Vaatwasser onder oven in kastenwand, probleem...

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Nu blijkt dat de 'klant' toch liever die 2 schuiven onder de ovens heeft dan de vaatwas op hoogte. Dus dan kan ik hem op de grond zetten.
Het onderbroken paneel van de koelkast staat dan wel wat lullig. Bij deze koelkasten hangt het front op de deur. Er is allezins geen plaats voor kastscharnieren (slechts 7mm over indien koelkast helemaal links geschoven zou worden, sleepsysteem toepassen is geen optie dus). Ik overweeg het paneel onder te koelkast door te laten schieten tot op 10cm van de grond (eventueel een binnenlade voorzien in die ruimte onder de koelkast). Maar dat front hangt dan te zweven aan de koelkastdeur. Belast is max 19kg, een langer paneel is 12kg. Op zich is dat geen probleem. Maar koelkast panelen heb soms al eens de neiging om krom te trekken... doen of niet doen?

2de vraag, indien de vaatwasser op de grond staat mag dit hetzelfde type zijn? Volledig integreerbaar? Hoeft dan wel geen frontfit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het wordt nog behoorlijk druk in de kast naast de vaatwasser. Natuurlijk mag hij ook op de grond staan.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu blijkt dat de 'klant' toch liever die 2 schuiven onder de ovens heeft dan de vaatwas op hoogte.
een vaatwas op hoogte brengt geen winst aan gebruiksgemak op, want die gaat toch open zoals een schuif
ik voel een beetje aan dat je reeds technische oplossingen zoekt, vooraleer de klant zijn definitieve keuze gemaakt heeft ;)
indien de vaatwasser op de grond staat mag dit hetzelfde type zijn? Volledig integreerbaar? Hoeft dan wel geen frontfit.
weet niet mee precies over welke vaatwasser je spreekt
volledig integreerbaar betekent dat het front de volledige hoogte inneemt
dan heb je een greep op het front, ofwel is het 'kloppen om te openen'
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
@ZotVanHout Ik heb greeplijsten voorzien.

Maar als ie op de grond staat ontstaat er weer een ander probleem:


plint_vaat.jpg

Hoe hoger ik hem plaats (regelschroeven), hoe langer het front onderaan uitsteekt... argh!
Bij een frontfit versie schuift het paneel wel omhoog en doe zich dit wellicht niet voor?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Bedankt voor jullie berichten!

Er is inderdaad de vraag om de vaatwasser hoger te zetten. Echter, bij die laatste tekening is dat nauwelijks meer een voordeel. Ik kwam echter nog op een probleem uit om de koelkast op één lijn te krijgen dus heb ik het weer aangepast. De vaatwas staat nu 30cm hoger. Er is nog plaats voor een N schuif onder de vaatwasser. Onder de koelkast is er plaats voor een grote C schuif. Panelen zitten nu netjes op één lijn.
Van dit type vaatwasser kan ik helaas geen gedetailleerde installatiehandleiding vinden op de site van Miele. Ik veronderstel dat deze ook zijdelings met 4 schroeven wordt geblokkeerd. Wel netjes vgl met de metalen beugels van Siemens.

@jorisvh : lijkt wel of je gedachten kan lezen. Corpus ga ik indd met inliggende stijlen maken (hier nog niet getekend). De onderste schuiven tip-on is indd handig.


Ik laat de fronten lager komen omwille van het feit dat ik de plint 11cm hoog ga maken, er is dan een spleet van 2cm voor de ventilatie. Lijkt me esthetischer dan die lelijke roosters. Je moet al echt met het hoofd op de vloer gaan liggen om het te kunnen zien.

De schuiven onderaan is ook wel makkelijk voor de toegankelijkheid van de aansluitingen.

Bekijk bijlage 139047
Wil niet heel je ontwerp aanpassen hoor 😬, maar kun je niet:
-De koelkast laten zakken, geen 'schuif' eronder dus.
- Bovenkant ovens breng je vervolgens in lijn met bovenkant koelkast
- De greeplijst laten zakken en alle bovenkasten verhogen.
- Lades kun je toepassen in de kast onder de stoomoven of in de buitenste kast. Je kunt kiezen tussen binnenlades of lades met front.
Er vanuit gaande dat de ovens ook een klep hebben en geen deur wil je deze ook niet te hoog hebben.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
@ZotVanHout Ik heb greeplijsten voorzien.

