Vlak afzagen bestaand laminaat

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Vraagje:
In deze kamer moet nieuw laminaat worden gelegd. Helaas is de boekenkast OP het bestaande laminaat gezet en is de kast aan de bovenkant verder ingetimmerd.
Screenshot_20220325-230040_Samsung Internet.jpg
Liefst laat ik de kast staan en zaag ik het bestaande laminaat af, zo kort mogelijk bij de kast, en sluit ik op de kast aan met een plintje.
Vraag: hoe zaag ik het laminaat zo glad mogelijk af zonder de kast te beschadigen?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Met een inval(cirkel)zaag op een geleider kan je vrij dicht tegen een muur (of in jouw geval kast) zagen. Ik geloof een mm of 12 afhankelijk van het merk.
Die rand moet je vervolgens wel weer afwerken met een plakplint.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
da's een ernstige uitdaging
vertikaal en dichtbij zagen kan je met een multitool
bepaalde merken verkopen zelfs een standaard waarin je die kan geleiden of plaatsen
zelf zou ik het laminaat eerst op 10 tot 20 cm voor de kast met een cirkelzaag(je) inzagen om te vermijden dat je bij het uitbreken later breuken tot aan de kast krijgt
net tot tegen de kast afzagen zie ik niet doenbaar zonder de kast te beschadigen
ik verwacht dat je een horizontale plint zal moeten leggen om de overgang te verdoezelen
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
+1
mijn boschke op 12V komt hier van pas
zeker omwille van de kleine diameter van het zaagblad

Ben bang dat het originele zaagblaadje ook snel bot zal zijn.
Of heb jij al een laminaatzaagje erbij gekocht?
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Be bang dat het originele zaagblaadje ook snel bot zal zijn.
Of heb jij al een laminaatzaagje erbij gekocht?
beste @The Boktor , beste collega,
ik vermoed dat ik jou die uithoudingstest met mijn boschke nog schuldig ben
de laatste weken ben ik van de ene uitdaging in de andere gerold
ik heb mijn nieuw boschke wel reeds gebruikt om een 18 mm betonplex in de volle lengte te zagen + nog een paar kortere snedes
het beestje gaf geen krimp
wel altijd met een geleider gewerkt
neen, nog geen ander zaagblaadje gekocht
ik verwacht een even snelle slijtage als bij een invalzaag van 160 mm of meer
de dunnere zaagsnede moet een voordeel zijn
 
J

j1eke

Guest
Ik zou ook voor de multitool gaan om het te overbruggen stuk met het plint niet te groot te laten worden.

Gewoon onder een hoek zagen uit de losse pols. Dan kun je vlak langs de kast zagen. Als je de onderkant een beetje raakt geeft dat niet, daar komt toch een plintje voor.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
beste @The Boktor , beste collega,
ik vermoed dat ik jou die uithoudingstest met mijn boschke nog schuldig ben
de laatste weken ben ik van de ene uitdaging in de andere gerold
ik heb mijn nieuw boschke wel reeds gebruikt om een 18 mm betonplex in de volle lengte te zagen + nog een paar kortere snedes
het beestje gaf geen krimp
wel altijd met een geleider gewerkt
neen, nog geen ander zaagblaadje gekocht
ik verwacht een even snelle slijtage als bij een invalzaag van 160 mm of meer
de dunnere zaagsnede moet een voordeel zijn
Het gaat om het blad, niet de machine.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Dank allemaal voor jullie suggesties. De multitool lijkt inderdaad het aangewezen gereedschap.
@ZotVanHout : je hebt het over bepaalde merken die een standaard/geleider kunnen leveren. Welke merken zijn dat? Ik heb nog geen multitool dus ik ben nog vrij om te kiezen.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Ik zou kijken of het lukt net een dunne stalen lineaal, deze verticaal tegen de kast en dan ook verticaal met de multitool langs de lineaal. Eventueel de lineaal met een paar stukjes dubbelzijdig tape vastzetten. Dan heb je je handen vrij voor de multitool.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Dat heb ik wel een bij de hand gehad en ga ik ook zeker nog eens "tegen aan lopen".
Voor de moeilijke hoekjes een trilzaag, ( een goede ! ik heb een Fein, voor een flinke prijs toentertijd maar geen spijt van, uitstekend apparaat ) en dan een strook dun materiaal achter de zaag voor bescherming.

De grote stukken deed ik met een handcirkelzaag met een wig (oid) er onder om de zaagmachine te kantelen.
Het zaagblad op maximale diepte en dan zo ver kantelen dat je net genoeg zaagdiepte overhoudt.
En dan ook weer een lat of strook oid tegen de kant, waar je 'm langs op laat glijden.
Is mijn uitleg zonder plaatje duidelijk zo ?

Er bestaan ook speciale zagen cq zaagbladen voor, met een kommetje er aan, ik meen dat men dat een schaduwzaag noemt maar ik kan met die term niets vinden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Best luie oplossingen allemaal….. met een Japanse zaag (bijvoorbeeld een Ryoba) en wat geleiding zaag je ook zo strak langs de kast.

Maar heel fraai staat zo’n plintje langs de kast nou niet echt in mijn optiek. Wellicht is de plint van de kast nog even te demonteren en kan je ook het paneel dat aan de zijkant van de kast lijkt te zitten even loskrijgen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Ik heb inderdaad een sterke voorkeur voor aangedreven gereedschappen en minder voor handgereedschappen, die doen vaak niet wat ik wil en bij zo'n mooie kast is de kans op uitschieten voor mij dan veel te groot.
Maar, ik begrijp wat je bedoelt en als het mijn eigen kast zou zijn dan durf ik dat nog wel maar bij een ander geeft een kleine beschadiging veel gezeur en erger.

Inderdaad, die plint er af halen en dan met een nader te ontdekken gereedschap het laminaatparket (=voluit) wegzagen tot net buiten zicht en dan het nieuwe tot net onder de kast-plint leggen.
Moet kunnen, maar ja.

== ter zijde ==
Ik was eens laminaatparket aan het leggen met lijm maar na een flink stuk leggen was de rand bol geworden, rommel in de naad ergens en wordt het met elke strook steeds erger dus daar kon ik zo niet mee door gaan.
Ik heb toen op de een of andere manier de boel weer recht gezaagd en de groef of mes er weer aangemaakt met een bovenfrees met groefzaagje. Het was niet meer te zien naderhand, maar wel effe een gedoetje !
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout : je hebt het over bepaalde merken die een standaard/geleider kunnen leveren. Welke merken zijn dat? Ik heb nog geen multitool dus ik ben nog vrij om te kiezen.
deze van festool
geen ervaring mee, dus enkel het bestaan is mij bekend
ik dacht dat fein die ook had
voor mij is de kast uiteen halen de beste oplossing
indien niet, dan een metalen strookje om de kast te beschermen
je zal altijd een rand over houden
die verberg je achter een streep kit of een plintje
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.