Uitbesteden of (deels) zelf doen?

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
Dag! Na de recente discussie van Superbra over een kast in zijn woonkamer bedacht ik met dat ik mijn dilemma hier ook wel eens aan zou kunnen kaarten.

Bij mij betreft het de zolder, die we als ouderslaapkamer gebruiken.
De woning is een 2 onder 1 kap. En we willen graag over de hele tussenmuur met de buren een kastenwand.
Het allerliefst zou ik dat ooit eens op mijn gemak zelf willen doen. Eerst een jaartje diverse klussen in huis om ervaring op te doen en dan stukje voor stukje die droom kastenwand opbouwen. Maar dat gaat hem niet worden. De gezondheid van mijn vrouw en dochter laten het niet toe om het huis nog een paar jaar in semi afgeronde staat te laten.
Ik heb het al eens aan een bouwbedrijf gevraagd. Die kwam met een kostenindicatie van meer dan €17.500,00. Op zich denk ik dat ie gezien de huidige markt daarmee misschien niet eens een heel hoge prijs vraagt. Maar het is wel gewoon héél véél geld en gaat dan ook wel fors over mijn budget. En installatie is op zijn snelst in najaar of winter 2021-2022. Dus zelfs met zo'n enorme smak geld is het ook nog niet snel geregeld.

Heb al even gekeken naar bijvoorbeeld Metod kasten van Ikea. Maar ik loop steeds vast op het gegeven dat de hele bovenkant van de kast allemaal schuine elementen en deuren nodig heeft. En dat is met standaard elementen eigenlijk niet te doen denk ik.
Hebben jullie nog ideeën? Of moet ik dit gewoon opgeven?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-02-15 at 21.24.42.jpeg
    WhatsApp Image 2021-02-15 at 21.24.42.jpeg
    76,7 KB · Weergaven: 117
  • WhatsApp Image 2021-02-15 at 21.24.42(1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-02-15 at 21.24.42(1).jpeg
    62,9 KB · Weergaven: 120
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.008
824
Omgeving Leiden
Hoi KilometerVreter,
E.e.a. lijkt me goed te realiseren maar dan met gewone rechthoekige deuren . Kan je ook gebruik maken van standaard rechthoekige ikea kasten. Maak gewoon driehoekige blindpanelen om het netjes aan te laten sluiten aan het schuine dak. Desnoods met magneetsnappers als 'iemand' denkt dat die ruimte ook nog nodig is.
De rechtertekening waar je de deuren in hebt getekend geeft wel een mooie aanblik natuurlijk,maar vergis je niet. Het huis is vast niet zo symmetrisch als in je tekening, dus dat geeft in de praktijk veel gedoe en ergernis.
Door de schuine deuren is het ook zo dat ze aan een onlogische kant moeten scharnieren.
Kies voor simpel zou ik zeggen; scheelt tijd en geld en het is dan nog lastig genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula en Kor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.240
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
lijkt me goed te realiseren maar dan met gewone rechthoekige deuren . Kan je ook gebruik maken van standaard rechthoekige ikea kasten. Maak gewoon driehoekige blindpanelen om het netjes aan te laten sluiten aan het schuine dak
prima idee
duurder alternatief is een zelfmonteerpakket op maat
(voor die 17.500 euro wil ik wel een paar kilometertjes vreten)
 

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
Goh, aan blindpanelen had ik nog niet gedacht. Da's wel een idee ja.
Gaat nog wel een uitdaging worden om standaard kasten te vinden die tot net onder het dak komen.
Per kolom komt die hoogtemaat natuurlijk weer anders uit.
 

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
prima idee
duurder alternatief is een zelfmonteerpakket op maat
(voor die 17.500 euro wil ik wel een paar kilometertjes vreten)
Zelfmonteerpakket op maat heb ik al wel eens op gezocht tijdje terug. Maar ik kon zo 1-2-3 niks vinden dat met die schuine bovenkant overweg kon.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.772
2.607
Gaanderen
Zit er ook het schilderen/spuiten van de kasten bij? Ik ben nu met een gelijk project bezig alleen is mijn ruimte een stuk kleiner. Ik heb gekozen voor rechthoekige kasten, deze laat ik iets uit de wand springen.
De onderste 60 cm heb ik voorzien van metalstud hier heb ik panelen tegenaan gemaakt met magneten. Hierachter ligt een deel van mijn spullen. Zal binnenkort wel een paar foto's maken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
755
Enschede, Twente
Je komt altijd uit met standaardmaten als je wat speelt met de hoogtes van de plint en een strook tussen de onderste en bovenste laag kasten. Die strook kun je ook mooi gebruiken om een rolladdertje (model bibliotheek) aan te monteren, zodat je ook goed gebruik kunt maken van de kasten bovenin.
Enne 'blindpanelen’… dat had ik graag zelf verzonnen! Heel goed idee.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Er zijn meerdere aanbieders van "maatkasten", die worden in volume gemaakt en zijn daardoor goedkoper dan een klusser die specifiek 1 kast voor jou bouwt. Ik weet niet wat de maten zijn maar 17500 is erg veel, ik heb zelf een garobe wandkast laten maken met schuin dak kamerbreed voor minder dan de helft; natuurlijk zit er veel verschil in prijs navenant welke opties je wil, bijvoorbeeld deuren, verlichting, plinten onder de kast etc.

