verrotte gootklossen in huis van 1910 nieuw maken

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.902
1.282
Riemst
Waarom tropisch hout? Het grenen heeft 100 jaar gehouden, dus zal het wel goed geweest zijn. In principe heeft dit hout weinig last van weersinvloeden, tenzij de goot lekt.
Zoals al gezegd gewaterd grenen, maar even goed een goede kwaliteit rode Noorse den (met fijne jaarringen), recuperatie grenen of een goede kwaliteit douglas (eveneens met fijne jaarringen). Eventueel de Noord-Amerikaanse tegenhangers zoals het al genoemde yellowpine of oregon.

• Leuk
Waarderingen: Athanor
Ik zou een andere houtsoort ook voor kiezen. Inlands Douglas fir - een uitheemse houtsoort - was met hoog verwachting en weinig kennis 80 jaar geleden aangeplant in Nederland en begin van deze eeuw zijn ze begonnen met het oogsten ( wat anders gaan ze doen, zit een beetje opgezadeld nu met al die bossen) en wat blijkt is hier levert het slecht kwaliteit weinig duurzaam hout op wat met mijn ervaring ook klopt - na geen vijf jaar moest ik mijn kozijn vervangen. Weinig beter of zelf slechter nog is het vervangen met meranti oid. Er zijn al veel beter al genoemd houtsoorten verkrijgbaar en ik voeg nog een aan dat lijst toe Lariks.

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
541
41
Zweden-Delft
Ik zou een andere houtsoort ook voor kiezen. Inlands Douglas fir - een uitheemse houtsoort - was met hoog verwachting en weinig kennis 80 jaar geleden aangeplant in Nederland en begin van deze eeuw zijn ze begonnen met het oogsten ( wat anders gaan ze doen, zit een beetje opgezadeld nu met al die bossen) en wat blijkt is hier levert het slecht kwaliteit weinig duurzaam hout op wat met mijn ervaring ook klopt - na geen vijf jaar moest ik mijn kozijn vervangen. Weinig beter of zelf slechter nog is het vervangen met meranti oid. Er zijn al veel beter al genoemd houtsoorten verkrijgbaar en ik voeg nog een aan dat lijst toe Lariks.
Meranti slechter dan douglas? Dark red meranti gaat wel langer mee dan 5 jaar. Is voor mij makkelijk verkrijgbaar (bij elke professionele bouw/houthandel) dus vandaar mijn keuze voor meranti, maar andere houtsoorten zijn misschien nog veel beter, maar ik kan niet overal goede kwaliteit gedroogd lariks of Bilinga laat staan gewaterd grenen krijgen in deze maten. Kost te veel tijd. Je zit toch al snel aan een kopmaat van circa 90x150?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.