Vervangen Schuiframen - Oud Pand - Verjonging

Terribel

Actieve deelnemer
4 okt 2020
27
3
Goes
Ok, veel dank aan iedereen voor de inzichten!

Ik moet stilaan glas gaan bestellen dus het is tijd om keuzes te maken :).
Ik ga de suggesties van @usernaamvergeten volgen en de bestaande schuiframen behouden/namaken en voorzetramen aan de buitenkant.
Vaccumglas/Beng ga ik niet aan beginnen, mooie innovatie dat is zeker maar het is (nog) niet betaalbaar. Gaat de komende jaren ongetwijfeld beter worden :).

Bedankt nogmaals!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ok, veel dank aan iedereen voor de inzichten!

Ik moet stilaan glas gaan bestellen dus het is tijd om keuzes te maken :).
Ik ga de suggesties van @usernaamvergeten volgen en de bestaande schuiframen behouden/namaken en voorzetramen aan de buitenkant.
Vaccumglas/Beng ga ik niet aan beginnen, mooie innovatie dat is zeker maar het is (nog) niet betaalbaar. Gaat de komende jaren ongetwijfeld beter worden :).

Bedankt nogmaals!
Dus je gaat het uiterlijk veranderen zonder vergunning aan te vragen?
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
89
48
Utrecht
Beste Terribel,

Interessant onderwerp. Recent heb ik namelijk bij een klant eenzelfde dilemma gehad. Het schuifraam had enkel glas en moest dubbelglas worden.
Het raam was zo'n 30mm dik. Erg dun, zeker voor dubbelglas. Om de voorkant te behouden in originele staat heb ik aan de achterzijde het raam rondom opgedikt. Met een kopieerfrees en een schuurmachine krijg je het raam perfect gelijk. Aan de binnenzijde heb ik zeer kleine en subtiele glaslatten geplaatst. Met een verstek in de hoeken (mag aan de binnenkant) ziet het er netjes uit. De afdekplanken (?) van de katrollen en gewichten zijn vernieuwd en naar binnen gekomen. Uiteraard katrollen vervangen en om de touwen oud lood gehangen. Uiteraard is het ook mogelijk hier een gasveer in te plaatsen maar dit is weer duurder.
Tochtstrips geplaatst in de vorm van zeer dunne bronzen v strips. Naam ben ik even kwijt; echter wordt geleverd door Gerritse. De buitenzijde blijft zo behouden en de binnenzijde ziet er weer netjes uit.
Misschien heb je er wat aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Terribel

Terribel

Actieve deelnemer
4 okt 2020
27
3
Goes
@usernaamvergeten : tocht zal een dingetje zijn, je raadt mohairband aan de zijkanten aan. Moet ik hiervoor in de opbouw rekening houden? I.e: enkele mm speling houden tussen kozijn en raam, voor de band?

Bedankt alvast weer.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb deze gebruikt "Mohair Grijs, hoog 4½ , rug 6.9", daarbij is een speling van 1-2mm voldoende. Band komt op de kopse kant van het schuifraam met zelfklevend plakband en eventueel wat nietjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Terribel

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.