Uitharding epoxy

Marcel van Rossum

Nieuw lid
4 feb 2022
11
0
westland
Hallo, ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb een probleem met de uitharding van de epoxy. (zie foto)
Herkent iemand dit?
Ik giet de epoxy in een aparte, kleine en nagenoeg stofvrije ruimte.
De temperatuur is constant 20 C en luchtvochtigheid rond 35 %.
Ik heb eerst 3 seallagen aangebracht, maar de deze laatste laag geeft telkens dit beeld.
Ik zou er graag achter willen komen waar het misgaat.
 

Bijlagen

  • 20220204_101141.jpg
    20220204_101141.jpg
    102 KB · Weergaven: 97
  • 20220204_101115.jpg
    20220204_101115.jpg
    66,8 KB · Weergaven: 93
  • 20220204_101059.jpg
    20220204_101059.jpg
    72,5 KB · Weergaven: 93

Marcel van Rossum

Nieuw lid
4 feb 2022
11
0
westland
Welke epoxy gebruik je en hoe dik is de laag die je giet?
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik gebruik Resion uv epoxy resin van polyestershoppen. (Gietingen tot 3 cm)
Deze laatste laag die ik giet is ongeveer 5 mm.
Volgens mij doe ik alles zoals het hoort, ook het mengen, maar ergens gaat het mis.
Na het gieten is de tafel prachtig, zelfs nog na 3-4 uur, maar als ik de volgende dag gaat kijken zie ik dit.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het ziet er uit als krimp, onder invloed van wat er tijdens het uitharden gebeurt. Wellicht temperatuur. Is het een echte giethars, en zo ja is de laag die je giet dikker dan wat de fabrikant voorschrijft? Of is er incompatibiliteit tussen het materiaal van de seallagen en de uiteindelijke harslaag?

Edit:
Als de verwerking van de afwerklaag conform de instructies van de fabrikant is, dan zou ik eens naar de compatibiliteit van seal en afwerkhars kijken?
Zie bijvoorbeeld hier: Emergence of Wrinkles during the Curing of Coatings

En hier is wat mijn 'Organic Coatings' boek zegt over reticulatie in coatings:
 

Bijlagen

  • scan.pdf
    1,9 MB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek

Marcel van Rossum

Nieuw lid
4 feb 2022
11
0
westland
Het ziet er uit als krimp, onder invloed van wat er tijdens het uitharden gebeurt. Wellicht temperatuur. Is het een echte giethars, en zo ja is de laag die je giet dikker dan wat de fabrikant voorschrijft? Of is er incompatibiliteit tussen het materiaal van de seallagen en de uiteindelijke harslaag?

Edit:
Als de verwerking van de afwerklaag conform de instructies van de fabrikant is, dan zou ik eens naar de compatibiliteit van seal en afwerkhars kijken?
Zie bijvoorbeeld hier: Emergence of Wrinkles during the Curing of Coatings
ja, ik dacht ook aan "krimp", maar dat is volgens mij een klimaat kwestie.
In mijn geval is het klimaat in de ruimte constant hetzelfde.
Voor de seallagen en de uiteindelijke laag gebruik ik dezelfde epoxy.
deze is geschikt voor zowel sealen/coaten als ook voor gieten tot 3 cm.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee, krimp is niet alleen een klimaatkwestie. Het is een gevolg, kort gezegd, van differentiele uitharding vertikaal in de laag. Dat kan door klimaatkwesties komen - dat zie je bijvoorbeeld bij (dikke) vernislagen die bij hoge omgevingstemperaturen (warme zomerdagen) reticuleren omdat de toplaag te snel uithardt, voordat de laag daaronder zijn oplosmiddel kwijt kan. Maar er zijn andere processen die dat ook tot gevolg kunnen hebben, zoals effect van (nog niet verdampt of weggereageerd) oplosmiddel uit een basislaag, bij het aanbrengen van meerdere lagen, zeker als die van verschillend type zijn (zie mijn eerste link), of als gevolg van een mismatch tussen reactiesnelheid en oplosmiddelverdamping, of gewoon een verschil in snelheid van polymerisatie vertikaal in de laag.

In jouw geval zou ik in eerste instantie onderzoeken of het met de onderlaag te maken heeft.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
Waarom giet je niet met een geschikte hars in een laag? Zeker als je lagen zo dik zijn, zou ik niet eerst 3 cm gieten en dan kort erna nog een dun laagje. Hoeveel dagen nadat je de basis hebt gegoten, breng je de laatste laag aan?
 

