoon blij als ik hem gebruik omdat het tijd scheelt en nauwkeuriger is dan dat ik het met de hand kan. Het is het enige stuk a-merk gereedschap (qua electra dan) dat ik in huis heb en ook het enige elektrische gereedschap dat ik niet op zou willen geven als ik moest kiezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: LeonvB en starf

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Als er één machine is waar je echt plezier van hebt, dan is het de vlakvandiktebank. Het is gewoon magisch hoe materiaal transformeert als je het glad, haaks en recht hebt gemaakt op zo’n machine.
Toen ik voor het eerst met ruw hout te maken kreeg, was dat uit noodzaak — het was voorhanden bij een bevriende meubelmaker en hij liet mij zijn machines gebruiken om het materiaal voor te bereiden voor een project voor mijn vriendin, een eiken bed.
Dat was het AHA-moment. Ik heb nu een A3-31 met Silent Power (de losse mesjes) & de aanschafprijs is allang uit mijn geheugen, terwijl ik niet eens heel vaak ermee werk (maar dat ligt aan mijn inherente luiheid). Vorig weekend er mee gewerkt (simpele paneeltjes maken van ruw vuren uit de Bouwmaat) & ik mag later vandaag weer!
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: twdi, McTucker en starf

robert1964

Nieuw lid
27 aug 2013
22
16
Pekela
ik heb 11 jaar geleden een tweede hands Lurem Combine gekocht voor 1750 euro met een van dikte bankje er op. Serieus geld natuurlijk maar nu na al die jaren een top investering geweest als ik kijk na wat ik er allemaal mee gemaakt heb. En iedere keer gebruik de vandikte bank bij mijn werk. Dus ja ik zou zeker op zoek gaan naar een van dikte bankje.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
In de basis is die Metabo HC260 gewoon een prima machine. Maar Metabo maakt de laatste tijd blijkbaar een enorme puinzooi van de kwaliteitscontroles.

Ik heb zelf een Kity 635. Kostte me 250- euro. Ik moet alleen de messen (laten) slijpen en een kap voor boven de bijtel-as maken.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Ik heb zelf een Rema DYMC-8 staan (kopie van Scheppach HM2). Prijs was ongeveer 400 euro.

Momenteel werk ik aan meubels voor mijn badkamer, van ruw kersenhout. Ik denk dat ik voor mijn project zeker een besparing heb doordat ik geen geschaafd hout hoef te kopen, maar het gaat vooral om het gemak en de flexibiliteit.

Dus levert het een besparing op: ja een beetje. Kocht ik de machine voor de kostenbesparing: nee, vooral voor de extra flexibiliteit en het plezier van het maken.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Heb hier nog een vandiktebank van 400breed, en een vlakbank met langgat van 250 dacht ik.
Mogen komend voorjaar wel weg als ik m'n meubels af heb.
De kans dat ik ze daarna nog ga gebruiken is te klein.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Mwah.. zal wel mee vallen. Denk goedkoper dan een nieuwe metabo.
Wel op krachstroom en oud en zwaar.
Zal vast ook niet aan alle huidige veiligheids standaarden voldoen.
 
Laatst bewerkt:

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
908
764
Nootdorp
volgens mij heb je al heel wat advies gekregen. Ik heb 3 weken geleden de metabo hc260 gekocht. Functioneel ben ik er erg blij mee. Een genot om mee te werken. Omdat de garage vol staat met fietsen heb ik bewust een verrijdbaar model gekocht. Ik heb wel een technisch probleem (dat anderen ook hebben) met de hoogte instelling, en de importeur reageert traag. Het kost wat, maar je krijgt er ook wat voor terug.
 

Steve88

Actieve deelnemer
4 apr 2020
60
9
Ravels,Antwerpen,België
Ik heb hier nu ongeveer een jaar de metabo staan,nooit problemen gehad enkel een keer de riem van de aandrijfrol eraf gelopen,maar was zo opgelost,en verder is enkel de montage uit de doos een regelrechte ramp,de handleiding is totaal ontoereikend
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik heb de Record Power PT260, eigenlijk behoorlijk tevreden over. De invoer/uitvoer tafel zijn niet bijzonder lang, eigenlijk niet vaak een probleem. De bouwkwaliteit is goed, maar niet uitstekend.

Ben er zelf voor mijn gebruik meer dan tevreden over. Een Hammer zal hier (uit financiele redenen) niet snel staan, en ik geloof er heilig in dat dat een prettigere machine is, maar de PT260 of de HC260 zijn wel een wereld van verschil met de kleine 200-300 euro kostende machines. Een stuk fijner om mee te werken, degelijker gebouwd en geven een prettiger resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.