Twijfel over topas/freeskop Hammer C3. Stekker goed gemonteerd?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Je kunt hem toch gewoon omdraaien met de schakelaar
Zeker kan ik dat en ik kom (of beter wij komen) er wel uit, maar ik verwacht dat ik met de schakelaar in de huidige stand het werkstuk van rechts naar links, langs de frees moet voeren. Dat lijkt niet zo te zijn. Ook het symbool bij de schakelaarstand doet vermoeden dat de kop andersom zou moeten draaien.
 
Laatst bewerkt:

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Zeker kan ik dat en ik kom (of beter wij komen) er wel uit, maar ik verwacht dat ik met de schakelaar in de huidige stand het werkstuk van rechts naar links, langs de frees moet voeren. Dat lijkt niet zo te zijn. Ook het symbool bij de schakelaarstand doet vermoeden dat de kop andersom zou moeten draaien.
Zoals ik uit de foto kan opmaken, draait de freeskop in wijzerzin (volgens schakelaar in tegenwijzerzin). In dat geval moet het hout van links naar rechts gevoerd worden EN moeten de profielmessen andersom in de freeskop gemonteerd worden. Zoals de profielmessen nu in de freeskop gemonteerd zitten, moet de kop in tegenwijzerzin draaien en moet het hout dus van rechts naar links doorgevoerd worden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :unsure:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Als de rest van de motoren goed om draait, dan zou ik zorgen dat de frees as ook gewoon werkt zo als je verwacht. Dus als je er bij kan 2 draden op je motor wisselen, of bij de schakelaar. Bij een flury kop kan je de messen en de spaanbegrenzers wisselen, zodat je de kop ook anders om kan gebruiken, maar als je eerst aan de onderkant af nam, wordt dat dan aan de bovenkant. Dat geldt voor asymetrische messen, zoals je er nu op hebt zitten. Voor nu, kan je gewoon de schakelaar om zetten, zodat je frees as de goede kant op draait. Dan kan je uitproberen hoe veel meter mdf je kan frezen, voordat je messen bot zijn. De standaard gereedschapsstalen messen, die meestal gebruikt worden, worden niet opnieuw geslepen. Nieuwe zijn goedkoper.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik hoop dat je hier iets aan hebt :unsure:
Zeker heb ik daar wat aan en ik kijk er nu net zo tegenaan. Het helpt als iemand dezelfde conclusies trekt als ik.

Wat overblijft is mijn zorg dat het zo niet naar behoren werkt. De kop draait verkeerd om bij een gegeven stand van de schakelaar. Het deugt zo niet en ik wil dat verantwoord oplossen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Dus een paar draadjes omdraaien. Als je dan toch bezig bent, doe dat dan ook even bij je aansluitsnoer. Dan zit alles weer zo als het hoort. Zoek even iemand in je omgeving die met je mee kijkt. Het klinkt voor mij of je niet helemaal zeker van je zaak bent. Dan is het fijn als iemand met wat meer ervaring even een keer met je mee kijkt.
 

jorisvh

Post veel
Als de as in wijzerzin draait is dat niet zoals op de schakelaar is aangegeven en is er dus intern in de machine iets verkeerd.
Zelfs als je aan de stekker van de hele combi wat aangepast hebt kan daar niks mis zijn (als de zaag juist draait tenminste).

Je kan met de schakelaar zo frezen als je van links aanvoert èn de freeskop omdraait.
Of, wat me eenvoudiger lijkt, de schakelaar in de andere stand zetten en ‘gewoon’ van rechts aanvoeren met de kop gemonteerd zoals nu.

Of, de definitieve oplossing, als de zaag en VVD nu juist draaien , intern enkel voor de top 2 fases wisselen.

Edit: had beter eerst even ververst, zie dat alles wat ik schreef al geschreven was.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Als de rest van de motoren goed om draait, dan zou ik zorgen dat de frees as ook gewoon werkt zo als je verwacht. Dus als je er bij kan 2 draden op je motor wisselen, of bij de schakelaar. Bij een flury kop kan je de messen en de spaanbegrenzers wisselen, zodat je de kop ook anders om kan gebruiken, maar als je eerst aan de onderkant af nam, wordt dat dan aan de bovenkant. Dat geldt voor asymetrische messen, zoals je er nu op hebt zitten. Voor nu, kan je gewoon de schakelaar om zetten, zodat je frees as de goede kant op draait. Dan kan je uitproberen hoe veel meter mdf je kan frezen, voordat je messen bot zijn. De standaard gereedschapsstalen messen, die meestal gebruikt worden, worden niet opnieuw geslepen. Nieuwe zijn goedkoper.
Dit begrijp ik helemaal maar goed dat je het opschrijft. Je kunt je makkelijk vergissen met de montage van de messen en begrenzers.

Zojuist met de schakelaar in de andere stand geprobeerd en dat gaat uitstekend. Nog op te lage snelheid, maar dat is geen probleem. Zo gaat en voelt het zoals verwacht. Zo red ik mij dus eerst wel.

Ik ga later nog eens de andere ,kant en klaar gekochte, kabel proberen. (Ligt ingegraven.) Eigenlijk omdat ik het nog niet vertrouw met die draairichting. Misschien maakt het voor die andere motoren niet uit hoe S2 en T3 zitten denk ik heel eigenwijs. Ik wil bewezen zien dat de enige oplossing, het omkeren van de aansluiting op de motor is. Daar ben ik nog lang niet aan toe. Ik moet dan immers ook de conclusie trekken dat de machine destijds door de leverancier met een probleem geleverd is. Dat ik eerder projectjes heb gedaan waarbij ik geen probleem heb opgemerkt, vind ik ook hoogst merkwaardig.

