Verplaatsen 'zware' machine

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.993
1.435
Omgeving Leiden
Gewoon lekker verder tobben, ik zie het probleem niet… succes en sterkte ermee als je toch je eigen ding wil doen moet je niet om raad vragen 👋🏻
Juist wél om raad vragen! Misschien zijn er oplossingen waar je niet aan gedacht hebt. Maar het kan ook zo zijn dat je uiteindelijk kiest voor je eigen oplossing omdat de aangedragen ideeën in jouw geval onpraktisch zijn, te duur of onhandig. Iemand kent zelf de onmogelijkheden van zijn werkplaats.

Ben natuurlijk benieuwd naar de oplossing met geleiders. Volgende week klaar? :unsure:

• Leuk
Waarderingen: The Boktor en Charel09

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.586
983
‘s-Hertogenbosch
Nee helemaal niet geslapen 🤩ben gewoon wezen werken…., ik probeer je van ideeën te voorzien maar krijg alleen maar negativiteit terug, dan word ik een beetje pissig. Sorry m’n excuses hiervoor maar loop overdag ook tegen probleemzoekers aan en tracht ze in een positieve flow te krijgen door een andere manier van kijken op te roepen.
Oké een vvd van 33 kg is niet licht maar als je al op hoogte kunt pakken, en ook kunt wegzetten valt het tillen wel mee.
Ook ik heb geen grote schuur, ik kan gelukkig wel rechtop staan maar alles staat vol…. Dan zoek je naar oplossingen ja. Mijn kolomboor staat idd op een plaat betonplex zodat het makkelijker schuift. Als dat ding niet nodig is schuif ik het weg.M’n lintzaag staat op een zwenkarm zodat ik hem weg kan draaien en de houtvoorraad die erachter ligt en m’n overige machines kan bereiken.
Zeg nou niet dat ik slecht gemutst ben terwijl ik je andere ideeën wil geven.
Maar zoals gezegd als je je eigen ding wil doen en vele euro’s wil uitgeven moet je dat gewoon doen en je zeker niet tegen laten houden.
Succes

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

AvdLinden

Post veel
30 apr 2014
756
194
Ikk denk idd dat de geleiders te ingewikkeld zijn. Als je de vvd kunt schuiven over een plank ben je al een stuk verder en een stuk minder kwetsbaar. Met wat rest hout kun je testen of dat werkt. Die geleiders gaan toch nooit stijf genoeg zijn om de machine daarop te kunnen gebruiken.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.463
826
Mijn Metabo DH 330 staat onder een tafel, vast gebout op een hondje (transporthulp, geen dierenleed). Je rolt hem dus zo tevoorschijn. Onder het hondje zit een dwarsbalkje geschroefd dat in de workmate kan worden geklemd.
Die 35+ kg op de workmate tillen is minder belastend voor mijn rug dan gebukt het hout doorvoeren.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.228
1.207
Antwerpen
1,75. hoe groot ben jij dan?
1,73 en omdat er overal ook leidingen en electra liggen, bijna altijd gebukt

en voor al die ’goedbedoelde’ meningen die vinden dat 30kg verplaatsen best wel meevalt, fijn voor jullie !!!
Ik ben jullie NUL verklaring schuldig, maar ik heb van tijd een zeer pijnlijke lumbale hernia die ik wil ontzien om nog zo lang mogelijk te kunnen genieten van mijn toffe hobby

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.305
3.980
Gaanderen
Inderdaad jouw medische situatie hoeft en moet hier niet besproken worden. Zwaar is een relatief begrip. Wat voor mij niet zwaar is kan voor een ander zwaar zijn. Belangrijk denk aan je rug want je hebt er maar een.
Trek je niets aan van de kritiek of goed bedoelde opmerkingen. Plezier in jouw hobby staat voorop. Ik kon mij vroeger ook niets voorstellen dat een man geen 50 kilo kon tillen. Totdat jezelf iets krijgt dat dat beperkt.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.993
1.435
Omgeving Leiden
De zwenkarm van @tdw83 vind ik wel een goed idee. Neemt zowat geen ruimte in, je trekt de vandiktebank zo naar je toe. Misschien combineren met een draaiplateau, zodat je de vandiktebank meteen goed kan draaien voordat je hem de zaagtafel op sleept.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.586
983
‘s-Hertogenbosch
Je bent idd niemand een verklaring of nadere uitleg verschuldigd. En dat je met medische problemen zit hoeft ook niet vermeld te worden.
Alleen mijn goed bedoelde mening was in antwoord op jouw vraag hoe het eventueel anders zou kunnen. Niet wetende wat de verdere achtergrond van je vraag was.
Ik ben zelf ook 56 en heb ook steeds vaker herinneringen aan vroeger dat het toen toch makkelijker ging, maar mijn ervaringen zijn wel dat je met sommige simpele aanpassingen nog steeds door kunt gaan met je hobby.
Hoe simpel het kan zijn is afhankelijk van de beschikbare ruimte en het pakket aan eisen wat je zelf samenstelt.
In je verhaal kwam pas later naar boven dat er overal leidingen en dingen liggen waar je overheen moet stappen en aan je plafond hangen ook leidingen waar je gebukt onder door moet.
Deze factoren zijn denk ik ook niet bevorderlijk voor je medische situatie…. Sorry dat ik het zo zeg. Een werkvloer moet vrij zijn en je bewegingsvrijheid moet dusdanig zijn dat je niet in een ongemakkelijke houding hoeft te staan.
Heb je niet een mogelijkheid om de kelder uit te komen en je werkplaats elders in te richten, zodat je je ook nog een keer uit kunt rekken.
Ik weet dat het een lastige situatie is en een lastige vraag en de keuze zal zeker niet eenvoudig zijn en worden maar soms moet je wel even kiezen voor je eigen gezondheid.
Misschien dat je sommige deelbewerkingen op een andere manier of plek uitvoeren….
Sterkte en succes met je keuzes ongeacht hoe die uitvallen in ieder geval beterschap gewenst met je hernia

Groetjes John,
PS verder geen heartfeelings 👋🏻

• Geweldig
Waarderingen: Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.463
826
@Charel09 Ik zie in géén van de reacties (inclusief de mijne) een aanval of belediging. Heel begrijpelijk dat lichamelijk ongemak gevoelig maakt voor tips en adviezen die voor jou allang onbruikbaar zijn gebleken maar wij proberen gewoon op afstand mee te denken, zonder alle details te kennen. Daarbij speelt voor ieder zijn persoonlijke ervaring een rol, we delen graag oplossingen die voor onszelf verlichting hebben gebracht. Voor mij is voorover gebukt werken een kwelling maar zwaar tillen helemaal niet. Daar rolt dan een voor jou niet bruikbare tip uit. Ik hoop dat jij een oplossing vindt die voor jou goed werkt en wens je veel sterkte met je rug.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.