Hallo allemaal,
Ik ben inmiddels aardig opgeschoten met het kopiëren en opnieuw construeren van de eerste 2 klossen. Het was allemaal redelijk rechttoe rechtaan en de ondersnijding heb ik gemaakt met behulp van een triplex sjabloon die met 2-zijdige tape is vastgezet. Ik heb er een extra latje bij gebruikt on de frees te ondersteunen want hij had de neiging te kantelen over de rand. De afgeronde kop is gedaan met een vlakschuurmachine nadat ik het eerst een beetje in de vorm had gezaagd. Alles bij elkaar ging het redelijk eenvoudig, maar voor mij als een echte leek op houtbewerkingsgebied toch verdomd uitdagend. Zoiets stoms als je frees pas aanzetten als je hem al op zijn plek hebt staan bijvoorbeeld, want het al draaiend op zijn plaats proberen te krijgen lijkt toch het meest op het spelen op een flipperkast, met gaten en deuken op de meest ongewenste plaatsen tot gevolg.
We hadden al gekozen voor Douglas en dat lijkt toch wel een goede keuze. Grenen was te duur en daar konden we moeilijk aankomen. Maar omdat we ook de rotte gootplanken vervangen en de lekplekken repareren verwachten we dat de boel droog blijft en nog vele jaren intact zal zijn.
Nu nog twee klossen die er weer een beetje anders uit zullen zien omdat ze in hoeken staan, dus onder 45 graden. De uitdaging daarbij is dat ze wat rare hoekjes en krommingen hebben. Maar ik kijk wel hoe ik er stap voor stap uit kom.
De tekening betreft de klos die in de binnenhoek staat en de laatste twee foto's betreffen de klos die in de uitwendige hok staat. Deze laatste is niet zo moeilijk, maar die ander zal wel wat gepuzzel opleveren.
groeten,
Gijsbert