Verhuizingsperikelen

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Leuk topic om te lezen! Is een flinke stap als je NL zo definitief achter je laat denk ik.
Moet zeggen dat ik meerdere keren naar je Domino heb gekregen, maar we qua financien even andere prio's hebben hier helaas.
Mooi in ieder geval dat al je dierbare spullen of op weg naar de USA zijn, of een goed nieuw baasje krijgen.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb net bericht gekregen dat m'n spullen op 17 september per containerschip in New York aankomen. Dat is iets sneller dan verwacht. Nu moet ik ruimte en mogelijkheden gaan verzinnen om die 104 items op te slaan.
Ik heb m'n CMS-tafel met TS55 insert ook ingepakt omdat dit niet verkocht werd in Amerika. Daar zijn ze al zo'n 3 tot 4 jaar mee bezig om goedkeuring te krijgen. En laat nu die CMS-tafel met bovenfrees insert net goedgekeurd zijn en vanaf oktober leverbaar. Dan ben ik niet meer uniek hier, nou ja, alleen heb ik dan wel een TS55 insert die nog niet leverbaar is.
Door de moderne zaken als Internet kan je in direct contact blijven met familie en vrienden. Daardoor is de afstand nauwelijks een probleem. Ik zal wel zaken missen in Holland zoals de nabijheid van het strand maar ik krijg hier weer een hoop nieuwe zaken voor terug. En dan heb ik natuurlijk nog vrouwlief. Doordat ik al zoveel van Amerika gezien had in films, documentaires of anderzins kwam vanaf m'n eerste stap op Amerikaanse bodem alles me bekend voor en ik voelde me direct thuis. Alleen zaken die niet zo duidelijk uit te beelden zijn als de indruk van ruimte en openheid van de omgeving waren voor mij een aangename verrassing. In totaal heb ik zo'n 2,5 jaar in Amerika doorgebracht en ik heb nog geen seconde spijt van m'n besluit.
Ik verwacht dat de dozen op pallets in de achtertuin worden gedumpt. Ze zullen wel in plastic folie gewikkeld zijn zodat ze niet direct onder dak geplaatst hoeven te worden. M'n dozen zijn genummerd en met een lijst moet ik de inhoud terugvinden. Dan verdeel ik de dozen over het huis op de plaats waar ze gebruikt of opgeborgen gaan worden. Het zal wel een tijdje wat rommelig zijn maar als ik aanvullende opbergruimte heb gemaakt zal het lijken of het er al jaren was. Een deel gaat één van beide kelders in. Daar heb ik al een systeem voor in gedachte om met twee 2x4s een glijbaan te maken met een slede om doos voor doos naar beneden te laten glijden. Daar staan ze lekker droog en uit de weg.
Dus m'n komende projecten zullen wel iets te maken krijgen met opbergen in de ruimste zin.
 

WR1944

Oud hout
Als je naar de eerste foto kijkt van dit onderwerp zie je rechts boven de Wolfcraft mal waar de boormachine aan hangt. Met die mal maak je gaten onder ongeveer 15° en kan je zo een hoek- of een vlakke verbinding maken. Als je zoekt op "Kreg pocket holes" vind je alle informatie over dit systeem.

Ik heb sterk de indruk dat de vraag al beantwoord werd op 9 augustus. Maar niettemin bedankt, MaxxRide kan nu niet meer zeggen dat z'n vraag geen aandacht trekt. :)
 

