Vaatwasser onder oven in kastenwand, probleem...

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Hallo woodworkers,

Ik ben een keuken aan het ontwerpen voor mijn dochter. Ze wil een vaatwasser in de kastenwand en daarboven komt de oven. De keuken is greeploos.
De kast die vaatwas en oven bevatten zijn uit één deel. Daarboven komt nog een kleinere kast.

vaat.jpg


Hieronder zie je het detail van de greep tussen vaatwasser (frontfit) en oven. De opening voor de alu profiel in de zijwanden van de kast kan men enkel rond uitfrezen, niet in een scherpe hoek. Dat zou je dan moeten bijwerken maar en dan blijft die onderkant zichtbaar in spaander. Alternatief is een smalle front strook voorzien vlak onder de oven (zoals er boven de oven ook een 'vals' stuk is) maar dan komt hij weer hoger te staan en hij staat nu al redelijk hoog. Of ik zou de zijkanten van de kast niet kunnen laten uitfrezen en het greepprofiel gewoon tussen de wanden bevestigen. Maar mooi is dat niet...
Een knock2open oplossing zou kunnen maar bij MIELE kan ik geen gewone uitvoering vinden, enkel XXL, welke hoger is en dan komt de oven weer hoger.

vaat_detail.jpg

Hoe zouden jullie dit oplossen ? THX!
 
Laatst bewerkt:

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Ik zie nu dat het verschil tussen de gewone vaatwas uitvoering en XXL 4cm is (minimum inbouwmaat). Als ik een knock2open kies hoeft er ook helemaal geen profiel geplaatst te worden. Daar win ik 3.3cm mee, rest 0.7cm, dus dat is verwaarloosbaar. Wel een stuk duurder (knock2open).

EDIT: ik heb geen rekening gehouden met het feit dat ter hoogte van de vaatwasser er geen zijwanden mogen zijn die heeft namelijk 600mm breedte nodig ! Dat wijzigt de zaken uiteraard...
 
Laatst bewerkt:

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Ik zou een zelfde profiel als boven toepassen. Ook voor de damp uit de vaatwasser. En je moet toch ook een stevige bodem maken voor je oven. Komt die 16 (of 18) mm hoger, dat zal het probleem toch niet zijn.
Voor de zijkanten heb je toch kapjes voor die greepprofielen, of bedoel je dat niet
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het gaat alleen om die 2 ronde hoekjes in de staanders? En alleen boven de vaatwasser? Haaks uitzagen en een rvs 0,5mm dampplaat laten knippen van de totale breedte . Dan aan de achterkant uithoeken voor de binnenmaat van de kast . Om de hoekjes mooi vast te zetten, kops in het pulpplaat een 8mm deuvel boren, dan kan je daar met een verzonken rvs schroefje de dampplaat vast schroeven. Beetje blanke siliconenkit er tussen voor de eindmontage en klaar. En de ronde kant van het knippen naar beneden. De braam om hoog.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Ik zou een zelfde profiel als boven toepassen. Ook voor de damp uit de vaatwasser. En je moet toch ook een stevige bodem maken voor je oven. Komt die 16 (of 18) mm hoger, dat zal het probleem toch niet zijn.
Voor de zijkanten heb je toch kapjes voor die greepprofielen, of bedoel je dat niet


Die kapjes gebruik ik niet. Dit is een foto van de kasten in mijn bureau. Het profiel komt gewoon tot tegen de zijwand van de kast er naast. Ik zou de zijwand ook kunnen laten doorlopen maar dan springt dit naar binnen. Is niet zo mooi.
Het andere profiel gebruiken is inderdaad misschien de beste oplossing.

profiel_detail_foto.jpg
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Het gaat alleen om die 2 ronde hoekjes in de staanders? En alleen boven de vaatwasser? Haaks uitzagen en een rvs 0,5mm dampplaat laten knippen van de totale breedte . Dan aan de achterkant uithoeken voor de binnenmaat van de kast . Om de hoekjes mooi vast te zetten, kops in het pulpplaat een 8mm deuvel boren, dan kan je daar met een verzonken rvs schroefje de dampplaat vast schroeven. Beetje blanke siliconenkit er tussen voor de eindmontage en klaar. En de ronde kant van het knippen naar beneden. De braam om hoog.
Dat is een heel gedoe. Voor de damp zou ik de bovenste kast wel alles rondom kunnen laten afplakken.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
De simpelste oplossing is het onderpaneel laten doorschieten en langs onder monteren ipv tussen de zijwanden. De onderkant van de zijwanden laat ik dan afplakken zodat deze beschermd is tegen de damp. Ik heb dan een rechte hoek en kan de enkelzijdige alu greep gebruiken zoals voorzien.
Deze ovenkast 'zweeft' tussen de kasten L en R want de vaatwasser heeft 600m nodig. Deze ovenkast schroef ik aan de binnenkant tegen de zijwanden van de zijdelingse hoge kasten.

