Veilig werken met houtstof

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
22
2
Utrecht
Ik ben bezig een kleine werkplaats in te richten in mijn schuur (5x3m). Ik gebruik een afkortzaag, invalcirkelzaag, schuurmachine, frees, etc. Nou sluit ik (als ik er aan denk) mijn bouwstofzuiger aan op die apparaten. Toch komt er alsnog best wel wat houtstof vrij. Als ik klaar ben zuig ik dat met de bouwstofzuiger dan nog handmatig weg, omdat het werkelijk overal komt dat spul. Ik heb ook voor de veiligheid een stofmasker gekocht met filters.

Is dat nu voldoende om veilig te werken? Of zijn er nog andere dingen die ik kan of -moet- doen om veilig te werken?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
in principe is een goed stofmasker met de juiste filters (!) voldoende maar om de stofbelasting op je filter te reduceren, is het beter altijd je stofzuiger aan te zetten en het meeste stof bij de bron op te zuigen
 

PdenB

Nieuw lid
7 jan 2023
22
2
Utrecht
in principe is een goed stofmasker met de juiste filters (!) voldoende maar om de stofbelasting op je filter te reduceren, is het beter altijd je stofzuiger aan te zetten en het meeste stof bij de bron op te zuigen
ah, dat is fijn om te horen. Dat dat in principe voldoende is. Dank voor je reactie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.