Uitstervend ras : Japanse beitel makers

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.922
910
Antwerpen
Screenshot van een artikel in het Australisch magazine WOOD

1. gemiddelde leeftijd van smids in Miki is 70 jaar en slechts 2 van hun heeft nog een leerling
2. door een US overname van Hitachi Metals is er ook geen nieuwe productie van blue en white staal meer

dus sla je slag zolang ze er zijn 😉

Screenshot 2025-07-03 at 10.11.06.jpeg.png

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.157
3.628
Als ik in mijn omgeving een praatje maak, heb ik voor 2 jaar extra werk. Er is geld zat, ze hoeven niet eens te weten wat het gaat kosten. Als je alsjeblieft maar wil komen. Maar onze gemeente heeft een hekel aan mensen die iets kunnen maken. Dus geen tweede parkeervergunning voor je bedrijfsbus, Alle bedrijven waar je spullen kon halen, zijn naar ver buiten de stad verkast. Als je ergens wil werken kan je je bus nergens kwijt. Heb je een plekje gevonden, dan betaal je je scheel. Milieuzone die steeds verder uit dijt, zodat bedrijven van buiten de stad ook niet meer willen komen. Je hebt binnenkort alleen nog maar grote bedrijven . En die willen niet voor de kleine klusjes komen. Ik doe alleen nog wat binnen mijn eigen parkeerrajon. Daar betaal ik toch al voor. En verder kan ik er lopend naar toe.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.508
3.550
Gaanderen
Als ik in mijn omgeving een praatje maak, heb ik voor 2 jaar extra werk. Er is geld zat, ze hoeven niet eens te weten wat het gaat kosten. Als je alsjeblieft maar wil komen. Maar onze gemeente heeft een hekel aan mensen die iets kunnen maken. Dus geen tweede parkeervergunning voor je bedrijfsbus, Alle bedrijven waar je spullen kon halen, zijn naar ver buiten de stad verkast. Als je ergens wil werken kan je je bus nergens kwijt. Heb je een plekje gevonden, dan betaal je je scheel. Milieuzone die steeds verder uit dijt, zodat bedrijven van buiten de stad ook niet meer willen komen. Je hebt binnenkort alleen nog maar grote bedrijven . En die willen niet voor de kleine klusjes komen. Ik doe alleen nog wat binnen mijn eigen parkeerrajon. Daar betaal ik toch al voor. En verder kan ik er lopend naar toe.
Ik heb een keer een schilderklus in Amsterdam gedaan in 2016-2017. 4 weken lang elke dag 25 euro voor de bus. Hoe dat nu is weet ik niet, maar beter zal het niet zijn. Een stad heeft voor- en nadelen. Of de bestuurders echt rekening houden met de kleine werkende ondernemer betwijfel ik. Dat mag iedereen voor zich uitmaken.
Volgens J.C. heeft elk nadeel zijn eigen voordeel. Ik zou zeggen puntje scherp en alles doorberekenen.

Laatst bewerkt:

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
66
51
Oosterbeek
Ik heb een keer een schilderklus in Amsterdam gedaan in 2016-2017. 4 weken lang elke dag 25 euro voor de bus. Hoe dat nu is weet ik niet, maar beter zal het niet zijn. Een stad heeft voor- en nadelen. Of de bestuurders echt rekening houden met de kleine werkende ondernemer betwijfel ik. Dat mag iedereen voor zich uitmaken.
Volgens J.C. heeft elk nadeel zijn eigen voordeel. Ik zou zeggen puntje scherp en alles doorbereken.
Nou vooruit dan, puntje scherp heeft wellicht weer met een japanse beitel te maken (want fantastische puntenslijpers!) maar verder dwaalt het toch wel weer een beetje af....
En ehhh, bestuurders? van de stad of van de bus....

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck
Als lange tijd eigenaar en gebruiker van Japanse beitels en meer vind het een beetje jammer, dit uitsterven. tegelijkertijd het laat me ook onverschillig want ik zie duidelijk wat een ongewenste ontwikkeling de heel gedoe met het massa toegankelijkheid van Japanse gereedschappen heeft meegebracht. Dick, wat tegenwoordig Dictum heet heeft een hele bedrijf er omheen gebouwde gevolgd door anderen. In Japan hebben ze soms de mooist en best houtbewerking gereedschappen die bestaat, ik ben er van overtuigd. Latten ze maar in Japan houden - als ze dat kunnen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.