Vaatwasser onder oven in kastenwand, probleem...

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Hoe gaaf is die corpusconfigurator van Blum. :cool:
Spijtig dat er geen ondersteuning voor greeplijsten is.

schuivenkast.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
ik ben ook fan.

de export naar CAD werkt ook goed.
ik heb een aantal standaard kolom- onder- en bovenkasten geconfigureerd en door die in Fusion (zal in sketchup ook wel gaan, vermoed ik) te importeren heb ik in geen tijd een hele keuken bij mekaar.
decor toewijzen, renderen en ziet er direct goed uit.

de productie tekeningen in pdf (positie van gaten e.d.) zijn ook handig.

en de zaaglijst in xlsx-formaat kan met een beetje foefelen in cutlistoptimizer of de template voor zagen en afplakken van mijn houthandel.
wat ik daar mis is om de zaaglijst gecumuleerd voor verschillende kasten te kunnen exporteren maar dat is niet onoverkomelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: XXL66

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
geïntegreerd in de toestellen niet voor zo ver ik weet.
maar blum heeft wel een servo drive flex add-on die je onder of boven het toestel kan plaatsen
Bekijk bijlage 139097
Ik heb dit systeem woensdag toevallig bij een klant gezien. Twee keer kloppen op de deur en de koelkast opent zich. Zeer hoog gadget gehalte als je het mij vraagt maar mijn collega was er helemaal wild van.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Ik heb dit systeem woensdag toevallig bij een klant gezien. Twee keer kloppen op de deur en de koelkast opent zich. Zeer hoog gadget gehalte als je het mij vraagt maar mijn collega was er helemaal wild van.
Voor zover ik weet is dat knock2open, enkel voor vaatwasser. Bij servo-drive zoals hier moet je duwen.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
ik ben ook fan.

de export naar CAD werkt ook goed.
ik heb een aantal standaard kolom- onder- en bovenkasten geconfigureerd en door die in Fusion (zal in sketchup ook wel gaan, vermoed ik) te importeren heb ik in geen tijd een hele keuken bij mekaar.
decor toewijzen, renderen en ziet er direct goed uit.

de productie tekeningen in pdf (positie van gaten e.d.) zijn ook handig.

en de zaaglijst in xlsx-formaat kan met een beetje foefelen in cutlistoptimizer of de template voor zagen en afplakken van mijn houthandel.
wat ik daar mis is om de zaaglijst gecumuleerd voor verschillende kasten te kunnen exporteren maar dat is niet onoverkomelijk.
Ja de export is uitstekend. De greeplijst is snel aangepast op een reeks kasten. Ik werk in principe in BricsCAD (Belgische AutoCAD cloon) of AutoCAD.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Voor zover ik weet is dat knock2open, enkel voor vaatwasser. Bij servo-drive zoals hier moet je duwen.
Toch niet. Het was effectief een electrische opener voor de koelkast. In de beschrijving van Blum staat trouwens dat het zowel voor koelkast als vaatwasser is. Voor vaatwasser vraag ik me trouwens af of je dit wel nodig hebt. Die van mij (Atag) opent zelf na aflopen van het programma (als het toestel afgekoelt en droog is). Dus ook geen wolk waterdamp.
Het systeem op de koelkast wat ik gezien hen was volgens mij niet het Blum. Het was een servo op de scharnier van de koelkast waardoor de deur zich volledig automatisch opende.
Het lijkt me eerder dit systeem:
Kan zelfs met spraakherkenning.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Toch niet. Het was effectief een electrische opener voor de koelkast. In de beschrijving van Blum staat trouwens dat het zowel voor koelkast als vaatwasser is. Voor vaatwasser vraag ik me trouwens af of je dit wel nodig hebt. Die van mij (Atag) opent zelf na aflopen van het programma (als het toestel afgekoelt en droog is). Dus ook geen wolk waterdamp.
Het systeem op de koelkast wat ik gezien hen was volgens mij niet het Blum. Het was een servo op de scharnier van de koelkast waardoor de deur zich volledig automatisch opende.
Het lijkt me eerder dit systeem:
Kan zelfs met spraakherkenning.
Is blijkbaar ingebouwd in de koelkast van Liebherr.
 

jorisvh

Post veel
tegenwoordig willen veel klanten keukens met verticale en/of horizontale lijsten tussen de fronten die een paar cm naar voor uitsteken, minimale frontvoegen, geen greeplijsten en zeker geen grepen, ..
dan zijn dit soort oplossingen een noodzakelijk kwaad. dit op een front met handgreep toepassen, zoals in het filmpje, daar zie ik het nut echt niet van in.
voor vaatwassers vindt je ondertussen bij elk merk wel knock2open modellen. maar voor koelkasten (nog) niet. als Liebherr dit heeft zal de rest wel volgen.
Voor vaatwasser vraag ik me trouwens af of je dit wel nodig hebt. Die van mij (Atag) opent zelf na aflopen van het programma (als het toestel afgekoelt en droog is). Dus ook geen wolk waterdamp.
als je je vaatwasser ook open wil krijgen om die in te laden zal je toch een knock2open/doorassist/… model moeten kiezen 😉
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Ander probleem.
In het eiland komt een kookplaat met recirculatie dampkap (niet ideaal, maar er is nu eenmaal geen afvoer voorzien).
In de handleiding van de kookplaat staat dat de rug van die kast demonteerbaar moet zijn, voor eventuele werkzaamheden. Begrijp niet goed waarom maar als die rug tussenliggend zou zijn dan krijg je hem er niet uit zonder de lade geleiders te verwijderen. Of je zou hem tegen de muur (in ons geval de rug van de tegenover liggende kast) kunnen duwen, maar welke meerwaarde heeft die 25mm werkruimte dan? De dampkap uitlaat is bovendien gekleefd op die rug...