Maar als ie op de grond staat ontstaat er weer een ander probleem:


Bekijk bijlage 139048

Hoe hoger ik hem plaats (regelschroeven), hoe langer het front onderaan uitsteekt... argh!
Bij een frontfit versie schuift het paneel wel omhoog en doe zich dit wellicht niet voor?
Dit hangt ook samen met / is afhankelijk van je plinthoogte, en hoe ver de plint terug valt
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
De hoogte van de ovens is 106cm (onderkant) veel lager moet dat niet worden.
De lades onder de ovens is zeer praktisch (hebben we zelf ook) en wil de 'klant' graag ook.
Vaatwas staat nu op de grond in nagenoeg laagste stand (zodat het front niet te ver onderdoor loopt).

Om een strakker geheel te krijgen zou je de deur onder de koelkast nog kunnen laten doorlopen ipv een lade (tip-on). Maar dan ga je die bergruimte wellicht nauwelijks gebruiken. Bovendien moet je dan de koelkast helemaal open doen als je een binnenlade zou willen toepassen.

Nu even in 3D uitwerken om te zien of ik geen blunders gemaakt heb.
Hoop alleen dat het goed komt met de onderkant van de vaatwasser.

kastenwand_def.jpg
 

jorisvh

Post veel
huidige koelkast is 122cm hoog?
kom je dan niet ongeveer op de goeie hoogte met niks eronder en een toestel van 140cm?
de extra plaats is om biertjes koud te leggen voor als vaderlief op bezoek komt 🤪.

die vaatwas komt wel goed. je bent niet de eerste die die op de vloer zet.
het wordt normaal gezien moeilijker naarmate de plint lager is = front dat onderaan meer oversteekt tov de toestel deur.
voor plinthoogte 5cm heb je wellicht een frontfit/varioscharnier/… nodig. voor de 10cm die je hier hebt niet, veronderstel ik.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
huidige koelkast is 122cm hoog?
kom je dan niet ongeveer op de goeie hoogte met niks eronder en een toestel van 140cm?
de extra plaats is om biertjes koud te leggen voor als vaderlief op bezoek komt 🤪.

die vaatwas komt wel goed. je bent niet de eerste die die op de vloer zet.
het wordt normaal gezien moeilijker naarmate de plint lager is = front dat onderaan meer oversteekt tov de toestel deur.
voor plinthoogte 5cm heb je wellicht een frontfit/varioscharnier/… nodig. voor de 10cm die je hier hebt niet, veronderstel ik.
thx Joris, is een 122cm indd, volgens de 'klant' is de 140cm volgens haar te groot. Ik ben trouwens eerder een wijndrinker, helaas heeft ze geen koeler daarvoor voorzien ;).
 
  • Haha
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
wat betreft
voor plinthoogte 5cm heb je wellicht een frontfit/varioscharnier/… nodig. voor de 10cm die je hier hebt niet, veronderstel ik.
met een plinthoogte van 10cm en met de pootjes in de laagste stand (845mm), moet je front standaard 745mm zijn.
volgens de inbouwschets op Miele - G 7385 SCVi XXL FF – Vaatwassers is dat geen enkel probleem want het front mag tot 825mm gaan.
1703743081788.png
bij jou moet het front bovenaan nog extra (30mm?) uitsteken voor de greeplijst. je front zal dus minimum 775mm zijn.

als je de pootjes helemaal uitdraait zou je front zonder greeplijst 910-100=810 worden (wat nog steeds in de goede range ligt). met greeplijst wordt dat dan maximum 840mm.

in principe lukt het ook met het equivalent toetsel zonder frontfit Miele - G 7265 SCVi XXL – Vaatwassers
1703748503065.png
minimumfront 745(oké)+30=775mm
maximumfront 810(nog net oké)+30=840mm

let wel, hierbij kan de deur open zonder het toestel te raken. het is mogelijk dat je nog een hapje uit de bovenkant van de plint moet zagen om de deur niet met de plint te laten botsen. als die voldoende achteruit staat zie je dat niet. daarover is quasi nooit duidelijke info te vinden.

let ook op de max 115mm van voorzijde front tot voorzijde toestel.
met een plint van 18mm kan je plint dus max 97mm achteruit tov front. van belang voor de diepte van je sokkel of de locatie van stelpoten als je de plint daaraan bevestigt.
 

