Van dikte bank voor grote schijf hout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Wat voor een freesbit gebruik je hier het best voor? Met een 10mm freesbit ben je even bezig zeg maar.
Je gebruikt hiervoor een groot freesbit met zowel onder- als zijsnijders.

9791_n_FM_663.004.11.jpg

Ik heb goede ervaringen met CMT (artikelnr 663.007.11), te koop in Italie bij Mobiltecnica of in NL (wel iets duurder) bij RS-tools.
Het voordeel van deze frees (tov de meesten van dit model) is dat deze een schachtmaat van 8mm heeft, dus in een normale spantang past (meestal is het 12mm of 1/2inch). Wel voorzichtig afnemen (niet teveel mm's diepte tegelijk) anders is het te zwaar voor de gemiddelde bovenfrees.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte en ZotVanHout

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.138
529
Moordrecht
En anders heeft Ecotools 25mm freesjes met extra lange 8mm schacht. Kost een stuk minder. Daar staat wel tegenover dat de standtijd korter is. Ik heb er met 1 een eikentafel van 185x80 gevlakt met prima resultaat. Je moet toch na schaven of schuren, ongeacht de kwaliteit van het bit..
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Je gebruikt hiervoor een groot freesbit met zowel onder- als zijsnijders.

Bekijk bijlage 127447

Ik heb goede ervaringen met CMT (artikelnr 663.007.11), te koop in Italie bij Mobiltecnica of in NL (wel iets duurder) bij RS-tools.
Het voordeel van deze frees (tov de meesten van dit model) is dat deze een schachtmaat van 8mm heeft, dus in een normale spantang past (meestal is het 12mm of 1/2inch). Wel voorzichtig afnemen (niet teveel mm's diepte tegelijk) anders is het te zwaar voor de gemiddelde bovenfrees.
Ik hou deze even in gedachten omdat ik over een poos een oude merbau garagedeur ga vervangen en ik de stijlen wil hergebruiken als poten voor een werkbank. Ik denk er aan om deze methode te gebruiken om ze te herzagen en later met een handschaaf netjes uit te vlakken. Ik heb geen vandikte bank en probeer te verleiding te weerstaan er een te kopen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.