1704023020325.png
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Mee eens, zou ook niet weten waarom deze demonteerbaar moet zijn. In feite is wat jij gaat doen waarschijnlijk, koud tegen de corpus schroeven, demonteerbaar. Als je er ooit bij moet zou je de tegenoverliggende kast kunnen weghalen denk ik?
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Mee eens, zou ook niet weten waarom deze demonteerbaar moet zijn. In feite is wat jij gaat doen waarschijnlijk, koud tegen de corpus schroeven, demonteerbaar. Als je er ooit bij moet zou je de tegenoverliggende kast kunnen weghalen denk ik?
Bij een eerste tekening maakt men gebruik van rechthoekige ventilatie kanalen achter de rugwand. Daar staat dezelfde tekst bij. Dat men daar nog aan moet kunnen lijkt me wel logisch. Misschien heeft men gewoon dezelfde tekst er per vergissing bij geplaatst? Ik zie het nut er niet van in. De gehele kookplaat kan je er overigens zo eenvoudig uitheffen als je de uitlaat tegen de rug kan lossnijden. De kookplaat mag zelfs niet aangekit worden (toch niet opliggend).
De tegenover liggende kast verwijderen is niet mogelijk, maar nu breng je me wel op een idee, als ik die rug ook verwijderbaar maak (zelfde maat) kan de rug van deze kast er ook uit...
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Kan je doen, maar je zit al in de goede richting. Wanneer er een probleem zou zijn licht je de kookplaat eruit en snij je eventueel de uitlaat los.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
tegenwoordig willen veel klanten keukens met verticale en/of horizontale lijsten tussen de fronten die een paar cm naar voor uitsteken, minimale frontvoegen, geen greeplijsten en zeker geen grepen, ..
dan zijn dit soort oplossingen een noodzakelijk kwaad. dit op een front met handgreep toepassen, zoals in het filmpje, daar zie ik het nut echt niet van in.
voor vaatwassers vindt je ondertussen bij elk merk wel knock2open modellen. maar voor koelkasten (nog) niet. als Liebherr dit heeft zal de rest wel volgen.

als je je vaatwasser ook open wil krijgen om die in te laden zal je toch een knock2open/doorassist/… model moeten kiezen 😉
Ik sluit de deur enkel helemaal als ik de machine aanzet:rolleyes:. Voor de rest blijft de deur op een kier. Maar niet iedereen doet dat waarschijnlijk zo...
 

jorisvh

Post veel
waarom die rug demonteerbaar moet zijn begrijp ik ook niet.
maar als er in de kast onder de kookplaat lades komen zie je van die rug toch niks.
je kan evt links en rechts een strook van 10cm 18mm plaat zetten en daar een 8mm rug tegen schroeven die smaller is dan de afstand tussen gemonteerde geleiders. of rug uit 2 delen. of…
je wil evt naden wellicht wel luchtdicht hebben zodat je geen damp tussen de lades gaat blazen, vermoed ik.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
waarom die rug demonteerbaar moet zijn begrijp ik ook niet.
maar als er in de kast onder de kookplaat lades komen zie je van die rug toch niks.
je kan evt links en rechts een strook van 10cm 18mm plaat zetten en daar een 8mm rug tegen schroeven die smaller is dan de afstand tussen gemonteerde geleiders. of rug uit 2 delen. of…
je wil evt naden wellicht wel luchtdicht hebben zodat je geen damp tussen de lades gaat blazen, vermoed ik.
klopt, ik had al 18mm voorzien omdat 8mm afplakken niet evident is. Misschien eens bij Miele vragen of het echt noodzakelijk is.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Die rug hoeft niet demontabel te zijn, achter aan die kookplaat zit een uitblaaskanaal wat je uit kunt schuiven en met soort tochtband tegen de rug komt (waar dus een opening in zit). Lucht blaas je dus tussen de kasten weg.
Jij geeft aan een eiland van 3 x 1 meter, ik neem dan aan kasten van 60 aan de ene kant en kasten van 30 aan de andere kant, dan is er ruimte genoeg om uit te blazen.. Je hebt dan ook 6 meter plint waar overheen de lucht weer weg kan.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Zoals ik vermoedde is het enkel van toepassing wanneer je een kanaal achter de wand plaatst.
De vertaler heeft er zich gewoon gemakkelijk vanaf gemaakt en dezelfde tekst bij elke tekening geplakt. :p

Ik maak gebruik van een sokkel dus de lucht zal enkel onder die 2 kasten weg kunnen, met een opening van 2x2x100 heb ik bijna 425 cm2. De panelen van die kasten laat ik dan rondom afboorden (preventief tegen het vocht).


1704035499547.png1704035554424.png
 

jorisvh

Post veel
wat ik daar mis is om de zaaglijst gecumuleerd voor verschillende kasten te kunnen exporteren maar dat is niet onoverkomelijk.
correctie, gevonden:
je kan op project niveau aanduiden hoeveel stuks je van elk kast wil en dan alle kasten in de map samen exporteren via
… > planningsresultaat > exporteren xlsx > snijmaten
dan krijg je 1 xlsx met snijmaten voor alle korpussen samen.
 
  • Leuk
Waarderingen: XXL66

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.