Bstenders

Nieuw lid
29 dec 2021
4
3
Tilburg
Ik heb 1 keer eerder epoxy river side table gemaakt en ben zeker geen expert. Ik kan je alleen vertellen wat ik heb gedaan.
Zoals ik het kan zien heb je een zwarte river gemaakt en daarna het hele blad nog overgoten met heldere epoxy. Als je lagen bouwt moet je of opschuren bij volledige uitharding of de volgende laag opbrengen als de epoxy nog iets plakkerig is maar wel gestold. Maar ik neem aan dat je dit hebt uitgezocht van te voren. Als je na het gieten een eindproduct verwacht dat geen nabewerking nodig heeft dan is dat volgens mij niet zo.

Ik denk wel dat een toplaag van 5 mm aan de dunne kant is voor de epoxy die jij gebruikt. Voor de exothermische reactie is er volume nodig. In jouw geval is de expoy denk ik niet warm genoeg geworden omdat de laag te dun is.

Er is ook speciale table top epoxy die hard sneller uit en heeft een andere mengverhouding en gaat zo uit mijn hoofd tot max 1mm giet dikte. Misschien dat je daar wel mee bereikt wat je wilt. Ik heb hier verder geen ervaring mee..

Mijn tafeltje zag er na het gieten ook zo uit. Ik heb mijn houten delen niet overgoten met epoxy maar kaal gelaten. In mijn ervaring is het vanaf dit punt heel veel schuren met een excenterschuurmachine om al die krassen en oneffenheden eruit te krijgen. Grof beginnen en dan steeds fijner van p80 tot p2000 (of zo fijn nodig is weet ik niet). En vooral niet bang zijn, als je begint met schuren gaat er in het begin veel slechter uitzien maar hoe fijner je gaat hoe beter er het eruit gaat zien. Na het schuren heb ik de epoxy laag gepolijst met pasta en een vachtje. Het geheel heb ik daarna afgewerkt met Osmo hardwax.

Je zou ook nog een teststuk kunnen maken om te kijken of daarmee het resultaat gaat halen dat je voor ogen hebt.
Het is deels smaak maar ik denk dat je een beter resultaat had gekregen als je het hout kaal had gelaten omdat hout ansich beter te bewerking is dan epoxy die er nu overheen zit.

Tip die ik je kan geven is om de video's van Blacktail Studio op youtube te bekijken.

.
 
Laatst bewerkt:

Marcel van Rossum

Nieuw lid
4 feb 2022
11
0
westland
Ik heb 1 keer eerder epoxy river side table gemaakt en ben zeker geen expert. Ik kan je alleen vertellen wat ik heb gedaan.
Zoals ik het kan zien heb je een zwarte river gemaakt en daarna het hele blad nog overgoten met heldere epoxy. Als je lagen bouwt moet je of opschuren bij volledige uitharding of de volgende laag opbrengen als de epoxy nog iets plakkerig is maar wel gestold. Maar ik neem aan dat je dit hebt uitgezocht van te voren. Als je na het gieten een eindproduct verwacht dat geen nabewerking nodig heeft dan is dat volgens mij niet zo.

Ik denk wel dat een toplaag van 5 mm aan de dunne kant is voor de epoxy die jij gebruikt. Voor de exothermische reactie is er volume nodig. In jouw geval is de expoy denk ik niet warm genoeg geworden omdat de laag te dun is.

Er is ook speciale table top epoxy die hard sneller uit en heeft een andere mengverhouding en gaat zo uit mijn hoofd tot max 1mm giet dikte. Misschien dat je daar wel mee bereikt wat je wilt. Ik heb hier verder geen ervaring mee..

Mijn tafeltje zag er na het gieten ook zo uit. Ik heb mijn houten delen niet overgoten met epoxy maar kaal gelaten. In mijn ervaring is het vanaf dit punt heel veel schuren met een excenterschuurmachine om al die krassen en oneffenheden eruit te krijgen. Grof beginnen en dan steeds fijner van p80 tot p2000 (of zo fijn nodig is weet ik niet). En vooral niet bang zijn, als je begint met schuren gaat er in het begin veel slechter uitzien maar hoe fijner je gaat hoe beter er het eruit gaat zien. Na het schuren heb ik de epoxy laag gepolijst met pasta en een vachtje. Het geheel heb ik daarna afgewerkt met Osmo hardwax.

