Van rijschaaf tot profielschaaf

P

Pel

Guest
Ik vind het zondermeer wonderlijk hoe je die rijschaaf hebt om gebouwd tot profielschaaf.

Groet Pel.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Dankje Pel
Kees ik weet dat de meeste profielschaven een steilere hoek hebben
Maar ik heb de schaaf gebruikt zoals je hem koopt
En het schaven ging er niet
Minder om
Tuurlijk zou je hem kunnen pimpen
Zoals kleinere schaaf mond
De keer beitel beter passend maken
Enzo voort en zo voort
Maar heel simpel gezegd hij werkt gewoon goed
Zelfs de kwasten was hij de baas
Dus ik zeg niets meer aan doen
Kijk als je zo'n schaaf helemaal zelf maakt kun je je wel verdiepen in de juiste hoek en zo
Mvg Leroy
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Haha gelukkig heb ik er nog een paar liggen
Bedankt voor de leuke reacties
 
P

Pel

Guest
Toch Leroy, vraag ik mij af hoe jij dat opgelost hebt met die keerbeitel, als je een stuk van de beitel en van de keerbeitel afhaalt, dan zit er m.i. een gat van enkele milimeters tussen de beitel en de keerbeitel, of zie ik dat fout? Als je dat gat laat zitten gaat het schaafsel zich stroppen tussen de beitel en de keerbeitel?

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het was zeker geen kritiek Leroy, ik vind dat je een prachtig resultaat met een mooi stuk handvaardigheid hebt bereikt. Respect

Over die spring angle, zulke schaven hebben een ingebouwde "fence" en "depthstop", dat is dus onderdeel van het profiel. Een tekeningetje is duidelijker. Zoals je ziet is de diepte van het profiel in de schaafbodem een stuk geringer. Je hoeft dus minder weg te halen uit je schaaf. Ander voordeel is dat al de delen van de beitel onder min of meer dezelfde hoek op het hout staan.

Leroy heeft dus een echte Europese uitvoering gemaakt (Nederlands, Duits, Frans). De Britten hebben de profielschaaf verbeterd en zijn met deze ontwikkeling gekomen, ergens in de 18e eeuw. Geen idee waarom we het hier op het continent nooit overgenomen hebben.

Screen%2BShot%2B2015-03-21%2Bat%2B4.49.27%2BPM.png
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
De druk die je op de schaaf zet staat in de engelse versie recht op je werkstuk dus je hoeft minder zijwaartse druk uit te oefenen
Die handige engelse toch
Vind van engelse schaven ook zo mooi dat de onderdelen die het meest te verduren krijgen van bijvoorbeeld buxus gemaakt zijn
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Er zit inderdaad wat speling tussen de keerbeitel en de beitel deze wordt grotendeels dicht gedrukt door de wig
De rest wordt gevult met krullen
En vol is dan vol

Kees bedankt voor de tips bij de volgende zal ik het inderdaad anders doen
Al doende leert men
En ik zag het niet als kritiek hoor
Jij bent hier de lopende schaven encyclopedie 😀
Mvg Leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.