Vermoorbeitel of…

Bobbe

Nieuw lid
6 aug 2025
15
4
Amstelveen
Beste lezers, ik ben nagelnieuw op dit forum en heb een vraag.
Ik bood deze beitel aan op Marktplaats en kreeg beledigende biedingen.
Ik heb deze beitel uit een werkplaatsvondst bij een gepensioneerde timmerman. Hij vertelde dat het een vermoorbeitel was uit 1958.
Niet gebruikt maar wel los in een lade.
Op Marktplaats werd mij verteld dat het een schietbeitel was van nog geen €10,00. Beste kenners en experts. Help mij verder alstublieft. Wat is dit. 3/8 J.N.iJ Nooitgedagt. Dat weet ik zeker. Door het woord Garantie weet ik dat het niet de top klasse is. Maar zijn er leden die een foto van een catalogus hebben. Zodat determinatie eenvoudiger wordt?

Bijlagen

• IMG_0108.jpeg
    IMG_0108.jpeg
    97,7 KB · Weergaven: 60
  • IMG_0110.jpeg
    IMG_0110.jpeg
    65,4 KB · Weergaven: 60
  • IMG_0111.jpeg
    IMG_0111.jpeg
    74,2 KB · Weergaven: 58

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.018
967
Enschede
ingoogni.nl
Een vermoorbeitel / hakbeitel / (timmermansbeitel?) ziet er uit als een gewone beitel maar is dan veel zwaarder uitgevoerd. Een duidelijk dikker staal en zijn ook breed 25+ mm.

Dit lijkt inderdaad een schietbeitel, om "smalle" diepe gaten te maken. Een foto van de zijkant met ook de punt er op maakt het duidelijker.

• Leuk
Waarderingen: Bobbe

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.161
504
Alphen aan den Rijn
Ik zag hem ook op marktplaats , als je de prijs niet weet zet je hem op bieden .
Het heft is niet orgineel en de beitel iets krom .
Een catalogus bestaat niet , wel een naslag van de Nooitgedagt catalogus van toen .
Hieronder een paar foto`s , het is de linkse of rechtse beitel .
Een schietbeitel heeft het logo aan de zijkant en de hakbeitel aan de bovenkant .
Je ziet op de eerste foto de afgeschuinde bovenkanten aan het eind van de beitel .

Groeten Willem

IMG_1685.JPG
IMG_1684.JPG

Laatst bewerkt:
  • Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.729
Zo te zien is het wel een vermoorbeitel. Het handvat lijkt niet origineel. De waarde van die oude beitels is vrij beperkt. Wat wil je er mee? Rentenieren van de opbrengst lijkt me onwaarschijnlijk. Ik krijg ze gratis. Dan is het leuk om ze op te knappen, maar 10 euro zou ik er niet voor over hebben.

• Leuk

Bobbe

Nieuw lid
6 aug 2025
15
4
Amstelveen
Nog twee detailfoto’sIMG_0109.jpegIMG_0114.jpeg
Beste lezers, ik ben nagelnieuw op dit forum en heb een vraag.
Ik bood deze beitel aan op Marktplaats en kreeg beledigende biedingen.
Ik heb deze beitel uit een werkplaatsvondst bij een gepensioneerde timmerman. Hij vertelde dat het een vermoorbeitel was uit 1958.
Niet gebruikt maar wel los in een lade.
Op Marktplaats werd mij verteld dat het een schietbeitel was van nog geen €10,00. Beste kenners en experts. Help mij verder alstublieft. Wat is dit. 3/8 J.N.iJ Nooitgedagt. Dat weet ik zeker. Door het woord Garantie weet ik dat het niet de top klasse is. Maar zijn er leden die een foto van een catalogus hebben. Zodat determinatie eenvoudiger wordt?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.909
619
Is duidelijk wat het is nu, het originele hecht inclusief. Aan de andere kant van de wereld geven ze iets meer voor 'vintage' beitels, maar hier zou ik inderdaad ook blij zijn met alles tussen de 10 en de 20 euro

• Leuk
  • Wow
Waarderingen: 48rmc en Bobbe

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.729
Ik heb een heel stel nooitgedagt vermoorbeitels, maar er heeft er geen een handvat van hout dat er zo uit ziet als van jouw beitel.. Maakt voor de werking verder niet uit. Maar ga er maar van uit dat iemand dat handvat nieuw heeft gemaakt.