(Wordt nog vervolgd. Vanaf nu reageer ik een hele poosje niet meer. Heel hartelijk bedankt allemaal voor het meedenken. Het is tenslotte vooral een veiligheidsissue.)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dan zal ik nog even een duit in het zakje doen gebaseerd op je eerste post daar zie ik dit in staan:
Hoe zit het nu?:
- R1 = Groen/Geel
- = Bruin (daarbij zit het aarde symbool)
- N = Blauw (maar staat ook zoiets als Do bij. Onduidelijk kan ook bij bruin staan.)
- T3 = Zwart
- S2 = Zwart

Dit hoort te zijn:
- Aarde = Groen/Geel
- N = Blauw
- R1 = Bruin
- S2 = Zwart
- T3 = Zwart
Zolang het aan beide zijden gelijk zit is er geen man overboord, maar het is voor de veiligheid van iedereen beter als je dit aanpast.
1686483302590.png
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Als de rest van de motoren goed om draait, dan zou ik zorgen dat de frees as ook gewoon werkt zo als je verwacht. Dus als je er bij kan 2 draden op je motor wisselen, of bij de schakelaar. Bij een flury kop kan je de messen en de spaanbegrenzers wisselen, zodat je de kop ook anders om kan gebruiken, maar als je eerst aan de onderkant af nam, wordt dat dan aan de bovenkant. Dat geldt voor asymetrische messen, zoals je er nu op hebt zitten. Voor nu, kan je gewoon de schakelaar om zetten, zodat je frees as de goede kant op draait. Dan kan je uitproberen hoe veel meter mdf je kan frezen, voordat je messen bot zijn. De standaard gereedschapsstalen messen, die meestal gebruikt worden, worden niet opnieuw geslepen. Nieuwe zijn goedkoper.
Die mesjes kan je prima opfrissen met een diamantvijl en plaat. Is niet als nieuw, maar je kan weer verder.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Als je het profiel niet wil veranderen, moet je het profiel slijpen, niet op de vlakke kant. De afstomping die je met het frezen van mdf krijgt, ga je niet met een vijl of diamantplaat oplossen. Voor gewoon houtwerk haal ik ze ook over een diamantplaat om ze even op te frissen.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik heb mij een poosje gedeisd gehouden. Druk met de naweeën van de verbouwing in huis, vakantietijd, enz. Nu maar even de afrondende post.

Komt er op neer dat later bleek dat ook de zaag en de schaaf de verkeerde kant op draaiden. Het móet dus zo zijn dat ik na de laatste keer dat ik de stekker heb gemonteerd, nooit meer een motor heb gebruikt. Dat kan ik mij helemaal niet zo herinneren maar een andere verklaring kan ik niet bedenken.

Flink stom. Nogmaal, iedereen bedeankt voor het meedenken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Met wat ik denk te weten . . . Altijd tegenlopend frezen. Zo heb ik dat als werktuigbouwer al geleerd.
Da's op zich te kort door de bocht. Tegenlopend frezen is een 'veiligheidsmaatregel, maar meelopend frezen levert een fraaier snijbeeld. Dan moet je wel de werkstuk vast kunnen zetten en met een doorvoor langshalen. Met de hand doorvoeren of met een bovenfrees werken levert niet voldoende fixatie op om dat voor elkaar te krijgen. Dat zie je dus ook bij de woodrat. Voer je daar met de hand hout door, bijvoorbeeld om een sierrand te frezen, dan voer je tegen de snijrichting in. Kun je je werkstuk vastklemmen aan de doorvoerbalk dan kun je met de snijrichting mee frezen en krijg je een fraaiere afwerking.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Ik denk dat je duidelijk onderscheid moet maken of je met een bovenfrees of met een tafelfrees werkt.

Werk je met een tafelfrees (zoals de Hammer C3), dan zou ik zeggen : NOOIT meelopend frezen.
(als het werkstuk uit je handen wordt getrokken, is de afwerking duidelijk een stuk minder ;-)

Met een bovenfrees is het misschien anders.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ook daar valt weer een kanttekening bij te plaatsen. Als je met een aanvoerapparaat werkt is het niet zo'n probleem, hoor. En bij dergelijke machines is het helemaal niet zo onaannemelijk dat de gebruiker over zo'n feeder beschikt, want ook bij een "gewone" aanvoerrichting krijg je een veel mooier freesresultaat met een aanvoerapparaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Als het een kleine afname betreft, gaat meelopend frezen prima en levert het inderdaad een strakker resultaat op. Ik heb het enkel uit de hand gedaan & (nog?) niet op de freestafel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Meeloopfrezen is zelf voedend. Met kleine afnames goed te controleren. Met een aanvoerapparaat zorgt de wrijving op de tafel voor genoeg weerstand. Bij een conventionele metaalfreesmachine vooral als hij al flink wat vlieguren heeft , gaat het niet goedkomen. De frees kan in het materiaal klimmen omdat er ruimte op de aandrijfmoer zit. Daardoor heb je geen controle op de aanzet. Met grotere machines kan dat mooie klappers geven. Daarom is een van de eerste dingen die je als metaalfrezer leert, nooit meeloop frezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.