Bedankt voor het meedenken.


ovenkast.jpg
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Ik zou voor de zekerheid links en rechts ook nog een lat schroeven waar de bodem van die ovenkast op kan rusten. Monteert eenvoudiger en dan hangt die niet alleen vast onder de zijpanelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: XXL66

jorisvh

Post veel
het gaat om dit stukje, vermoed ik?
1702976399527.jpeg
vooral vocht (damp uit pas geopende vaatwasser) lijkt mij een reden om er wat aan te doen.
zien ga je het niet doen. ttz, als je dit ziet ga je ook de onderkant van de oven zien.

Dat klein stukje manueel afplakken met ABS?
Of, zoals al gezegd, C profiel toepassen ipv L?
push to open is idd duur. als je er andere kolommen of onderkasten naar hebt staan is het misschien ook vreemd als de greeplijst niet horizontaal doorloopt. zoals ik uit een ander draadje afleidt, denk er over alles tip-on te doen.

dan blijft de eventuele ingebouwde koelkast als “probleem” …
 
  • Leuk
Waarderingen: XXL66

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Ik zou voor de zekerheid links en rechts ook nog een lat schroeven waar de bodem van die ovenkast op kan rusten. Monteert eenvoudiger en dan hangt die niet alleen vast onder de zijpanelen.
Indd, goed idee!
Er is ook voldoende plaats vanwege het greepprofiel, de vaatwasser zit een stukje lager.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze ovenkast 'zweeft' tussen de kasten L en R want de vaatwasser heeft 600m nodig. Deze ovenkast schroef ik aan de binnenkant tegen de zijwanden van de zijdelingse hoge kasten.
waarom moet die zweven ?
de vaatwasser heeft inderdaad 600 mm nodig
maar je kan in die 600 mm links en rechts een (stuk) paneel van 18 mm plaatsen, waardoor je 564 mm overhoudt
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Maak nu bedenking over het volgende:
De kasten voor de schuif onder de vaatwas en voor de oven boven de vaatwas zitten tussen 2 zijdelingse kasten gemonteerd. Het kastje voor de schuif staat op poten en kan ik ook blind schroeven in de zijdelingse kasten. Maar een gevulde vaatwasser is loodzwaar (servies...), die rust enkel op het bovenpaneel van 18mm. Misschien het bovenste paneel misschien toch best een dubbel gelijmd paneel voorzien (2x 18mm)?

vaatwaskast.jpg
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
waarom moet die zweven ?
de vaatwasser heeft inderdaad 600 mm nodig
maar je kan in die 600 mm links en rechts een (stuk) paneel van 18 mm plaatsen, waardoor je 564 mm overhoudt

waarom moet die zweven ?
de vaatwasser heeft inderdaad 600 mm nodig
maar je kan in die 600 mm links en rechts een (stuk) paneel van 18 mm plaatsen, waardoor je 564 mm overhoudt
Ik wil uiteraard gelijkmatige breedte in de kastenwand. De kastenwand is horizontaal als volgt opgebouwd: 450 - 600 - 600 - 600 - 450
De vaatwas heeft tussenruimte 600mm nodig een oven is gemaakt voor 564mm (600mm - 2x 18mm). De vaatwas zit tussen 2 kasten. Ik kan dan niet anders als een kast van 600m breed boven en onder de vaatwasser monteren tussen de 2 kastenwanden L + R.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Alternatief is een schuif onder de ovenkast. Maar dan staat de vaatwasser lager en een beetje 'vreemd' op een paneel wat is niet echt goed kan bevestigen tussen de 2 zijdelingse kasten. Staat wel ook op poten uiteraard. De ovenkast er boven is dan ook 'normaal' uitgevoerd met het bodem en onderpaneel tussen de zijpanelen.
Hier moet dan wel voor de legrabox een paneel gemonteerd worden l en rechts. Het vals frontpaneel onder de vaatwas is ook lastig te monteren. Bovendien heb je daar een 2mm kier links en rechts (opening 600mm, front 596mm).
vaatwas_alt.jpg
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Vaatwasser kan toch gewoon op de vloer staan.
In de openingspost geef je aan dat je de oven niet te hoog wilt hebben maar ik zie nu dat je die hoogte zelf creëert door de vaatwasser zo hoog te plaatsen.
 

