Verwarming werkplaats met Dieselkachel

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Ik ben van plan een Vevor standkachel in mijn schuur te installeren maar zit nog met een vraagje. De afvoerpijp van de verbrandingsgassen wil ik door de muur naar buiten brengen. Ik heb op youtube gezien dat deze pijp behoorlijk heet (+/- 250C) wordt . Mijn vraag is kunnen mijn binnenmuur en buitenmuur dit aan? De binnenmuur is van een zachte witte soort baksteen ik denk kalkzandsteen en de buitenmuur van gewoon baksteen. Hiertussen zit een spouw. Kan ik de afvoerpijp zo doorvoeren of moet ik hem eerst isoleren. Het liefst hou ik het gat door de muur zo klein mogelijk.


Het gaat om zo'n kachel :
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Ik gebruik zo’n zelfde kachel en ik kan bevestigen dat de uitlaatpijp behoorlijk heet wordt. Ik zou er voor de doorvoer wel iets van isolatie omheen doen, al is het maar om verkleuring van je stenen te voorkomen door die hoge temperatuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Hoe bedoel je? De kachel gebruikt lucht voor de verbranding. Daar is niets aan te recyclen, de zuurstof er in wordt verbruikt.

Er zitten 2 luchtinlaten op 1 voor de verbranding en 1 voor op te warmen lucht. Die op te warmen lucht kan beter al wat op temperatuur zijn denk ik dan hoeft ze minder verwarmt te worden.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Je kunt er voor kiezen de luchtinlaat voor de verbranding ook van buiten te doen, is efficiënter omdat je daar anders duur verwarmde lucht uit de ruimte zuigt en via de uitlaat naar buiten 'pompt'
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.239
2.648
Als er een aparte luchtaansluiting op je kachel zit, kan je beter nog een gat naar buiten boren en daar direct de luchtaansluiting op aansluiten. Op die manier hou je de normale warmte circulatie in je schuur. Heb je dat niet dan wordt de koude buitenlucht door alle mogelijke openingen in je gebouw aangezogen en krijg je op meerdere plaatsen koude trek naar je kachel toe. Verkijk je niet op de hoeveelheid lucht die door je kachel naar buiten gaat. Die is echt behoorlijk. De lucht die de schoorsteen uit gaat , moet weer aangevoerd worden. Die komt dus uit een andere ruimte en die moet je dus verwarmen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je kunt er voor kiezen de luchtinlaat voor de verbranding ook van buiten te doen, is efficiënter omdat je daar anders duur verwarmde lucht uit de ruimte zuigt en via de uitlaat naar buiten 'pompt'
Bovendien is koude lucht dichter en dus efficienter - toch? Da's iig de functie van een intercooler bij een turbo: de door de turbine gecomprimeerde lucht (die daardoor opgewarmd werd) weer koelen voordat ie de cilinder in geperst wordt...
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Dan zou ik dus beter de kachel in een bak buiten aan de schuur kunnen hangen en alleen de warme lucht uitlaat naar binnen brengen? Ik heb nog wel een stukje sandwichpaneel en wat trespa en aluminium liggen. Ik zou het openslaande raam er uit kunnen halen en daar de bak voor plaatsen. Dan heb ik het geheel buiten hangen en alleen de warme lucht wordt dan naar binnen geblazen. Eventueel zou ik dan de voeding ook naar binnen kunnen brengen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoeveel in- en uitgangen heeft je kachel nu?

Ik zou verwachten:

1 ingang verbrandingslucht (die moet buiten)
1 ingang te verwarmen lucht (die moet binnen)
1 uitgang verbrandingslucht (die moet buiten)
1 uitgang te verwarmen lucht (die moet binnen)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.239
2.648
Als je de kachel buiten plaatst win je niets. Je raakt de stralingswarmte van je kachel kwijt. Verder moet je nog steeds dezelfde hoeveelheid lucht verwarmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Hoeveel in- en uitgangen heeft je kachel nu?

Ik zou verwachten:

1 ingang verbrandingslucht (die moet buiten)
1 ingang te verwarmen lucht (die moet binnen)
1 uitgang verbrandingslucht (die moet buiten)
1 uitgang te verwarmen lucht (die moet binnen)
Klopt, 2x een ingang en 2x een uitgang. Een ingang verbrandingslucht van 29mm en uitgang verbrandingslucht 25mm. En een ingang te verwarmen lucht van 46mm. De uitgang te verwarmen lucht is een splitter van 4 pijpen van 42mm.
 

Bijlagen

  • nl_ZCJRQXK8KWSFKYJKGV0_goods_img-v4_diesel-heater-f6-art-scale-6_00x-gigapixel.jpg
    nl_ZCJRQXK8KWSFKYJKGV0_goods_img-v4_diesel-heater-f6-art-scale-6_00x-gigapixel.jpg
    95,3 KB · Weergaven: 16

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.239
2.648
Waarom wil je eigenlijk je ik denk kleine ruimte met diesel verwarmen? Zo te zien loopt de kachel niet op afgewerkte olie, dus goedkoop verwarmen is het niet. De meeste standkachels van dit formaat halen misschien 4 kw.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
595
139
58
Linter
Ik zou de kachel aan een zijde van de werkruimte plaatsen en de buis met de verbrandingslucht over de ganse lengte door de werkplaats laten lopen.
Geeft een veel betere efficientie van je kachel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.