Twijfel over topas/freeskop Hammer C3. Stekker goed gemonteerd?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik wil wat plinten/lijsten van MDF frezen en ben begonnen met proefstukjes. Ook weer een beetje wennen aan de freesas op de Hammer want die gebruik ik niet vaak. Ding imponeert mij. Goed ik heb er genoeg over bekeken op internet (o.a. van Roy Sutton en ook wat Duitse filmpjes) dus ik moet ermee om kunnen gaan.

Messen en spaanbegrenzers zitten goed, spaanafname gering, mesjes scherp, draairichting in orde, aanvoerrichting ok, alle bouten en knoppen vast, veiligheidskap er op en de verende 'aandrukkers' op z'n plek, enz. Toch . . . . het gaat niet goed. De freeskop lijkt aan het MDF te trekken en het resultaat is bagger.

Lijkt op verkeerde draairichting van de kop maar ik kan de draairichting niet zien. Als hij van start gaat zie ik niet of hij links- of rechtsom gaat. Als hij stopt zorgt de rem er voor dat de kop een beetje heen en weer veert zodat ik ook niet zie wat de draairichting was. Schakelaar staat goed (want ik kan de kop ook andersom laten draaien wat ik overweeg om de mesjes op z'n kop te kunnen gebruiken maar dat terzijde).

Nu kan ik alleen nog bedenken dat de draden niet goed in de stekker (400 V) gemonteerd zitten. Ik heb namelijk de kabel een keer ingekort en kan daarbij een vergissing gemaakt hebben. Maar ik heb geen flauw idee hoe. Er zitten bijv. 2 zwarte aders in (wie bedenkt zoiets?). Betekent wel dat dit dan geen invloed heeft op de schaafas en zaagas want die draaien goed.

Hoe zit het nu?:
- R1 = Groen/Geel
- = Bruin (daarbij zit het aarde symbool)
- N = Blauw (maar staat ook zoiets als Do bij. Onduidelijk kan ook bij bruin staan.)
- T3 = Zwart
- S2 = Zwart

Aan de stekker aan de andere kant, zit het op dezelfde manier. Bij het meten van de weerstand met een multimeter blijkt dat S2 aan S2 zit en T3 aan T3 (beide zwart).

Ik weet het dus ff niet meer. Alle suggesties zijn welkom.

Kabel is met stekkers ooit een keer voor mij gemaakt. Ik heb ook een stekker opengemaakt van een gekochte kabel. Die ziet er wat anders uit, ik zie de symbolen slecht. Maar alle aders hebben een andere kleur, dus ik kan het niet vergelijken.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Je kan met je foon een filmpje maken om de draairichting van de as te bepalen.
Filmpje na opname vertraagd afspelen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Flury messen zijn voor hout. Voor plaatmateriaal gebruik je hardmetalen frezen. De draairichting van de rest van de motoren is goed om, dus zal de frees ook wel goed om lopen. Als je alle veiligheidsreut even weg haalt en je start de frees, dan kan je toch zien wat er gebeurd?
 

jorisvh

Post veel
Als het om een combine gaat en de zaag draait goed kan de freesas niet plots verkeerd gaan draaien, tenzij je binnen de machine aan het werk geweest bent of het is de eerste keer dat je die gebruikt en het is altijd verkeerd geweest.

als je alles uit de weg doet en een fractie van een seconde aan/uit zet moet je toch kunnen zien of ie goed draait?

zit de freeskop er niet ondersteboven op waardoor de botte kant eerst komt?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je moet toch eerst de draairichting vast stellen, daarna kan je dan controleren of je de frees goed om hebt gemonteerd en of de messen en spaanbegrenzers goed om zitten. Zit er bij jouw machine geen gat in de bovenkant van de geleider, waardoor je de moer kan zien? Daar kan je een trekbandje of zo, in steken, tot dat het de moer raakt. Dan kan je zien naar welke kant het wordt meegenomen. Net als vroeger de speelkaart in de spaken van je fiets.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Bedankt voor alle reacties.

Je kan met je foon een filmpje maken om de draairichting van de as te bepalen.
Filmpje na opname vertraagd afspelen.
Geniaal. Ga ik proberen.

