Vergelijk Lie Nielsen Jack Plane 5 1/2 - A2 met Stanley

Cats

Actieve deelnemer
28 jun 2020
56
14
Uit oprechte interesse: wat maakt de Lie Nielson zoveel beter dan bijvoorbeeld een Stanley pre-1970? Hij ziet er fantastisch uit, maar heb vanuit de foto's nooit kunnen ontdekken wat de LN nou zo speciaal maakt.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
We hebben op z'n minst vooruitgang geboekt sinds pre-70 in de staalsoorten die we hebben, en de manier waarop we die kunnen bewerken.

Maar, ik zou zeggen: begin een draadje buiten een verkoop onderwerp.

*edit: Ik zag niet dat hij al verkocht was.
Het komt nog wel eens voor dat er een hele discussie in een verkoopdraadje gehouden wordt. En ik kan me voorstellen dat dat fustrerend voor de verkoper kan zijn. (Vooral als ze notificaties aan hebben gezet.)
Ik ben hier ook schuldig aan geweest.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ach, wat mij betreft kan ie ook gewoon hier hoor. De schaaf is al verkocht dus een beetje vervuiling boeit niet.

Maar in mijn optiek is het maar net wat je zelf belangrijk vindt. De LN en Veritas moderne schaven zijn qua materiaal en toleranties erg fraai en zo'n beetje bruikbaar vanuit de doos.

Goedkopere versies zoals de Quanshengs zijn ook best fraai maar de kwaliteitscontrole is vaak wat minder en ook de beitels zijn in mijn beleving een stuk minder goed. Alles zelf op te lossen met wat tijd en eventueel een betere beitel.

Een vergelijking met een oudere Stanley vindt ik lastig. Die koop je immers niet meer in de winkel en heeft vaak ook wat kennis en tijd voor restauratie nodig. En dan moet je maar afwachten of je kwalitatief op hetzelfde niveau komt.

Maar met schaven is het een beetje wat je zoekt. Als je zelf plezier hebt in restaureren en graag op MP of bij de kringloop zoekt dan kan je voor veel minder, wat geluk en flink wat tijd ook een prima werkende schaaf krijgen. Maar de moderner varianten hebben ook hun plaats. Je kan ze gewoon gelijk kopen (normaliter dan) en ze zijn ook voor beginners dan bijna gelijk bruikbaar.

Ik word als hobby gebruiker ook blij van een mooi stukje gereedschap wat goed functioneert. Dus als het budget er is :).

Maar ik ben het er ook wel mee eens dat voor een schaaf die bedoeld is voor het grovere werk, zoals deze 5 1/2, het een beetje overkill is. Voor iets als een no 4 of 4 1/2 of iets als een Veritas low angle smoother zijn de moderne versies wel een stukje beter is mijn ervaring.

Maar schaven van een stukje hout met een goede beitel doen het ook prima..... :).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Uit oprechte interesse: wat maakt de Lie Nielson zoveel beter dan bijvoorbeeld een Stanley pre-1970? Hij ziet er fantastisch uit, maar heb vanuit de foto's nooit kunnen ontdekken wat de LN nou zo speciaal maakt.
Wat maakt dat een Holtey of een Sauer & Steiner 5 tot 20X zo duur zijn als een Lie Nielsen.. Wat maakt een Altendorf beter dan een Electra Beckum.

Met verstand van zaken kun je met allemaal een goed resultaat halen. Maar als tijd ook geld is, dan is een Altendorf of een Lie Nielsen al gauw een goede investering. Een Norris of Mathieson schaaf kostte vroeger ook 2 maandsalarissen van een meubelmaker en als er goed op gepast is, zijn het nu nog prachtige bruikbare schaven.

