Video over de keerbeitel

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Op youtube heb ik zojuist een video gezet hoe je de keerbeitel gebruikt om uitspringsels in het hout te voorkomen.

Bij het bekijken viel het me op dat ik niet direct het schoonste shirt had aangetrokken :lol:
Maar ja, het is nogal een klus om zoiets te maken, dus heb ik het maar niet over gedaan.


 
Laatst bewerkt:
D

Dulcimer

Guest
Hallo Kees,
informatieve video.
Wat betreft het niet zo schone T-shirt zou ik geen nieuw shirt maken, ik stoorde mij er in ieder geval niet aan :)
Groet,
Frans
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
He Kees,

Zeer goed gedaan. Rob Cosman en collega's krijgen hier straks nog serieuze concurrentie aan !!

Wat is het geluid van hout handmatig schaven toch heerlijk......Daar mogen ze wel een meditatie-cd van maken!!
 
D

Dulcimer

Guest
Kees,
Ik krijg de indruk dat je jezelf zoveel kennis over handschaven eigen maakt dat je een waardige opvolger van Gerrit van de Sterre wordt. Ik heb hier veel respect voor en denk dat je met 't verbreiden van jou kennis heel belangrijk werk verricht. Door mensen zoals jij gaat de oude kennis gelukkig niet verloren. Ik hoop dat bij A&G er mensen zijn die je verdere informatie kunnen geven
Respect,
Frans
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nou nou, niet gaan overdrijven Frans!

Ik ben wel heel nieuwschierig naar de vd Sterre archieven. Daar zouden we verder mee moeten kunnen gaan. Misschien kunnen we op die najaarsbijeenkomst een beetje gaan porren in die richting.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb nog een video gemaakt. Deze is niet zo gelikt maar laat de verschillende schaafkrullen zien en laat ook zien hoe bruikbaar zo'n oude houten schaaf kan zijn.

 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een mooie verhaal Seek en hoe overtuigend. We hebben begin vorig jaar hier al eens uitgebreid over gepost en ook Caspar Labarre was een groot verteller over de invloed van de keerbeitel. Ikzelf daarentegen helemaal niet:mad:, maar dit is echt overtuigend! En er zijn er meer die bekeerd zijn, zoals Chris Schwarz. Machtig mooi om te zien Seek, van mij 5 sterren (we kunnen nu een bericht waarderen, zie de grijze balk boven het eerste bericht, beoordelen).

hier nog even de link http://woodworking.nl/showthread.php?2429-schaven-beitels-keerbeitels-slijphoeken-(discussie) naar de discussie van vorig jaar, toen ging het van dik hout....!!

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja dat was een mooie discussie. Ik moest toen ook nog heel veel leren. Nog steeds trouwens, maar nu ik de keerbeitel echt doorheb gaat het wel gelijk stukken beter. Je zou kunnen zeggen dat ik enthousiast ben ja.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik ga er gauw mee experimenteren, maar een bijkomend verhaal is, dat dit ook een interessante toevoeging is aan de discussie over schaven met de vouw naar boven of naar beneden. De eerste (de zg low angle versie) hebben geen keerbeitel, alleen een dekbeitel en daar kun je deze truc niet mee uithalen.
Nog een citaat uit het stukje van Chris Schwarz: "Of course, I need to do more work at home on woods that are even nastier (roey mahogany comes to mind). But count me as seriously impressed. Give it a try in your shop. It’s a five-minute modification that might change the way you set up your handplanes for the rest of your days"
En een vergrote afbeelding van zijn aangepaste dekbeitel die heel dicht op de snijkant staat.

jaap

breaker1-IMG_2389.jpg
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Kees,
Ik krijg de indruk dat je jezelf zoveel kennis over handschaven eigen maakt dat je een waardige opvolger van Gerrit van de Sterre wordt. Ik heb hier veel respect voor en denk dat je met 't verbreiden van jou kennis heel belangrijk werk verricht. Door mensen zoals jij gaat de oude kennis gelukkig niet verloren. Ik hoop dat bij A&G er mensen zijn die je verdere informatie kunnen geven
Respect,
Frans

Nou met alle respect denk ik dat Kees de basis nu onder de knie heeft. Wat wil zeggen dat hij pas aan het begin staat van wat er met een schaaf gedaan kan worden. De mogelijkheden zijn niet enkel gericht op uitbreeksels tegen gaan. Je kunt er ook mee werken.. Op maat maken is de basis maar je kunt vooral ook verbindingen maken, verschillende radi construeren.