Goedkoopste alternatief is IKEA kasten om de grootste ruimte te vullen en daaromheen zelf iets maken; tegen de prijzen van standaard IKEA kasten kan geen enkele klusser op volgens mij.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.188
883
Ulvenhout
Wat een prijzen worden er tegenwoordig gevraagd zeg!
Ik heb in ons vorige huis een soortgelijke kast laten maken op zolder. Dit ging over bijna de hele wand met de buren. In die tijd deed ik nog niets aan houtbewerking dus ik heb alleen de kast geschilderd en niets aan het maak proces gedaan. Bijgevoegd een paar foto's (sorry voor de matige kwaliteit, foto van een schermafbeelding) maar je krijgt een idee.
Ieder kastdeel is ter plekke in elkaar gezet (gewoon met schroeven) en tegen elkaar geschoven.
Totale kosten excl verf? €2300,- thumbnail_20210216_090614.jpgthumbnail_20210216_090601.jpgthumbnail_20210216_090507.jpgSchermafbeelding 2021-02-16 om 09.24.38.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.241
2.648
Ik heb bij een vriend ook eens zo'n kast gemaakt. Wij hebben toen de gedeelten met de schuine stukken als apothekerskasten uitgevoerd. Dus het schuine stuk was gewoon onderdeel van de kast er onder. Bijkomend voordeel is dat je veel beter bij de inhoud van de kast kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor en thomasz

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.008
824
Omgeving Leiden
Wat een prijzen worden er tegenwoordig gevraagd zeg!

Vaak wordt er een hoge prijs opgegeven om toch maar een offerte uit te brengen voor werk waar 'men' eigenlijk geen trek in heeft.
Gaat de klant er toch mee akkoord dan is een flinke marge in elk geval gegarandeerd. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
215
Breda en omstreken
Wat een prijzen worden er tegenwoordig gevraagd zeg!

Vaak wordt er een hoge prijs opgegeven om toch maar een offerte uit te brengen voor werk waar 'men' eigenlijk geen trek in heeft.
Gaat de klant er toch mee akkoord dan is een flinke marge in elk geval gegarandeerd. :)
Ach... zonder de details van de offerte te weten kun je natuurlijk helemaal geen oordeel geven. En het laten uitvoeren door iemand anders kost nou eenmaal geld, die uren en machines moeten gewoon betaald worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en The Boktor

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
Wat een prijzen worden er tegenwoordig gevraagd zeg!
Ik heb in ons vorige huis een soortgelijke kast laten maken op zolder. Dit ging over bijna de hele wand met de buren. In die tijd deed ik nog niets aan houtbewerking dus ik heb alleen de kast geschilderd en niets aan het maak proces gedaan. Bijgevoegd een paar foto's (sorry voor de matige kwaliteit, foto van een schermafbeelding) maar je krijgt een idee.
Ieder kastdeel is ter plekke in elkaar gezet (gewoon met schroeven) en tegen elkaar geschoven.
Totale kosten excl verf? €2300,- Bekijk bijlage 98915Bekijk bijlage 98916Bekijk bijlage 98917Bekijk bijlage 98918
Dat prijsverschil is wel enorm zeg...
In mijn offerte gaan we uit van 10 vertikale delen, bij jou zie ik er 9. Dus in formaat scheelt het niet eens zo veel. Wel is de wand wat hoger zo te zien.
Verder heb ik 12 lades met Blum ladegeleiders. Volgens de offerte kosten die geleiders/rails alleen al ± € 1500,00. En in de open kast boven het blok met lades komt dan verlichting.
Verven is wel een flinke klus. Bij mij zou alles gespoten worden en heel strak afgewerkt. Maar dan nog, pff...
Eigenlijk wil verlichting in alle kasten. Dat is mijn offerte nog niet eens meegenomen.


Vind wel de blindpanelen op de foto niet zo mooi. Ik zou ze gelijk willen hebben met de deuren.
Ik wil juist dat getrapte effect van de kasten vermijden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.241
2.648
De apothekerskasten waren open aan de hoge kant en gesloten aan de schuine kant. Een kast met deurtjes kan je ook maar van een kant in. De kasten in het midden hadden laden en daarboven deurtjes. Volgens mij kwam alles uit het assortiment van de ikea.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.407
298
omgeving Rotterdam
Jemig, wat een geld... Zonder te weten hoe en wat, ik doe het voor de helft, en nog sneller ook :p
Loodgieter rekent €72/incl BTW. all in. Voor twee nieuwe ramen / kozijnen ex glas kreeg ik een offerte van bijna €1800,- wat een beetje aan de hoge kant was:) Hij had duidelijk geen zin in het werk.

Onze tuin wordt nu aangepakt en ik heb even terug gerekend dat de tuinman ook zo €75/u rekent.
Dit is de realiteit in onze samenleving waar arbeid zo zwaar wordt belast.
Bij onze oosterburen zit het belastingsysteem anders in elkaar en zie je dat meer mensen het geld hebben om iemand thuis wat te laten doen.

Mijn frustratie is dat ik veel tijd kwijt ben aan het achter de broek aan zitten om een prijs te krijgen in plaats van dat ze gewoon zeggen dat ze geen interesse hebben.

Maar onderschat niet hoeveel tijd je zelf ook nodig hebt, iets dat mijn OG thuis meestal niet ziet.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Vanwaar ben je? Misschien woont er een mede forumlid in de buurt die het leuk vind om samen met jou deze uitdaging aan te gaan!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.