jorisvh

Post veel
thx Joris, is een 122cm indd, volgens de 'klant' is de 140cm volgens haar te groot.
dan zal er onder (of evt boven) idd wat ruimte op te vullen blijven.

als je een binnenlade steekt hebt je wellicht een opvulstrook rechts nodig want het front van een deur-op-deur blijft in de weg zitten voor een lade.
bij een Siemens is dat ~15mm, wellicht hetzelfde bij Miele (Liebherr) want die halen de scharnieren allemaal bij Hettich.

side note:
ik las onlangs in de krant over een testaankoop (soort Vlaamse Consumentenbond) onderzoek ivm betrouwbaarheid en tevredenheid van toestellen
Goedkopere huishoudtoestellen scoren goed, maar energieverbruik en herstelbaarheid zijn ook belangrijk (zit achter betaalmuur, vrees ik).
Miele is onbetwist #1 voor wasmachines, droogkasten en vaatwassers.
voor koelkasten zelfs buiten top 10. Miele bouwt geen koelkasten, dat doet Liebherr voor hen. Liebherr scoort iets beter maar toch niet zo hoog als ik ivm de prijs zou hopen. ze zijn natuurlijk wel top qua goeie energielabels waar dit onderzoek niet naar keek.
viel mij op dat Koreaanse en Chinese merken het vaak zeer goed doen.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
543
129
Ik zou zelf wel voor de grotere koelkast gaan en geen lade eronder.
Volgens mij geeft het een veel rustiger beeld wanneer daar alleen maar een deur zit.
In de praktijk is een koelkast nooit te groot, althans dat heb ik nog nooit gehoord, zie wel vaak dat mensen een 2e hebben omdat ze (incidenteel) toch meer ruimte nodig hebben.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
@elzenma het zou strakker zijn indd. maar een grotere koelkast heeft een hoger verbruik, het is ook eentje zonder diepvriesvak. De diepvries staat in de berging.

@jorisvh dank voor de uitvoerige toelichting. Zoals het nu is zou het moeten lukken. Ik ga hem zo laag mogelijk opstellen zodat het front onderaan niet te ver uitsteekt. Er is indd weinig goed info over te vinden, maar dat zal te maken hebben met het feit dat de deur van een vaatwasser geen vast scharnierpunt heeft.

vaatwas_doorsnede.jpg
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
als je een binnenlade steekt hebt je wellicht een opvulstrook rechts nodig want het front van een deur-op-deur blijft in de weg zitten voor een lade.
bij een Siemens is dat ~15mm, wellicht hetzelfde bij Miele (Liebherr) want die halen de scharnieren allemaal bij Hettich.

Goed dat je dit zegt want had ik niet aan gedacht. Had wel eerst een binnenlade voorzien maar het lijkt me niet praktisch, zeker niet bij een koelkast. Ook niet echt energiezuinig, de deur moet helemaal open.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Na opmeten van de deur bij onze vaatwas (zonder FF) heb ik het scharnierpunt kunnen bepalen (maar weet niet zeker of dat een vast punt is, lijkt althans van niet) kom ik tot de conclusie dat het nipt zal worden.
Onze vaat is geen FF dus met FF lukt het wellicht wel.
Plint wellicht nog een cm extr naar achter plaatsen voor de zekerheid.

open_vaat.jpg
 

jorisvh

Post veel
is inderdaad geen vast draaipunt, vermoed ik.
en, zeker met ff, is het moeilijk te voorspellen wat de onderzijde van het front gaat doen.

hoe gaat je koelkast trouwens open? enkel met de greeplijst bovenaan op ik schat 1m55 hoogte? dan heb je ineens een kinderslot 😉
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
is inderdaad geen vast draaipunt, vermoed ik.
en, zeker met ff, is het moeilijk te voorspellen wat de onderzijde van het front gaat doen.

hoe gaat je koelkast trouwens open? enkel met de greeplijst bovenaan op ik schat 1m55 hoogte? dan heb je ineens een kinderslot 😉
enkel aan de greeplijst bovenaan indd. knock2open koelkasten bestaan nog niet zeker?
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Voor alles heeft men blijkbaar een oplossing. Maar of het nog goed gaat werken over 10 jaar is een andere vraag...
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.