Uitharding epoxy

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.758
2.604
Gaanderen
De overeenkomst is, dat het in beide gevallen over een exotherme reactie gaat en je wil dat de opvolgende lagen aan elkaar hechten, zonder dat er warmte scheuren in het materiaal ontstaan. De basismaterialen zijn dan misschien verschillend, maar het uitharden door een chemische reactie is eigenlijk goed vergelijkbaar. Epoxy is beslist geen vloeibaar plastic.
Heel lang geleden wat warenkennis gehad en als ik het goed onthouden heb is Plastic is een overkoepelende term voor kunststof materialen die we maken uit grondstoffen als aardolie, aardgas en planten. Plastic bestaat uit polymeren . En dan moest ik even zoeken maar dit vond ik op het www Epoxy is een thermohardende kunststof
Volgens mij is epoxy dus een soort plastic. Nu is die groep zo groot en zijn er zeer grote verschillen.
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Het is volgens mij net andersom: kunststof is de overkoepelende groep. Alle plastic is kunststof, maar niet alle kunststof is plastic.

Thermoharders (zoals epoxy, polyester, etc. - blijven hard bij verhitting) vallen wel onder kunststof, niet onder plastic. Thermoplasten (PVC, PE, etc. - blijven niet hard bij verhitting) vallen wel onder plastic. Niet heel belangrijk overigens, voor de vraag van TS 😊
 
  • Leuk
Waarderingen: Bstenders en jorisvh

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
403
In de pdf wordt de tweede laag gegoten als de eerste nog aan het uitharden is.
en waarschijnlijk ook nog warm van het chemische verhardingsproces.

ik denk dat die benadering beter is dan eerst volledig te laten uitharden.
 

Marcel van Rossum

Nieuw lid
4 feb 2022
11
0
westland
In de pdf wordt de tweede laag gegoten als de eerste nog aan het uitharden is.
en waarschijnlijk ook nog warm van het chemische verhardingsproces.

ik denk dat die benadering beter is dan eerst volledig te laten uitharden.
Top mannen, zeer nuttige en interessante info.

Ik heb de tafel vandaag geschuurd tot korrel 180.
Nu hoeft de tafel alleen nog maar te gaan glanzen en heb ik volgens mij de volgende opties.
1) Weer een dunne laag epoxy aanbrengen en hopen dat het nu wel goed gaat.
2) Verder gaan met schuren tot korrel 4000 en vervolgens polijsten.
3) Een andere finish aanbrengen. bijvoorbeeld Rubio monocoat.

Wat zouden jullie adviseren?
Wellicht is er nog een andere optie om de tafel, waar nog steeds een flinke laag epoxy op zit, te laten glanzen.
 

Bstenders

Nieuw lid
29 dec 2021
4
3
Tilburg
Ik zou eerst gaan voor optie 3. Is het minst arbeidsintensief en als het resultaat niet bevalt schuur je het er zo weer vanaf. Optie 1 zou ook als eerste kunnen omdat je al op die koers zat en met een dunnere laag en speciale table top expoxy heb je misschien wel het resultaat dat je wilt.

Optie 2 is zeer arbeidsintensief met schuren ben je lang tot zeer lang bezig zeker als je perfectionistisch bent en je een helder glas effect wilt hebben. Het is echt een kwestie van verstand op nul en gaan met die banaan. Wanneer je het echt fijne schuurpapier gaat gebruiken loopt dat constant vol en zul je water moeten gebruiken. Ergens net te kort of te lang schuren zie je meteen.

Succes! Ben benieuwd wat je er van maakt. Om wat voor oppervlakte gaat het eigenlijk?
 

Marcel van Rossum

Nieuw lid
4 feb 2022
11
0
westland
Oppervlakte van de tafel is 110 x 70 cm.
Er zit nu een nieuwe laag op ( 1.6 kilo ).
Ik denk dat het weer mis gaat, omdat de epoxy na 15 minuten al stroperig werd.
De verwerkingstijd van deze epoxy is 45 minuten en heeft zo'n 6 minuten in de mengbeker gezeten.
De tafel is op het moment mooi, maar ik denk dat als ik staks ga kijken 6-7 uur later dat ik weer "lijnen" gaat zien.
 

Bijlagen

  • 20220207_153928.jpg
    20220207_153928.jpg
    77,1 KB · Weergaven: 27
  • 20220207_153947.jpg
    20220207_153947.jpg
    115,8 KB · Weergaven: 27

Marcel van Rossum

Nieuw lid
4 feb 2022
11
0
westland
Dit is de eettafel die ik begin januari heb gegoten.
Het vreemde is dat deze tafel wel in 1x goed gelukt is.
 

Bijlagen

  • IMG-20220207-WA0003.jpg
    IMG-20220207-WA0003.jpg
    42,3 KB · Weergaven: 26

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Heb datzelfde probleem ook een keer gehad. Opgelost door te schuren tot 4000 (mirka abralon) en daarna nog te polijsten.
(En er achter gekomen dat de gepolijste finish nog mooier is dan niet gepolijst epoxy resultaat.)

Heb toen ook gevonden waardoor het kwam maar dat kan ik nu zo snel niet terug vinden.

Edit: amine blushing heet dat in het engels
 
Laatst bewerkt:

Marcel van Rossum

Nieuw lid
4 feb 2022
11
0
westland
Heb datzelfde probleem ook een keer gehad. Opgelost door te schuren tot 4000 (mirka abralon) en daarna nog te polijsten.
(En er achter gekomen dat de gepolijste finish nog mooier is dan niet gepolijst epoxy resultaat.)

Heb toen ook gevonden waardoor het kwam maar dat kan ik nu zo snel niet terug vinden.

Edit: amine blushing heet dat in het engels

Heb datzelfde probleem ook een keer gehad. Opgelost door te schuren tot 4000 (mirka abralon) en daarna nog te polijsten.
(En er achter gekomen dat de gepolijste finish nog mooier is dan niet gepolijst epoxy resultaat.)

Heb toen ook gevonden waardoor het kwam maar dat kan ik nu zo snel niet terug vinden.

Edit: amine blushing heet dat in het engels
ja, het heeft wel wat weg van amine blush.
Ik vind het wel vreemd met een luchtvochtigheid van 35 %.
waarschijnlijk heb dan wel last van vocht/condens door een nog onbekende oorzaak.
Ik heb nu besloten om te gaan polijsten, alleen heb ik hier nog weinig ervaring mee, maar ik hou wel van een uitdaging.
Die ene keer dat ik heb gepolijst, vond ik het resultaat iets te dof.
Tips zij welkom.
Schuren tot korrel 4000 en daarna polijsten met harde pad of schapenvacht?
En hoe breng ik eventueel nog extra "shine"aan de epoxy?
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Na de 4000 ben ik er nog over geweest met een polijst spons, daarna polijst vacht met resion high gloss polish.
Spons en vacht op de accuboor met niet al te hoog toerental.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.