Van dikte bank voor grote schijf hout

Jacintha

Nieuw lid
16 dec 2022
2
0
Amersfoort
Hallo allemaal,

Ik heb een mooi gedroogde boomstam doorsnede van ongeveer 100x80x 10 cm graag zou ik deze door een van dikte bank halen zodat ik er een salontafel van kan maken. Helaas is hij te groot om door mijn eigen van dikte bank te halen. Is er iemand in Amersfoort die (tegen vergoeding) mij zou kunnen helpen ?

Groetjes,

Jacintha
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
214
88
Rijswijk
Mocht niemand zo'n grote VVD hebben, dan zou je wellicht een 'Router sled' kunnen gebruiken.
Reddit - woodworking - Home made router sled, learned this here. New to  woodworking and no wood shop. | Router sled, Router woodworking, Wood shop  projects
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.183
877
Ulvenhout
Dag Jacintha, welkom op dit forum. Fijn dat je je even voorstelt....

De breedste maat vandiktebank is ongeveer 63cm, dus dat gaat niet lukken. Een vandikte schuurmachine zijn er wel breder, maar dan zal je moeten zoeken in de professionele hoek.

Als je het zelf wil doen zal je een slede kunnen maken zoals hierboven is getoond.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
Zelf heb ik zoiets gedaan voor 45 cm doorsnede met een freesmotor in een (kleine) Wabeco.
Doel was hier de einden parallel te krijgen zodat die oorzaak van onbalans werd verminderd en het een vlak te maken waar de opspanflens stabiel op zou zijn. Dit hoefde dus niet glad, maar schuren en polijsten had ook gekund. 20221201_115615.jpg
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
Ik heb het vlak loodrecht op de as van de opspanplaat gebruikt als referentie. De schijf hing uiteindelijk in mijn midi-maatje draaibank die ik even misbruikte als statief. Ik heb er, gezien de grotere dikte (25 cm) een schaal van gemaakt, maar dat is hier niet relevant. Voor een tafelblad had ik van daar af de vrije kant verder kunnen bewerken. Voor vlakken met een frees en schuren met een machine heb je geen echte gereedschapsteun nodig. Met een paar rechte balkjes als geleide die met klossen op het bed van de draaibank vast zitten zou je een eind moeten kunnen komen.
20221201_122848.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.795
950
Leeuwarden
Ik heb het vlak loodrecht op de as van de opspanplaat gebruikt als referentie. De schijf hing uiteindelijk in mijn midi-maatje draaibank die ik even misbruikte als statief. Ik heb er, gezien de grotere dikte (25 cm) een schaal van gemaakt, maar dat is hier niet relevant. Voor een tafelblad had ik van daar af de vrije kant verder kunnen bewerken. Voor vlakken met een frees en schuren met een machine heb je geen echte gereedschapsteun nodig. Met een paar rechte balkjes als geleide die met klossen op het bed van de draaibank vast zitten zou je een eind moeten kunnen komen.
Bekijk bijlage 126834
Eerlijk gezegd begrijp ik niet wat je nu precies wilt vertellen…… Iemand die hier om advies vraagt kan er mogelijk door in verwarring raken. Wil je nog eens proberen uit te leggen wat je bedoeld?

Fons
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
733
289
RegioRotterdam
Dat je ook een dergelijke opstelling kunt gebruiken om te vlakken en gelijke dikte te maken. Ik gaf een alternatief voor de rechthoekige (cartesische) opstelling.
Ik zag Pvb-nl's post pas later.
 
Laatst bewerkt:

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
214
88
Rijswijk
Ik heb ook een soort van sleede ooit gemaakt, maar deze oplossing is wel heel geweldig (y)

Toevallig moet ik een dun laagje van een tafel halen, jou oplossing is daar een mooie toepassing voor.
het is gewoon een Google search, dus geen eigen ontwerp. Maar dit is wel een mooie simpele maar doeltreffende versie inderdaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.