Vac sys alternatief

StudioSkeppa

Nieuw lid
18 dec 2021
8
1
België
Hallo,
mik heb even rondgezocht op het forum en het internet en wil een soort Vac sys systeem bouwen.
nu het systeem opzich lijkt meerij simpel.
Maar ik kom er iet uit wat voor pomp ik moet hebben. Alle info die ik zie gaat over niet meer verkrijgbare pompen.

de vraag : welke pomp is ok ?

bv 100Ltr/min - 250Watt - 1 traps vacuümpomp - Max: 0,05 Bar

is dit voldoende om snel een werkstuk vast te zetten ?
dank !
ps : prettig nieuwjaar!
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
75
19
Hallo de beste wensen om mee te beginnen, als je een compressor bezit is dit misschien een oplossing.
zit er ook naar te kijken lijkt me mooi systeem weet verder niet of het goed werkt.


Voor alle duidelijkheid ik heb geen binding met toolnation en ook niet met virutex.


Groet
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.172
2.633
Als je zo'n vacuumpompje te lang laat draaien wordt hij te heet en gaat stuk. Ik kan het verkeerd lezen, maar volgens hun beschrijving levert hij een druk van 0,05 bar. Dat is volgens mij geen vacuum. Als studioskeppa aan kan geven waar hij de vacuumpomp voor wil gebruiken, helpt dat bij het adviseren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.511
969
Riemst
Als je zo'n vacuumpompje te lang laat draaien wordt hij te heet en gaat stuk. Ik kan het verkeerd lezen, maar volgens hun beschrijving levert hij een druk van 0,05 bar. Dat is volgens mij geen vacuum. Als studioskeppa aan kan geven waar hij de vacuumpomp voor wil gebruiken, helpt dat bij het adviseren.
De beschrijving is niet helemaal duidelijk. De druk die bereikt wordt is 0,05 absoluut. Dat is een onderdruk van 0,95 bar. Of een vacuüm van - 0,95.
 

StudioSkeppa

Nieuw lid
18 dec 2021
8
1
België
Hey,
ik wil dus het Vac sys systeem van festool nabouwen om houten balkjes, platen etc vast te houden terwijl ik er domino’s in frees, schaaf , …
ik zoek dus een alternatief voor de Vac sys pomp. Goedkoper uiteraard 😀
dank!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.511
969
Riemst
Hey,
ik wil dus het Vac sys systeem van festool nabouwen om houten balkjes, platen etc vast te houden terwijl ik er domino’s in frees, schaaf , …
ik zoek dus een alternatief voor de Vac sys pomp. Goedkoper uiteraard 😀
dank!
Goedkoop en goed gaan voor machines voor zulke toepassingen meestal niet samen. Ofwel is het goedkoop en wordt het na korte tijd duurkoop en ergernis omdat de vacuümpomp het begeeft doordat je ze oneigenlijk gebruikt hebt. Ofwel koop je dadelijk een goede machine waar je lang plezier van gaat hebben. Maar goede machines kosten geld.
Waarom heeft Festool dit uit het gamma gehaald? Sommige winkels hebben het wel nog op voorraad.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.172
2.633
Ik gebruik voor dat soort dingen gewoon mijn bouwstofzuiger. Die levert daar genoeg onderdruk voor.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.511
969
Riemst
Ik gebruik voor dat soort dingen gewoon mijn bouwstofzuiger. Die levert daar genoeg onderdruk voor.
Als de werkstukken groot genoeg zijn gaat dat zeker lukken. Maar dat kan ook maar voor korte tijd, anders stook je je stofzuiger op. De afgezogen lucht dient ook voor koeling van de motor. Een stofzuiger lang 'droog' laten draaien komt niet goed.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.172
2.633
Een bouwstofzuiger heeft gescheiden luchtstromen. Ik gebruik het om dunne houtjes die ik niet goed beet kan houden te zagen op mijn zaagtafel. Maar een beetje knappe kwaliteit vacuumpomp moet je gebruikt wel kunnen vinden voor de prijs van zo'n festool. Denk dan aan busch, edwards of leybold. Die kunnen volcontinue draaien.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.792
749
Enschede, Twente
Heeft iemand hier ervaring met zo een grabo ? Volgens YouTube zou dit werken maar ik heb liever echte ervaringen 😀
Een Grabo zuigt als een g*k - echt niet normaal. De Amerikaanse knutselaar/uitvinder Izzy Swan heeft een adapter voor de Grabo gemaakt waardoor die als de VAC-SYS werkt. Verkoopt-ie niet naar hier, geloof ik, maar je kunt het namaken.
Wat betreft de pomp — voor incidenteel gebruik kun je ook een compressor in combinatie met een Venturi-ventiel gebruiken (de werking is als die van het mondspuitje om met inkt te spetteren). Toen Taiga Tools nog een vac-set maakte, kon je die er als accessoire bij nemen, dus dat het werkt is zeker.
 

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
Rutlands heeft volgens mij ook een soort vacuüm klemmen. Geen idee of die in BE / Nl vlot te krijgen zijn
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.741
2.599
Gaanderen
Rutlands heeft volgens mij ook een soort vacuüm klemmen. Geen idee of die in BE / Nl vlot te krijgen zijn
Die van rutlands zijn volgens mij virutex. Ik .kreeg dit weekend een aanbieding van rocker. Iets van 50 dollar. Wat de bijkomende kosten zijn weet ik niet.
 

StudioSkeppa

Nieuw lid
18 dec 2021
8
1
België
bedankt voor alle reacties maar de meeste lijken te gaan over de pods of vacuumplaat. Dat lijkt me idd vrij eenvoudig te maken, echter is me nog steeds niet duidelijk welke betaalbare vacuümpomp ik kan kopen.
Enige optie die ik tot nu toe zie is de Grabo.
dank!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.