Vlak afzagen bestaand laminaat

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.573
Gaanderen
Gewoon tape op de plint plakken en met de fein er langs. Niet te hard drukken en vooral de diepte in de gaten houden. Kost je wel een paar zaagjes. De kast uit elkaar halen dan heb helemaal geen probleem. Verhuizen :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Altijd lastig die hoekjes waar je met het normale gereedschap niet bij komen, maar eigenlijk zou dat ook niet nodig moeten zijn.
Andere fantasie gedachte, een cirkelzaag blad plat op de vloer en dan op die manier een stukje onder de kast wegzagen cq frezen. Wat voor machine en blad dat is dan de vraag nog.
 
  • Leuk
Waarderingen: Balk en Efvee
J

j1eke

Guest
Kom je volgens mij niet tot de plint. Vroeger waren er ook nog schaduwvoegfrezen maar die heb ik al lang niet meer voorbij zien komen.
Grappig genoeg maakt Lamello er wel eentje. Zag vorig jaar ook nog een parketlegger met eentje die er ook wel modern uitzag, maar weet het merk niet meer.
Maar goed, dat zijn geen apparaten voor de gemiddelde klusser.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
deze van festool
geen ervaring mee, dus enkel het bestaan is mij bekend
ik dacht dat fein die ook had
voor mij is de kast uiteen halen de beste oplossing
indien niet, dan een metalen strookje om de kast te beschermen
je zal altijd een rand over houden
die verberg je achter een streep kit of een plintje
Ik heb hem. Zit ook dieptestopje en afzuiging op. Die eerste is wel handig voor zoiets als dit.

Ik zou die multitool nemen, dat invalhulpstukje en dan een liniaal of zaaggeleider zo positioneren dat je invalhulpstukje er tegenaan drukt en je dus een rechte lijn zaagt . Een paar goedkope zaagjes en een uurtje tijd doet de rest.

Laminaat is einde van zaagjes, zowel dure als goedkope.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
Dank allemaal voor jullie suggesties. De multitool lijkt inderdaad het aangewezen gereedschap.
@ZotVanHout : je hebt het over bepaalde merken die een standaard/geleider kunnen leveren. Welke merken zijn dat? Ik heb nog geen multitool dus ik ben nog vrij om te kiezen.
Bosch heeft ze ook. Kost een keer 12 euro ofzo. Rechtsboven staat voor welke machines ze geschikt zijn.
Heb het zelf niet, ik heb ooit een blokje hout met een half maantje er uit gebruikt. Werkte ook prima.


1648543607766.png
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Bosch heeft ze ook. Kost een keer 12 euro ofzo. Rechtsboven staat voor welke machines ze geschikt zijn.
Heb het zelf niet, ik heb ooit een blokje hout met een half maantje er uit gebruikt. Werkte ook prima.


Bekijk bijlage 117193
Die heeft Festool ook, maar ook een nog veel handiger ding, zodat je echt haaks werkt.


Die is veel handiger dan dat ding dat jij noemt in mijn beleving (heb ze naast elkaar gebruikt).
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
Ik weet niet of de vraag nog actueel is. Ik zou zelf de dremel gebruiken met een zaagje van 3cm doorsnee. Je komt zeer dicht bij de rand en beschadigingen kan alleen als je zelf uitschiet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.573
Gaanderen
Ik weet niet of de vraag nog actueel is. Ik zou zelf de dremel gebruiken met een zaagje van 3cm doorsnee. Je komt zeer dicht bij de rand en beschadigingen kan alleen als je zelf uitschiet.
Ik zou niet weten hoe dat met een dremel kan. Je as zit in het midden van je machine huis. Ik vraag me af of je zelfs het laminaat raakt. Of ik zie het verkeerd?
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
Ik zou niet weten hoe dat met een dremel kan. Je as zit in het midden van je machine huis. Ik vraag me af of je zelfs het laminaat raakt. Of ik zie het verkeerd?
De dremel heeft een flexibele slang. Aan het einde van de flexibele slang zet je een zaagje. Deze heb ik ooit op Aliexxxx gekocht voor een euro. Je kan daarbij zeer dicht bij de kast komen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Kast leegmaken, kast uit elkaar halen, laminaat verwijderen, nieuw laminaat leggen, kast opbouwen, kast vullen.

Al het andere zal minder mooi. Zijn.
Volledig mee eens. Laminaat moet 1cm rondom los gehouden worden, dus dan krijg je een plakplint rondom de kast. Dat ziet er toch niet uit?

Een diepteaanslag voor de occilerende machine * is niet nodig, want je zaagt niet verticaal maar schuin. Ik kan het merk WSE blades aanbevelen (als dat merk nog bestaat). Die gaan veel langer mee dan de zaagjes van Fein.

* multitool is de verkeerde term, want dat is wat we in de volksmond een dremel noemen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.