Als je net als ik graag mooie spullen probeert te maken, dan hou je ook van mooie gereedschap en goed werkend gereedschap. En je zoekt iets wat past bij je budget, of je gaat sparen voor iets omdat je het graag wilt hebben, omdat het de juiste snaar bij je raakt. Dat kan een perfect getuned Stanley van 100 jaar oud zijn, maar die zijn er maar mondjesmaat. Thomas Lie Nielsen begon begin jaren '80 met het opnieuw maken van oude modellen Stanley schaven in een echt goede kwaliteit. Hij heeft een belangrijke bijdrage geleverd dat we weer ambachtelijk met handgereedschap aan de slag zijn gegaan; omdat Lie Nielsen dat in een echt goede kwaliteit en weer als bruikbaar gereedschap kon leveren. Er was weer handgereedschap beschikbaar waarmee je nauwkeuriger en met meer passie hout kon bewerken. De quanschengs/luban etc profiteren daar in grote mate van.

Goed gereedschap is maar 1 ding, het gaat er vooral om wat we er mee maken. Dat vraagt nog wel iets meer dan alleen een mooie schaaf of set beitels :).

jaap
 
Laatst bewerkt:

Cats

Actieve deelnemer
28 jun 2020
56
14
Bedankt voor de antwoorden. Ik ben recentelijk begonnen met houtbewerken en heb via marktplaats het eea aan handgereedschap kunnen bemachtigen voor een, naar mijn idee, goede prijs. Het kost dan meestal wel het eea aan tijd om ze in een goede bruikbare staat te vormen, maar dan werken ze goed; ik heb verder geen vergelijkmateriaal daarentegen vandaar mijn vraag.

Zeker waar dat mooi gereedschap op zich al leuk is om naar te kijken, en ook zeker waar dat een stuk gereedschap ook echt gereedschap is en dat jij dat niet bent.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het is altijd een lastige..... eigenlijk zou ik aanraden om als starter te beginnen met 1 goede nieuwe schaaf.

Dan heb je ook gelijk referentie materiaal hoe het zou kunnen schaven. Maar als je de moeite en tijd neemt om uit te zoeken hoe je een schaaf goed afstelt dan kan je ook met een beperkt budget en tijd een heel eind komen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Maar als je een schaaf koopt, zou ik in ieder geval geen nieuwe Stanley kopen, zelf ben ik een fan van oude stalen schaven, maar een beetje technisch inzicht is wel belangrijk om te voorkomen dat je er een koopt met onoplosbare problemen.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
209
64
Even in haakte, hoeft er geen nieuw topic voor open. Zijn alle Stanley’s na zeg midden jaren tachtig bagger?
En hoe herken je een Stanley uit de goede jaren?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Houten handvaten zijn een goed teken, maar ik heb inmiddels een aantal schaven met plastic handvaten en daar kun je ook prima mee schaven. Dus dat bagger valt denk wel mee. Als een timmerman er 30 of 40 jaar mee gewerkt heeft, dan doet hij het bij jouw ook nog wel een tijdje.
 
  • Leuk
Waarderingen: LFlab en Jurriaan9

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Als die schaven niet goed afgesteld staan heb je er werk aan. Zool vlakken beitel vlakken en slijpen en de kikker nazien en het bed waar de kikker in rust vlakken. Vaak moet je ook de dekbeitel aanpassen.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
209
64
Toch even gezocht op het web, een identificatie site voor Stanley’s.
Geen idee of het waarde heeft, mijn 4tje zou dan een ‘echte’ zijn.

Any way, ik ga lekker schaven want dat doet het 4tje prettiger dan de Peaktool basic die ik ook heb.

Van de week komt er een 5je binnen, heel benieuwd hoe die schaaft.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Die identificatie werkt alleen voor USA Stanleys :)
Ten aanzien van nieuwe Stanleys, vooral de chinese exemplaren vermijden (en zelf heb ik liever houten handvatten maar da's persoonlijk, en het ene plastic is de andere niet, de laatste UK Stanleys met plastic handvat zijn best prima, de handvatten van Chinese Stanleys zijn aanzienlijk onprettiger).
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
209
64
Ik haak weer af, ben meer van ‘een schaaf die fijn schaaft’ dan de ‘fetish’ 😉
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
703
734
de buurt van den bosch
Ik heb echt oude stanley,s van 1900 of vroeger nog,en deze werken perfect na wat aanpassingen.
Bij alle zit er een hock beitel in en dan doen ze niet onder voor de hoge klasse.
Ik heb zelf ook diverse lie nielsen schaven en kan dus mooi vergelijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.