jorisvh

Post veel
is het een expliciete vraag om de vaatwasser hoger te plaatsen?
ergonomisch is dat zeker beter maar je verliest ruimte omdat een deel van de vaatwasser normaal gezien in de sokkel zit en, als de vaatwasser info op de vloer projecteert, ben je die kwijt.

als je een lade onder de vaatwasser steekt zou ik ervoor zorgen dat de kastverbinders het gewicht niet te verduren krijgen.
ofwel een korpus met inliggende stijlen en regels van 600mm. of een standaard korpus met inliggende regels van 564mm en extra regels van 600mm. en de kastpoten onder de stijlen ipv enkel onder de regel.
ik zou die lade ook tip-on maken. dan kan je er een schop tegen geven om ze te openen ipv te bukken tot 10cm van de grond om onder het front te grijpen (ik veronderstel hier dat dat de reden is waarom de poten 130mm zijn en het front maar 100mm van de vloer komt). zo kan je ook 30mm ladehoogte winnen.

als je de lade er boven steekt, kan je de geleiders ook in de kasten ernaast bevestigen. 36mm ladebreedte gewonnen 😝.

er bestaan ook vaatwassers van 55cm die je in een kolomkast kan steken maar de keuze is beperkt. AEG heeft er. ik denk ATAG ook. Miele en BSH (Bosch/Siemens/Neff/Gaggenau) niet bij mijn weten.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Bedankt voor jullie berichten!

Er is inderdaad de vraag om de vaatwasser hoger te zetten. Echter, bij die laatste tekening is dat nauwelijks meer een voordeel. Ik kwam echter nog op een probleem uit om de koelkast op één lijn te krijgen dus heb ik het weer aangepast. De vaatwas staat nu 30cm hoger. Er is nog plaats voor een N schuif onder de vaatwasser. Onder de koelkast is er plaats voor een grote C schuif. Panelen zitten nu netjes op één lijn.
Van dit type vaatwasser kan ik helaas geen gedetailleerde installatiehandleiding vinden op de site van Miele. Ik veronderstel dat deze ook zijdelings met 4 schroeven wordt geblokkeerd. Wel netjes vgl met de metalen beugels van Siemens.

@jorisvh : lijkt wel of je gedachten kan lezen. Corpus ga ik indd met inliggende stijlen maken (hier nog niet getekend). De onderste schuiven tip-on is indd handig.


Ik laat de fronten lager komen omwille van het feit dat ik de plint 11cm hoog ga maken, er is dan een spleet van 2cm voor de ventilatie. Lijkt me esthetischer dan die lelijke roosters. Je moet al echt met het hoofd op de vloer gaan liggen om het te kunnen zien.

De schuiven onderaan is ook wel makkelijk voor de toegankelijkheid van de aansluitingen.

frontview.jpg
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
is het een expliciete vraag om de vaatwasser hoger te plaatsen?
En om hierop verder te gaan, vraag jezelf af of de vaatwasser in de kastenwand wel ideaal is. Ik neem dan maar aan dat er een kastenwand komt en daarbij dus ook een gedeelte met aanrechtblad, kraan en spoelbak.
In de kastenwand moet je water en afvoer aanleggen in de kast naast de vaatwasser, dus wellicht alles dubbel.
Verder moet je kijken naar de logistiek in de keuken, vaat die gewassen moet worden verzamel je meestal op het aanrechtblad bij kraan/spoelbak en zet je van daaruit in de vaatwasser. Daarom zit de vaatwasser vaak naast de kast onder de spoelbak . We weten niet hoe de rest van de keuken er uit ziet maar lijkt me wel een punt om goed te doordenken.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
En om hierop verder te gaan, vraag jezelf af of de vaatwasser in de kastenwand wel ideaal is. Ik neem dan maar aan dat er een kastenwand komt en daarbij dus ook een gedeelte met aanrechtblad, kraan en spoelbak.
In de kastenwand moet je water en afvoer aanleggen in de kast naast de vaatwasser, dus wellicht alles dubbel.
Verder moet je kijken naar de logistiek in de keuken, vaat die gewassen moet worden verzamel je meestal op het aanrechtblad bij kraan/spoelbak en zet je van daaruit in de vaatwasser. Daarom zit de vaatwasser vaak naast de kast onder de spoelbak . We weten niet hoe de rest van de keuken er uit ziet maar lijkt me wel een punt om goed te doordenken.
De technieken zijn er allemaal al aanwezig, dat is het probleem niet. Er komt een eiland 3m x 1m tegenover deze kastenwand. Servies zou geplaatst worden in de kasten L of R van de vaatwas.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.