Als het om een combine gaat en de zaag draait goed kan de freesas niet plots verkeerd gaan draaien, tenzij je binnen de machine aan het werk geweest bent of het is de eerste keer dat je die gebruikt en het is altijd verkeerd geweest.
Ik ben niet in of met de machine aan het knutselen geweest en het is ook niet de eerste keer dat ik de freesas gebruik. Ik heb alleen de kabel naar de machine enige tijd geleden, ingekort. Ik denk misschien roept iemand wel dat S2 aan T3 moet en andersom. Zoiets geks.
Ik moet er van uitgaan dat het goed zit.

Flury messen zijn voor hout. Voor plaatmateriaal gebruik je hardmetalen frezen.
Bedoel je daarmee dat ik mijn freeskop voor F-messen + spaanbegrenzers, hiervoor eigenlijk niet gebruiken kan? Ik heb de kop nog nooit voor MDF gebruikt, trouwens.
Van de messen die ik nu gebruik weet ik niet wat voor materiaal het is.

Mijn proefstukjes zijn van Gamma-MDF, terwijl ik straks V313 zal frezen. Maakt dat nog verschil voor het gereedschapmateriaal?
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Hoe zit het nu?:
- R1 = Groen/Geel
- = Bruin (daarbij zit het aarde symbool)
- N = Blauw (maar staat ook zoiets als Do bij. Onduidelijk kan ook bij bruin staan.)
- T3 = Zwart
- S2 = Zwart

Even de elektra op een rij voor huis en bedrijf situatie (de energiebedrijven gebruiken andere kleuren)
Geel/groen is Aarde
Blauw is nul
R1, S1, T1 zijn de fase. Deze kunnen bruin, zwart en/of grijs zijn.
De reden dat de fasen dezelfde kleur heb is gelegen in het feit dat het allemaal fasedraden zijn. Normaal is de volgorde R, S, T of 1, 2, 3. Als je het dan in die volgorde aansluit draait de motor rechtsom (rechtsdraaiend net). Bij Enexis in Noord Brabant hebben ze dat omgedraaid zodat er een linksdraaiend net ontstaat (moter draait linksom bij rst of 1, 2, 3) door twee fase draden te verwisselen draait de motor de ander kant op.

T.a.v. de frees resultaten. Probeer het eens met echt hout. Als dan het goed gaat weet je dat het niet aan de machine ligt. In de draairichting: de limiter draait voorop, het snijmes daar achter aan.

Het heeft mij ook wat overwinnings kracht gekost voordat ik me op mijn gemak voelde bij mijn freesmachine. Heiko Rech heeft me daar in goed bijgestaan.

Waarom koop je zo'n mooie machine om er vervolgens karton/mdf op te gaan frezen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Vroeger waren de kleuren bruin en twee keer zwart. Groen/geel voor de aarde. Je wisselde de zwarte draden om als de draairichting verkeerd was of als ie ging brommen. Er zijn ook stekkers waar je aan de buitenkant met een schroevendraaier de fase kunt wisselen. De kleuren zijn nu gewijzigd en er zijn geen 2 zwarte draden meer. Als de machine gewoon zaagt dan zou ik het niet in de fase zoeken maar meer in de messen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Ben helemaal niet bekend met zo' n machine, maar kan je hem niet laten draaien en dan de rand van een velletje a4 papier tegen de freeskop houden zodat je dan ziet naar welke kant het wordt weggeslagen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Rutger Broekman