Schaven doen in mijn werkplaats bijna alles, ook zijn ze nodig als er met een machine gewerkt word. Het gaat niet om oppervlakten of om afwerken. Het gaat om construeren en bijwerken. Daar is dit gereedschap voor gemaakt en is zij nog steeds onmisbaar in een moderne werkplaats.

Enige voorbeelden om een idee te geven van waar ik het over heb:

echt zuiver 45 graden hoeken schaven maar ook 33 en 88
de laatste van de 4 niet helemaal rechte delen toch pas maken
schuifzwaluwstaarten maken of bijwerken voor een echte perfecte passing
veren maken voor losse pen gat "assamblage par cle"
tandschaaf om de losse pennen strak te kunnen laten passen en lijm hegting te vergroten
holle schaaf om pennen snel af te ronden voor rond geboord gat ( 5 seconden)
mallen maken voor ongeveer alles in de werkplaats. Je zult de mal toch perfect moeten maken door er wat af te schaven, omdat erbij niet kan...

Lieve mensen de mogelijkheden zijn eindeloos

zelf je schaven maken maakt weer duizend nieuwe mogelijkheden vrij die je kunnen helpen. tenminste moet je leren om bestaande schaven te modificeren naar specifiek gebruik.

etc etc

P.s.

Ik denk niet dat het boek van Gerrit van der Sterre je echt verder helpt Kees. Het is vooral gericht op feitelijk historisch onderzoek en heeft naar mijn inziens weinig met vakmanschap te maken. Een typisch voorbeeld van een historicus versus een ervarings deskundige
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nou met alle respect denk ik dat Kees de basis nu onder de knie heeft. Wat wil zeggen dat hij pas aan het begin staat van wat er met een schaaf gedaan kan worden.

YES! WE CAN!

Ik zie er naar uit om nog veel meer te leren.
Bij de bouw van mijn keuken heb ik trouwens steeds meer en meer de schaven gebruikt om van alles passend te maken. Boorschaaf, vellingkanten schaaf, grondschaaf, veerploeg etc etc. Wat je zegt, dat is zeker zo belangrijk als het oppervlakte schaven. Dat laatste is echter zo verschrikkelijk zichtbaar, dus is het wel lekker als dat er een beetje fatsoenlijk uitziet.

De geschiedenis is meer een (interessant) aardigheidje. Als ik een oude schaaf opknap vind ik het wel leuk om te zien waar die vandaan komt en wat de context is geweest.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Wat ik van historie altijd leuk vind zijn de vragen die opkomen: Huh? Waarom dan? Hoe werkt dat dan? En dan uitproberen en dan het aha-moment dat je het ineens snapt of dat het lukt.

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mmmh, ziet er wel bruikbaar uit. De krullen zien er recht uit dus de keerbeitel doet duidelijk zijn werk. En redlijk dik dus niet dat getob met overal rondzwevende schaafkrulletjes in de werkplaats. Maar het gaat natuurlijk om het hout, niet om de krullen. Is er nog iets over?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ja hoor, zat. Moest even wat meer krullen maken omdat ik een paneel wilde maken van een stuk 46x150x580 esdoorn. Het schulpen was redelijk goed gegaan, alleen was m'n zaag binnenin een paar mm verlopen. Misschien toch maar eens een lintzaag aanschaffen :)

Vreemde gewoonte van het nieuwe forum trouwens, om m'n foto's een kwart slag te draaien...

Paneel front.jpg

Paneel zij.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ziet er goed uit. Is het gelukt zonder tearout?

Een lintzaag staat ook ergens hoog op miin verlangelijstje.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Niet echt tearout, wel een beetje donzig oppervlak hier en daar. Maar dat blijft of ik nou met de draad mee of tegendraads schaaf. In elk geval is het stukken beter dan ik ooit voor elkaar kreeg vóór ik de keerbeitels goed had. En 't is nog maar reischaaf he, als het kastje klaar is gaat de zoetschaaf er nog over.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
:)

Als blijkt dat je het niet helemaal glad krijgt is het geen zonde om een stukje schuurpapier te gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.