Verwarming werkplaats met Dieselkachel

jorisvh

Post veel
Als je koude buitenlucht aanzuigt voor de verbranding dan worden de verbrandingsgassen ook kouder en geven die minder warmte af.
Als je warme lucht van binnen neemt voor de verbranding geeft de kachel wel meer warmte maar dan trek je koude buitenlucht in de kamer door gaten en kieren.
Dat komt op hetzelfde neer. Ik zou voor het eerste kiezen, verbrandingcircuit in/uit naar buiten en dus geen vervelende koude trek door alle gaten en kieren.

De hele boel buiten zetten is geen goed plan. Je gaat dan koude lucht gebruiken voor de verbranding en koude lucht opwarmen om de ruimte te verwarmen. Bovendien ga je de warme lucht die je binnen blaast langs kieren en gaten weer buiten jagen.

Als de verbrandingsgassen effectief 250gr zijn, denk ik dat je je trouwens weinig illusies moet maken over de efficiëntie.
Dan is er, zoals @houtdraaierke65 zei, potentieel in een langere afvoerpijp (binnen) die kan afstralen .
Of, nog beter, een concentrische buis met binnenin de schouw en buitenom de aanvoer uit de kamer zodat die al voorverwarmd is voor die de kachel ingaat en er dan ook warmer uitkomt.
Dat is een beetje het principe van een condensatieketel. Opletten dat je de verbrandingsgassen niet afkoelt tot onder het dauwpunt want dan ga je corrosieproblemen krijgen, maar dat risico lijkt me niet heel groot.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
595
139
58
Linter
Als je koude buitenlucht aanzuigt voor de verbranding dan worden de verbrandingsgassen ook kouder en geven die minder warmte af.
Als je warme lucht van binnen neemt voor de verbranding geeft de kachel wel meer warmte maar dan trek je koude buitenlucht in de kamer door gaten en kieren.
Dat komt op hetzelfde neer. Ik zou voor het eerste kiezen, verbrandingcircuit in/uit naar buiten en dus geen vervelende koude trek door alle gaten en kieren.

De hele boel buiten zetten is geen goed plan. Je gaat dan koude lucht gebruiken voor de verbranding en koude lucht opwarmen om de ruimte te verwarmen. Bovendien ga je de warme lucht die je binnen blaast langs kieren en gaten weer buiten jagen.

Als de verbrandingsgassen effectief 250gr zijn, denk ik dat je je trouwens weinig illusies moet maken over de efficiëntie.
Dan is er, zoals @houtdraaierke65 zei, potentieel in een langere afvoerpijp (binnen) die kan afstralen .
Of, nog beter, een concentrische buis met binnenin de schouw en buitenom de aanvoer uit de kamer zodat die al voorverwarmd is voor die de kachel ingaat en er dan ook warmer uitkomt.
Dat is een beetje het principe van een condensatieketel. Opletten dat je de verbrandingsgassen niet afkoelt tot onder het dauwpunt want dan ga je corrosieproblemen krijgen, maar dat risico lijkt me niet heel groot.
Inderdaad.
En de uitlaatgassen aan 150 gr.
Zijn niet schadelijk voor de stenen muren en heet genoeg om geen condensatie te krijgen
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
595
139
58
Linter
De stenen zouden dus 250C moeten aankunnen?
Normaal wel.
De buiten muur al altijd.
Die zijn veel heter gebakken bij de productie.
Voor de binnenmuur ook.
Of het is silicaatssteen of ytong.
Beiden zijn vrij goed hittebestendig.
Maar dat kan je nog altijd opzoeken bij Mevrouw GOOGLE of een van.haar familieleden
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Als dat ding 8 kw afgeeft zal het verbruik ongeveer 1 liter stookolie per uur zijn. Daar heb je ongeveer 12 m3 lucht voor nodig. Dat is niet spectaculair veel en zal ook niet zo heel veel energie vragen om op te warmen (bij een temperatuurverschil van 20 K tussen binnen en buiten 85 Wh (watuur).
Maar ik stel me vragen bij de veiligheid van deze toestellen. Die Vevor zou zelfs geen CE keurmerk hebben. Niet dat dat veel voorstelt, maar toch.
Houdt er ook rekening mee dat die toestellen een vijand hebben die in iedere werkplaats aanwezig: namelijk stof. Zowel aan de kant van de luchtverwarming als aan de verbrandingszijde. Zeker aan verbrandingszijde gaat stofafzetting voor problemen zorgen. Luchtfilters plaatsen is uit den boze. Die brengen enkel miserie.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.772
2.606
Gaanderen
Als dat ding 8 kw afgeeft zal het verbruik ongeveer 1 liter stookolie per uur zijn. Daar heb je ongeveer 12 m3 lucht voor nodig. Dat is niet spectaculair veel en zal ook niet zo heel veel energie vragen om op te warmen (bij een temperatuurverschil van 20 K tussen binnen en buiten 85 Wh (watuur).
Maar ik stel me vragen bij de veiligheid van deze toestellen. Die Vevor zou zelfs geen CE keurmerk hebben. Niet dat dat veel voorstelt, maar toch.
Houdt er ook rekening mee dat die toestellen een vijand hebben die in iedere werkplaats aanwezig: namelijk stof. Zowel aan de kant van de luchtverwarming als aan de verbrandingszijde. Zeker aan verbrandingszijde gaat stofafzetting voor problemen zorgen. Luchtfilters plaatsen is uit den boze. Die brengen enkel miserie.
Ja dan krijg je roet. Heb daar in het verleden bij de verkoop van gaskachels ook wel een klachten over gehad. Dan werd er ook nieuw tapijt gelegd. Het stof wat daar van afkwam gaf roet bij de kachel.
Ik zou ook heel voorzichtig zijn met het verlengen van de buis die de afvoergassen afvoert. Als je deze te lang maakt (hij is nu erg kort met een reden denk ik) worden de afvoergassen te koud en trekt de boel niet.
Recht naar boven zal nog wel gaan maar een stuk horizontaal niet.
De electrische kachels met een keramisch binnen werk of een heel fijn binnen werk vangen in een hout werkplaats veel stof en geven snel storing.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Ik ben van plan er een afneembare bak om heen te maken om het geheel te beschermen tegen stof. De buis voor de afvoer van gassen zou ik nog kunnen isoleren met uitlaatisolatie. Als de temperaturen weer omhoog gaan zou ik de heater gewoon kunnen loskoppelen en stofvrij opbergen aangezien hij dan niet meer nodig is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik ben van plan er een afneembare bak om heen te maken om het geheel te beschermen tegen stof. De buis voor de afvoer van gassen zou ik nog kunnen isoleren met uitlaatisolatie. Als de temperaturen weer omhoog gaan zou ik de heater gewoon kunnen loskoppelen en stofvrij opbergen aangezien hij dan niet meer nodig is.
Dat gaat het probleem niet oplossen. Als je bezig bent met houtbewerken veroorzaak je stof. Daar valt niet aan te ontkomen. Het lijkt misschien niet veel, maar in de praktijk valt dat flink tegen, ook al zorg je voor goede afzuiging.
Zoals al gezegd vind ik het geen goed idee om zo een toestel te gebruiken. Het is oneigenlijk gebruik van een apparaat dat bedoeld is om een camper occasioneel te verwarmen. Een gesloten gaskachel (op propaan) lijkt me een veel betere en veiligere oplossing.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Het is meer de bedoeling eerst te gaan opwarmen en daarna weer afdekken en te gaan werken. En dan de werkplaats langzaam te laten afkoelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.