Verwarmen werkplaats

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Is dit een soort kengetal of zo? Mijn warmtepomp voor mijn huis is bestelling, en volgens mij wordt dat een 8kW exemplaar. Bij 10 graden vorst moet die nog steeds 800 m3 kunnen warm houden (20 graden). Eén en ander hangt uiteraard af van de (mate van) isolatie en ook waar je woont (in Zeeland wordt het zelden kouder dan -10), maar ik denk dat je met een een 4 kW een heel eind moet kunnen komen.
8kW elektrisch????? das dan een 32 kW warmte of zelfs nog iets meer.

Fred
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Het nodige vermogen moet correct berekend worden door iemand met kennis van zaken. Vuistregels zoals 60 watt/m3 slaan helemaal nergens op. Een nieuw gebouw wat behoorlijk geïsoleerd is heeft een heel andere warmtebehoefte als een oude, tochtige loods. Een ruimte die constant op temperatuur gehouden wordt is iets heel anders dan een ruimte die snel af en toe warm moet zijn.
Voor 19 Kw ga je waarschijnlijk naar twee buitenunits moeten gaan om het betaalbaar te houden. En multi-split, dus met verschillende binnenunits. Multisplit bij wat grotere vermogens is aan te raden om luchtdebiet binnen de perken te houden.
Bij de selectie van een lucht/lucht of lucht/water warmtepomp moet je ook goed kijken bij welke condities de vermogens opgegeven worden. Een 19 Kw bij regime 20 binnen en 10° buiten is geen 20 Kw bij 22 binnen en -10° buiten. Fabrikanten goochelen met cijfers en zaaien verwarring.
Ontvochtigen kan, maar dan moet je het juiste, geschikte toestel hebben. Eentje dat de ruimtetemperatuur flink naar beneden kan halen bij lage buitentemperaturen. Goed informeren of dit mogelijk is. Als je wil ontvochtigen kan je waarschijnlijk beter een kleine bouwdroger aanschaffen. Of een warmtepompboiler in de werkplaats zetten.
 
Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Volgens mij wordt uit de voorgaande drie pagina's duidelijk dat dat van een hoop factoren afhangt, en kun je daar niet zo een nummertje opplakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.