Fons/Athanor in L'warden en JabJab maar die heb ik nog nooit ontmoet.zitten er geen houten koppen rond stiens ?
Ik krijg het vermoeden dat ik geen houten maar elektrische koppen moet hebben.
Laatst bewerkt:
Fons/Athanor in L'warden en JabJab maar die heb ik nog nooit ontmoet.zitten er geen houten koppen rond stiens ?
Zeker kan ik dat en ik kom (of beter wij komen) er wel uit, maar ik verwacht dat ik met de schakelaar in de huidige stand het werkstuk van rechts naar links, langs de frees moet voeren. Dat lijkt niet zo te zijn. Ook het symbool bij de schakelaarstand doet vermoeden dat de kop andersom zou moeten draaien.Je kunt hem toch gewoon omdraaien met de schakelaar
Zoals ik uit de foto kan opmaken, draait de freeskop in wijzerzin (volgens schakelaar in tegenwijzerzin). In dat geval moet het hout van links naar rechts gevoerd worden EN moeten de profielmessen andersom in de freeskop gemonteerd worden. Zoals de profielmessen nu in de freeskop gemonteerd zitten, moet de kop in tegenwijzerzin draaien en moet het hout dus van rechts naar links doorgevoerd worden.Zeker kan ik dat en ik kom (of beter wij komen) er wel uit, maar ik verwacht dat ik met de schakelaar in de huidige stand het werkstuk van rechts naar links, langs de frees moet voeren. Dat lijkt niet zo te zijn. Ook het symbool bij de schakelaarstand doet vermoeden dat de kop andersom zou moeten draaien.
Zeker heb ik daar wat aan en ik kijk er nu net zo tegenaan. Het helpt als iemand dezelfde conclusies trekt als ik.Ik hoop dat je hier iets aan hebt![]()
Dit begrijp ik helemaal maar goed dat je het opschrijft. Je kunt je makkelijk vergissen met de montage van de messen en begrenzers.Als de rest van de motoren goed om draait, dan zou ik zorgen dat de frees as ook gewoon werkt zo als je verwacht. Dus als je er bij kan 2 draden op je motor wisselen, of bij de schakelaar. Bij een flury kop kan je de messen en de spaanbegrenzers wisselen, zodat je de kop ook anders om kan gebruiken, maar als je eerst aan de onderkant af nam, wordt dat dan aan de bovenkant. Dat geldt voor asymetrische messen, zoals je er nu op hebt zitten. Voor nu, kan je gewoon de schakelaar om zetten, zodat je frees as de goede kant op draait. Dan kan je uitproberen hoe veel meter mdf je kan frezen, voordat je messen bot zijn. De standaard gereedschapsstalen messen, die meestal gebruikt worden, worden niet opnieuw geslepen. Nieuwe zijn goedkoper.
Die mesjes kan je prima opfrissen met een diamantvijl en plaat. Is niet als nieuw, maar je kan weer verder.Als de rest van de motoren goed om draait, dan zou ik zorgen dat de frees as ook gewoon werkt zo als je verwacht. Dus als je er bij kan 2 draden op je motor wisselen, of bij de schakelaar. Bij een flury kop kan je de messen en de spaanbegrenzers wisselen, zodat je de kop ook anders om kan gebruiken, maar als je eerst aan de onderkant af nam, wordt dat dan aan de bovenkant. Dat geldt voor asymetrische messen, zoals je er nu op hebt zitten. Voor nu, kan je gewoon de schakelaar om zetten, zodat je frees as de goede kant op draait. Dan kan je uitproberen hoe veel meter mdf je kan frezen, voordat je messen bot zijn. De standaard gereedschapsstalen messen, die meestal gebruikt worden, worden niet opnieuw geslepen. Nieuwe zijn goedkoper.
Da's op zich te kort door de bocht. Tegenlopend frezen is een 'veiligheidsmaatregel, maar meelopend frezen levert een fraaier snijbeeld. Dan moet je wel de werkstuk vast kunnen zetten en met een doorvoor langshalen. Met de hand doorvoeren of met een bovenfrees werken levert niet voldoende fixatie op om dat voor elkaar te krijgen. Dat zie je dus ook bij de woodrat. Voer je daar met de hand hout door, bijvoorbeeld om een sierrand te frezen, dan voer je tegen de snijrichting in. Kun je je werkstuk vastklemmen aan de doorvoerbalk dan kun je met de snijrichting mee frezen en krijg je een fraaiere afwerking.Met wat ik denk te weten . . . Altijd tegenlopend frezen. Zo heb ik dat als werktuigbouwer al geleerd.
Dat is de eerste keer dat ik duidelijk lees waar meelopend frezen goed voor kan zijn. Bedankt!dan kun je met de snijrichting mee frezen en krijg je een fraaiere afwerking.