Bobbe

Nieuw lid
6 aug 2025
15
4
Amstelveen
Bijzonder, @chevy66, ik kreeg van@Willempie twee duidelijke foto’s waarin de hecht duidelijk omschreven staat als hakbeitel hecht, passend op de 3/8 vermoorbeitel. Juist daarom ben ik blij!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.729
Het model is goed, maar het is niet het soort hout, dat nooitgedagt voor zijn beitels gebruikte. Ik maak ook vaak handvaten na, als ik beitels krijg, waarvan het handvat kapot is. Dan gebruik ik ook gewoon wat ik heb. De ringen zet ik als ze nog goed zijn, dan over. Bij jouw beitel lijken de ringen ook te dun te zijn, voor een vermoorbeitel handvat. Daar zitten normaal gesproken vrij dikke slagringen op, omdat er flink op geslagen moet kunnen worden.

• Leuk
Waarderingen: Bobbe en Willempie

Bobbe

Nieuw lid
6 aug 2025
15
4
Amstelveen
Dank je @chevy66, dit soort kennis en vaardigheden kan ik veel van leren. Zou dit ook de reden kunnen zijn dat de hecht scheef geplaatst is? Voor mij is het niet belangrijk, ik leg hem in een kast met meer gereedschappen. Gewoon voor de leuk en mijn liefde voor vintage

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.729
Ik heb in de schuur ook nog een bak met een stuk of 20 beitels die wat liefde nodig hebben. Daar blijkt ook nog precies zo'n zelfde in te zitten. Het handvat is gescheurd, zoals bij bijna alle oude beitels die ik krijg. Ik zou die beitel gewoon slijpen en in gebruik nemen. Als hij een beetje krom is, maakt dat niet zo veel uit voor zo'n beitel.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
786
310
Middelburg
Ik koop ze regelmatig op rommelmarkten, kringlopen, straatverkoop in woonwijken, zeg maar overal en nergens , ik betaal nooit meer dan tussen de 1 á 2 euro of het moet een hele mooie brede beitel zijn van 50mm maar ook dan stijg ik niet boven de 4 euro uit. Uiteraard er zijn genoeg mensen (lees verzamelaars) die bereid zijn het tienvoudige te betalen, maar dat zijn geheel andere mensen, van een geheel andere categorie. Heb inmiddels zo'n 100 beitels allemaal vlijmscherp en ik grijp nooit mis, mijn vrouw vind me gek, en mijn moeder vind me idioot, en ik vind mezelf cool, en nu jij.......:LOL::LOL::LOL:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.323
3.729
Ik moet bekennen dat ik ook die kant op ga. Ze zijn nog niet allemaal gebruiksklaar, maar dat komt nog wel. Ik heb er nog een stel liggen waar ik nieuwe nooitgedagt handvaten voor heb liggen, een stel met kunststof handvaten die alleen geslepen moeten worden en dus een bak ongeregeld . Die moeten ook nieuwe handvaten hebben en geslepen worden. Ga ik van de winter wel weer op pakken.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.455
617
Prov. Groningen
Oj ja, die ken ik ook, die van, 'ga ik van de winter wel weer oppakken' Maar ik ben teveel in zweden geweest denk ik en nu ingesteld op Zweedse winters. Overdag even kort werken en dan wordt het al weer donker. In januari komt de zon op tegen negen uur en gaat onder om een uur of drie, kijk dan heb je lekker lange avonden om in de schuur te klussen... ;)

• Leuk
Waarderingen: 48rmc en Willempie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.