Je zou ook nog een teststuk kunnen maken om te kijken of daarmee het resultaat gaat halen dat je voor ogen hebt.
Het is deels smaak maar ik denk dat je een beter resultaat had gekregen als je het hout kaal had gelaten omdat hout ansich beter te bewerking is dan epoxy die er nu overheen zit.

Tip die ik je kan geven is om de video's van Blacktail Studio
A
 

Marcel van Rossum

Nieuw lid
4 feb 2022
11
0
westland
Allereerst bedankt voor jullie reactie's. Er staan nuttige tips en links bij.
Ik heb de rivier in deze salontafel in 2x gegoten met dezelfde epoxy (2x 3 cm dikte) en deze was prima.
Daarna wilde ik de volledige tafel afwerken met epoxy.
Dus eerst 2x een seallaag aangebracht en dat ging ook goed.
Het gaat echter mis bij de toplaag.
Wellicht is de tijd tussen de seallagen en de toplaag te kort geweest.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.758
2.604
Gaanderen
Heb je al eens bij de leverancier geinformeerd? Daar krijgen ze vaak de problemen te horen/zien. Lastig word het als je de producten van meerdere leveranciers betrekt.
 

Marcel van Rossum

Nieuw lid
4 feb 2022
11
0
westland
Heb je al eens bij de leverancier geinformeerd? Daar krijgen ze vaak de problemen te horen/zien. Lastig word het als je de producten van meerdere leveranciers betrekt.
Ja, dat zou je denken, maar polyestershoppen, mr. boat en epodex hadden dit niet eerder gezien.
Zij dachten aan klimaat of verontreinigingen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.758
2.604
Gaanderen
Dan heb je de drie bekendste te pakken. Misschien eens een vraag stellen over de grote plas. Het kwam al in een eerder draadje naar voren die rivertable maker.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
Ik denk dat het komt doordat de verharding warmte produceert.
de reeds verharde laag zet dan uit als de temperatuur weer zakt krimpen de eerder gegoten lagen anders dan de nog verse laag die nog niet helemaal op stekte is.

(met beton werkt het ook op die manier)
 

Marcel van Rossum

Nieuw lid
4 feb 2022
11
0
westland
Ik denk dat het komt doordat de verharding warmte produceert.
de reeds verharde laag zet dan uit als de temperatuur weer zakt krimpen de eerder gegoten lagen anders dan de nog verse laag die nog niet helemaal op stekte is.

(met beton werkt het ook op die manier)
Oke, deze laatste, mislukte laag heb ik donderdag gegoten.
Ik ga deze laag zondag schuren ( korrel 80, 120, 150 en 180) dan afnemen met aceton en vervolgens maandag weer een laag gieten.
Of is dit ook nog te vroeg?
Ik weet eigenlijk niet hoeveel tijd er minimaal tussen de lagen moet zitten.
Iemand een idee?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Lang - althans de gietepoxies waar ik ervaring mee heb harden erg traag uit - veel trager dan constructieepoxies. Ik zou het geheel een paar uur op 85 graden laten uitharden - dat versnelt de reactie over het algemeen met enkele grootteordes... Daarna nog een week of zo wachten.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
bij beton helpt het om de zaak warm te houden zodat bij het afkoelen de verse laag meer op de eerder aangebracht laag lijkt bij het afkoelen.

maar met epoxy heb ik geen ervaring met in meerdere keren gieten
 

Bstenders

Nieuw lid
29 dec 2021
4
3
Tilburg
Ik heb even in de archieven gezocht en het volgende voor je gevonden. Heb ooit dit bestand ergens vandaan gehaald. Geen idee of het legaal is maar doe er je voordeel mee. Een stap voor stap handleiding voor een riviertafel. De manier waarop jij je tafel af wilt werken staat op het einde beschreven.

En ga het niet met beton vergelijken;) het ene is zand met water en het ander is vloeibaar plastic.
 

Bijlagen

  • Hoe maak ik een RivierTafel compl handleiding NL.pdf
    729,1 KB · Weergaven: 15
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.221
2.644
De overeenkomst is, dat het in beide gevallen over een exotherme reactie gaat en je wil dat de opvolgende lagen aan elkaar hechten, zonder dat er warmte scheuren in het materiaal ontstaan. De basismaterialen zijn dan misschien verschillend, maar het uitharden door een chemische reactie is eigenlijk goed vergelijkbaar. Epoxy is beslist geen vloeibaar plastic.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.