Veilig met een tafelfrees werken..

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.624
1.143
Fryslân
Oa. CMT heeft ze ook. Heb ze ook al gezien met boven- en onderlager en met spiraal in beide richtingen zodat je boven en onder een perfecte afwerking hebt.
Eventueel zou je een freesje met scherende snede van ecotools kunnen gebruiken.

Voorbeeld van ecotools

Ik gebruik deze af en toe ook en bevalt prima zolang ze scherp zijn. Het is uiteraard een hele andere prijsklasse dan bijvoorbeeld CMT, maar voor af en toe gebruik meer dan prima.
 

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14

Bekijk bijlage 106136
Heftig freesje! Kwam deze ook tegen maar pfoe.. begin me nu toch af te vragen of ik alles niet beter met de Oscillerende Bandschuurmachine kan doen. Duurt alleen wat langer.

De freesjes die ik nu heb komen van Amazone, waren 25 euro ongeveer. Je krijgt waar je voor betaald blijkt maar weer.
Nog een veiligheidsvraagje: heb je wel een nullastschakelaar?
Nee nog niet. Ik wilde dit eerst uitproberen voordat er meer geld in werd gestoken (er moeten keuzes gemaakt worden) zoals een schakelaar. Maar mee eens, dit komt er zeker op!
Nooit handschoenen aan op de zaag of frees!!! Als de handschoen verstrikt raakt wordt je hand meegetrokken en is er meer schade aan je hand dan als je die niet had aangehad.
Bedankt voor de tip! Ik heb nu al een aantal mensen die zien aangeven, ik denk zomaar dat ze vanaf heden uit blijven haha!
Dat is eentje wat wel flink aan de prijs is! Kleinere freesjes zijn een flink stuk goedkoper. Ik heb een tijdje geleden nog gekeken voor deze freesjes, maar toen niet gevonden. Zijn deze freesjes echt zoveel rustiger dan eentje met rechte of schuine snijkanten?
Ik heb gisteren wat video's en artikelen hierover zitten lezen en dat blijkt dus wel echt het geval. Eigenlijk ook wel logisch, spiraalfrezen lijken echt te snijden/zagen. De varianten met rechte snijvlakken zijn net schrapers. Maar goed, iemand met meer ervaring kan hier beter antwoord op geven.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.140
529
Moordrecht
Voor dat geld zou ik een paar van deze aanschaffen, doen hun werk ook. Dan koop je er 3 en ben je er ook. Natuurlijk kan je dure bits kopen, maar als je ze niet vaak gebruikt, lijkt me dit beter. Rustig aan frezen en zodra je merkt dat er 1 bot wordt (teveel brandsporen), dan wissel je. Idd zo dicht mogelijk op de lijn zagen

Ik heb ook dure bits, voor als het echt precies moet, maar voor kopieerwerk... Waarschijnlijk roep ik nu het e.e.a over me af, maar dit zijn mijn 2 centen
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Voor dat geld zou ik een paar van deze aanschaffen, doen hun werk ook. Dan koop je er 3 en ben je er ook. Natuurlijk kan je dure bits kopen, maar als je ze niet vaak gebruikt, lijkt me dit beter. Rustig aan frezen en zodra je merkt dat er 1 bot wordt (teveel brandsporen), dan wissel je. Idd zo dicht mogelijk op de lijn zagen

Ik heb ook dure bits, voor als het echt precies moet, maar voor kopieerwerk... Waarschijnlijk roep ik nu het e.e.a over me af, maar dit zijn mijn 2 centen
Ik heb laatst ook redelijk wat kopieerwerk gedaan. Samengestelde delen langs en kopshout.De proefstukken gingen niet zo goed. Heb toen ook naar een spiraalfrees gekeken maar had ze toen niet gevonden. Het waren ook stukken van 45 mm dik, dat was dus een dure frees geworden die zelfs niet op mijn machine past. Ik heb mijn werkmethode aangepast en alles gefreesd met een gescheerde frees van Ecotools. Het frezen is uitstekend verlopen en het resultaat was goed. Enkele plekken met kopshout waren niet erg glad, maar daar is schuurpapier voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en Rizz

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Ik zal nog een setje bestellen van de ecotools, deze is nu toch 3x al aangeraden. Zal gelijk de adviezen van andere meenemen! Allemaal hartelijk dank voor het meedenken!

To be continued...
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.081
414
Uit eigen ervaring: monteer een stuk hout boven de frees, zodat je nooit de frees kunt raken als je je werkstuk vast houdt. En werk altijd tegen de draairichting van de frees in. Ik was moe En stond achteraf op het punt ziek te worden, en raakte met mijn nagel de frees. Omdat ik tegen de draairichting van de frees werkte, werd mijn vinger in no time weg geslingerd en bleef de schade beperkt tot wat schade aan mijn nagel en een klein stukje vel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.