Varaties op de thema’s ’inrichting 10m2 werkplaats’ en ‘bouw anarchisten werkbank’

jorisvh

Post veel
hier vind je voor veel houtsoorten waarden voor radiale en tangentiale krimp.
op het eerste zicht lijkt het verschil tussen vuren en een gemiddelde loofhoutsoort niet groter dan tussen loofhoutsoorten onderling.
Van de grootste werking (tangentiaal) heb ik geen last omdat die verticaal zit.
dat begrijp ik niet. lopen de jaarringen in je samengesteld blad dan allemaal perfect verticaal?
radiaal/tangentiaal is tov het hart van de boom en heeft niks te maken met breedte/dikte van de stroken waaruit je samenstelt.
 
Laatst bewerkt:

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
lopen de jaarringen in je samengesteld blad dan allemaal perfect verticaal?
radiaal/tangentiaal is tov het hart van de boom en heeft niks te maken met breedte/dikte van de stroken waaruit je samenstelt.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Zal een foto van de zijkant maken waarop de richting van de jaarringen te zien is. Dat geeft vast een beter beeld.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Een foto van de beide delen. Op het onderblad heb ik de richting van de jaarringen aan gegeven.
Voor het bovenblad is dit niet/minder zinvol omdat het allemaal stukken en stukjes aan elkaar zijn waardoor elders in het blad de richting weer anders kan zijn.
IMG_20240404_172352.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.