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Schakelaar staat goed (want ik kan de kop ook andersom laten draaien wat ik overweeg om de mesjes op z'n kop te kunnen gebruiken maar dat terzijde).
standaard draait een freesas tegen de klok in
daarbij voer je het hout tegen de draairichting door

kan je de draairichting veranderen, dan draait de freesas in tegenwijzerzin
hout evenzeer tegen de draairichting doorvoeren, dus van de andere kant

voer je het hout in de verkeerde richting door, dan slaan de messen het hout weg, waardoor het stuitert

heb je bij het starten of stoppen geen zicht op de draairichting - wat mij verbaast, want ik kan zelfs de draairichting van de as zonder enig hulpstuk zien - zet dan een zo groot mogelijk hulpstuk op de as, en in het slechtste geval een zaagblad

bij een combimachine draaien standaard de zaag, schaaf en frees in de goeie richting
maw als de zaag naar de aanvoer toe draait, dan staan de schaaf en de frees ook goed
tenzij je de aansluiting van die toch aparte motoren veranderd hebt
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
T.a.v. de frees resultaten. Probeer het eens met echt hout. Als dan het goed gaat weet je dat het niet aan de machine ligt. In de draairichting: de limiter draait voorop, het snijmes daar achter aan.
Goed idee en inderdaad limiter voorop; heb ik gedaan.

Waarom koop je zo'n mooie machine om er vervolgens karton/mdf op te gaan frezen?
Toen ik hem kocht moest ik er sowieso nog mee leren werken. Ik heb er ook wel een paar projectjes op gedaan. Met echt hout! Bijv. 2 plantenbakken met 'raised panels'.
Ik heb nu iets van 65 meter plint nodig en flink wat lijsten voor om deuren heen. Gewoon hout is mij te duur, dus wordt het MDF V313.
Profieltjes bedacht waarbij ik een deel met de bovenfrees kan doen en een deel met de freeskop. Zo gaat het dan.

Was het maar karton. Chevy66, lezend kan ik beter beton proberen te frezen.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
standaard draait een freesas tegen de klok in
daarbij voer je het hout tegen de draairichting door
Met wat ik denk te weten . . . Altijd tegenlopend frezen. Zo heb ik dat als werktuigbouwer al geleerd.
Dus ook als de kop met de klok mee draait; dan van de andere kant aanvoeren.
Als ik alles goed begrijp is meelopend frezen soms nodig of gewenst. Het is mij niet duidelijk om welke reden dan. Ik doe het nooit.

voer je het hout in de verkeerde richting door, dan slaan de messen het hout weg, waardoor het stuitert
Dan trekt de frees aan het hout toch? Met een beetje pech uit je handen en met een noodgang door de werkplaats. Of heb ik dat mis.

heb je bij het starten of stoppen geen zicht op de draairichting
Nee, het lukt mij niet. Ik zal de riem eens verleggen naar de laagste snelheid. (Overigens ben ik nagegaan wat de juiste snelheid is en ik heb de riem nu voor MDF op de juiste plek zitten.)

tenzij je de aansluiting van die toch aparte motoren veranderd hebt
Geen sprake van.

Geel/groen is Aarde
Blauw is nul
R1, S1, T1 zijn de fase. Deze kunnen bruin, zwart en/of grijs zijn.
Ok, Geel/Groen en Bruin zitten dus aan beide zijden verkeerd gemonteerd maar daar werkt het even goed om.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Altijd tegenlopend frezen. Zo heb ik dat als werktuigbouwer al geleerd.
Dus ook als de kop met de klok mee draait; dan van de andere kant aanvoeren.
Als ik alles goed begrijp is meelopend frezen soms nodig of gewenst. Het is mij niet duidelijk om welke reden dan. Ik doe het nooit.
het frezen met een spilfrees is in dit opzicht gelijk aan het frezen met een bovenfrees
de frees moet in het hout happen, niet er op slaan
bij slaan wordt het hout weggedrukt

van op afstand is het moeilijk diagnoseren
zitten er geen houten koppen rond stiens ?
 

jorisvh

Post veel
Ik heb nu iets van 65 meter plint nodig en flink wat lijsten voor om deuren heen. Gewoon hout is mij te duur, dus wordt het MDF V313.
Profieltjes bedacht waarbij ik een deel met de bovenfrees kan doen en een deel met de freeskop. Zo gaat het dan.
Was het maar karton. Chevy66, lezend kan ik beter beton proberen te frezen.
Ideaal is het niet maar het kan wel hoor. het is alleszins geen reden waarom de machine zou gaan trekken als de rest goed zit,
ik heb zelf met Flury mesjes een 20 lopende meter tand en groef aan groene MDF met lakdraagfolie gefreesd (voor een lambrisering).
na afloop waren ze klaar voor de slijperij. zeker ter hoogte van de lakdraagfolie was er een duidelijk voelbaar hapje uit.
of je 65 m haalt zonder slijpen valt te bezien.