WR1944

Oud hout
Zoals al eerder vermeld is op 17 september m'n inboedel in New York aangekomen. Het schip was de Hanjin Phoenix. Dit schip is een containerschip dat in opdracht van een Duitse reder een rondje Noord-Atlantische Oceaan doet. Met een vast ritme worden havens in Europa en Amerika aangedaan. De vaar-, los- en laadtijden zijn zo strak georganiseerd dat men op het uur nauwkeurig weet wanneer het schip aankomt of weer vertrekt.
Na aankomst moesten de goederen, die samen met ander spul in een grote zeecontainer waren vervoerd nog door de douane. Afhankelijk van de herkomst wordt er steeksproefgewijs een onderzoek gedaan. En daar moet natuurlijk voor betaald worden. In mijn geval viel het wel mee, het was een klein deel van de totale containerkosten.
Op 10 oktober kreeg ik bericht dat de douanehorde was genomen. Nu moest het opgehaald worden door de Amerikaanse vervoerder en voor mijn deur afgeleverd worden. Daarvoor moest men een geschikt moment afwachten, want het moest natuurlijk efficient gecombineerd worden met andere goederen.
Morgen is het dan zover. Tussen 8:00 en 10:00 komt er een reusachtige truck voorrijden en kan het uitladen beginnen. Het is zo'n grote truck die coast to coast doet en ik hoop dat we genoeg ruimte voor het huis kunnen vrijhouden om de truck genoeg ruimte te geven.
Ik heb al wat ruimte vrijgemaakt want 104 items (waarvan 95 verhuisdozen) nemen aardig wat ruimte in.
Het eerste dat uit de vracht getrokken wordt is m'n CMS-tafel met TS55. Die heb ik erg gemist. Daar heb ik al een project voor, een ladekast voor schroeven en bouten en moeren en meer kleingoed. Nog even wat troep uit de kelder verwijderen en ik ben klaar voor de verhuizers.
 

WR1944

Oud hout
Geheel volgens plan kwam om 9:30 de truck voorrijden. Telefonisch had de chauffeur zijn komst al aangekondigd, hij had volgens de GPS nog een mile te rijden. De truck was inderdaad een flinke jonge. De chauffeur was ook de enige verhuizer dus dat was flink sjouwen. Stilzitten als iemand voor me aan het werk is is moeilijk voor mij dus zo nu en dan ging ik er ook even tegenaan. Daarnaast moest ik ook de binnenkomende dozen afvinken van m'n lijst en de dozen de goede richting uit sturen. Om 12:30 waren we klaar en na een bakkie koffie vertrok de truck weer, de volgende klant was 6 uur rijden verder. Laatste klant was in Seattle, WA, in het noordwesten van Amerika. Daar in de buurt was ook z'n thuisbasis. Voorzover ik kon beoordelen heeft alles de reis goed doorstaan maar ik moet nog het keukenmateriaal inspecteren.
Ik ben gelijk de basement in gedoken en begon de dozen uit te pakken. Eerst de CMS-tafel in elkaar gezet. Daarna aan de dozen begonnen. Het was zo gaaf al je bekende gereedschappen weer terug te zien dat ik niet kon stoppen met uitpakken, het leek wel een verslaving. Alle spullen heb ik op een hoop gegooid, dat wordt in de komende dagen op de juiste plaats gelegd.
Nu de rest uitpakken. Dat zal wel langer in beslag nemen. Maar nu voel ik me echt geemigreerd.
 

WR1944

Oud hout
Stefan, ik kan je geruststellen. Ik heb m'n Green Card maar ik heb geen aspiratie om Amerikaan te worden. Ik blijf een kaaskop. In Pennsylavania hoef je voorop geen nummerplaat op je auto te hebben dus veel mensen plaatsen een bordje met een voor hun passende tekst. Voor mij zal dat in de toekomst worden: Proud to be Dutch - Metric all the way.
Door het e-mail contact met vrienden en familie en de telefoongesprekken met Nederland en de nodige Nederlandse fora blijf ik redelijk lenig in de taal. Maar door de constante aanraking met het Amerikaans ga je het steeds onbewuster verwerken, alsof het je moedertaal is. Nu ik dit type kan ik op de achtergrond de tekst van een Amerikaanse serie op de TV volgen zonder dat ik me er op hoef te concentreren. Dat ik zo nu en dan een Amerikaanse kreet in m'n tekst op dit forum gebruik is ter lering ende vermaak van het thuisfront.
 

WR1944

Oud hout
Ik ben nog op zoek naar een passende tekst voor op de deur naar m'n werkplaats. Ik heb al gedacht aan "Metric Territory" of misschien "Metric Cave". Wie heeft er een puntiger. Je kan een prijs winnen maar die moet je wel persoonlijk komen ophalen. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.