Op de website van Robland staat dat de zaaglengte 1200 mm is. Dat is te weinig voor een halve plaat.

Daarnaast komt deze standaard met vierkante geleider. Op mijn vorig werk hadden ze een oude Robland (X31?) met hetzelfde system en dat is zwaar ondermaats. Deze verschuift snel, is moeilijk af te lezen en is niet stevig. Je moet deze zo hard klemmen dat er deukjes in het profiel komen. Bij veel gebruik kiest de geleider het dichtstbijzijnde deukje, waardoor de niet precies in te stellen is.
Ik zou daarom sterk aanraden om voor de optionele "langsgeleider op ronde staaf" te gaan.
Het vastzetten van de hoogte van het zaagblad is hetzelfde als bij de oude Robland en is onhandig. Je moet de hendel voor de hoogte draaien om deze vast te zetten. Dat geeft 2 problemen. Je moet namelijk draaien en tegelijk er voor zorgen dat de hendel op dezelfde plaats blijft. Dat is bijna niet te doen. Daarnaast kun je door de vorm van de hendel weinig kracht zetten bij het draaien, waardoor het lastig is om het zaagblad goed vast te zetten.
De aan-knop zit ook op een zeer onhandige plek. Als je de oplegtafel gebruikt, dan moet je onder de oplegtafel om er bij te kunnen. Je moet eigenlijk de zaag al aanzetten voordat je de plaat op de oplegtafel legt. Gegarandeerd vergeet je dat wel eens en dan kun je de plaat er weer af halen, de machine aanzetten en de plaat er weer op leggen.
Bij beperkte ruimte is het snel en gemakkelijk verwijderen van de oplegtafel van belang. Zeker dat je deze terug kunt plaatsen zonder dat je deze opnieuw (haaks) moet instellen. Ik weer niet hoe dat zit bij deze Robland.
Misschien een non-argument, maar Robland staat/stond bekend om hun mindere kwaliteit in vergelijking met bv Hammer of SCM. De website geeft mij ook dat gevoel. Veel pagina's zijn half in het Nederlands en half in het Engels. Afbeeldingen vallen weg onder pagina-elementen en links naar brochures kloppen niet. Op zich heeft dat natuurlijk niets te maken met de kwaliteit van de machines. Maar mijn vertrouwen in Robland wordt er niet door versterkt.
Ik weet niet wat deze kost, maar een
SCM SC2 met oplegtafel kost in Duitsland €4525. Mogelijk is dat een betere optie. Je hebt dan in ieder geval een langere roltafel (1600mm) en voor mijn gevoel ook een beter gebouwde machine. Een SCM SC1 is nog een €1000 goedkoper (maar die had wel wat nadelen en weet niet of die allemaal aangepakt zijn bij de update).
Update: Als ik jou was zou ik eens langs gaan bij een aantal gebruikers op die forum: 1 met een (vergelijkbare) Robland, iemand met een Hammer en iemand met een SCM (eventueel ook bij iemand met bv een Jet , Holzstar of Record Power). Op die manier krijg je echte gebruikerservaringen en kun je de machines onderling vergelijken.