wat betreft de bedrading. geel/groen voor aarding en blauw voor neuter is verplicht dus daar wil je niet van afwijken.
voor de fases kan je volgens mij niet op kleuren afgaan. hier bij mij (Vlaanderen) komt 3x zwart binnen. de eerste elektrieker heeft gekozen wat 1,2,3 is en die verder bruin,zwart,grijs gegeven.
vermits er historisch geen 3-fasIge verbruikers waren behalve een fornuis en accumulatieverwarming maakte het ook niks uit of het links of rechtsdraaiend was.
maar nogmaals, als de andere motoren goed draaien en het vroeger goed was kan dat niet plots veranderd zijn.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
754
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Met wat ik denk te weten . . . Altijd tegenlopend frezen. Zo heb ik dat als werktuigbouwer al geleerd.
Dus ook als de kop met de klok mee draait; dan van de andere kant aanvoeren.
Als ik alles goed begrijp is meelopend frezen soms nodig of gewenst. Het is mij niet duidelijk om welke reden dan. Ik doe het nooit.


Dan trekt de frees aan het hout toch? Met een beetje pech uit je handen en met een noodgang door de werkplaats. Of heb ik dat mis.


Nee, het lukt mij niet. Ik zal de riem eens verleggen naar de laagste snelheid. (Overigens ben ik nagegaan wat de juiste snelheid is en ik heb de riem nu voor MDF op de juiste plek zitten.)


Geen sprake van.


Ok, Geel/Groen en Bruin zitten dus aan beide zijden verkeerd gemonteerd maar daar werkt het even goed om.
Begrijp ik het goed dat je nu spanning hebt staan op de Geel/Groen?

Al maakt het niet uit voor je probleem; het lijkt me een zeer ongewenste situatie!
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
20230611_113041.jpg


Ik heb de riem verlegd en nu draait de as veel langzamer. Dan lijkt de kop precies anders te draaien dan ik had verwacht (Zie pijl op tekening). Komt wel overeen met het gevoel dat de machine aan het hout trekt. Ik dacht dat ik het werkstuk van rechts naar links moest bewegen maar dan ben ik meelopend aan het frezen. Dezelfde richting trouwens als waarin ik het werkstuk door de zaag voer.

De schakelaar staat zoals in de foto hieronder.
20230611_114021.jpg

Ik begrijp het niet meer! Ik heb de freeskop in de loop van de jaren enkele keren gebruikt. Misschien is dat goed gegaan omdat ik werkte met geringe spaanafname?

Zoals ik eerder schreef heb ik de kabel een keer ingekort. Goed mogelijk dat ik de topas daarna nooit meer gebruikt heb. Heeft het toch te maken met de kabel en moet S2 van de ene aan T3 aan de andere kant van de kabel? Wat ik totaal niet verwacht trouwens. En . . . . dat zou dan geen verschil moeten maken voor zaag en schaaf.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Bekijk bijlage 132271


Ik heb de riem verlegd en nu draait de as veel langzamer. Dan lijkt de kop precies anders te draaien dan ik had verwacht (Zie pijl op tekening). Komt wel overeen met het gevoel dat de machine aan het hout trekt. Ik dacht dat ik het werkstuk van rechts naar links moest bewegen maar dan ben ik meelopend aan het frezen. Dezelfde richting trouwens als waarin ik het werkstuk door de zaag voer.

De schakelaar staat zoals in de foto hieronder.
Bekijk bijlage 132273

Ik begrijp het niet meer! Ik heb de freeskop in de loop van de jaren enkele keren gebruikt. Misschien is dat goed gegaan omdat ik werkte met geringe spaanafname?
Heeft het toch te maken met de kabel en moet S2 van de ene aan T3 aan de andere kant van de kabel? Wat ik totaal niet verwacht trouwens.
Je kunt hem toch gewoon omdraaien met de schakelaar
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.