Tuintafel; ontwerp, houtsoort, kosten. Ideeën?

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Beste Forumers,

Ik wou graag een tuintafel maken.Hij komt permanent onoverdekt in de achtertuin te staan, afmeting van het blad moet ongeveer 160x80cm worden. Voor de rest heb ik al vrij veel spullen van Douglas hout in de tuin staan, en na een paar jaar wordt dat grauw. Niet erg voor een houtschuurtje of een pergola, maar deze tafel moet wat meer 'knallen'. In eerste instantie dacht ik daarom om hem uit Acacia te maken omdat dat ook goed weersbestendig is.

Ik had wat zitten zoeken, en vond op internet dit ontwerp, dat ik wel leuk vond (maar dan zonder plantenbak):
1590325931662.png160

Bron: Cedar Outdoor Dining Table with Planter Insert + Building Plans - Garden Therapy

Ik heb het bouwplan gekocht, en daarbij zelf wat tekeningetjes gemaakt om het uit te werken

Foto - Google Foto's - Opera 2020-05-24 15.16.08.pngFoto - Google Foto's - Opera 2020-05-24 15.17.50.png

Toen kwam ik erachter dat het echt heel duur is om het te maken uit Acacia. Alleen aan hout al ruim 200 Euro wanneer ik het bij Fijnhout Drenthe koop. Oef. Ik weet dat er mensen zijn die veel meer uitgeven aan tuintafels, maar dat budget heb ik niet (en dan moeten we nog oliën). In Douglas wordt het al een stuk goedkoper (EUR 93 aan hout en EUR65 aan bezorgen bij douglas-hout.nl), maar dat vind ik er dus niet zo mooi uitzien en ik heb in het verleden met goedkoop douglas altijd veel noesten en problemen met splijten gehad.

Mijn vraag aan jullie: pin ik me teveel vast aan Acacia? Wat zijn alternatieven om de kosten te drukken?
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Als je je gaat baseren op prijzen bij houthandels, ga je mijns inziens niet snel goedkoper gaan uitkomen met andere houtsoorten. Ik zou in jouw geval eerder op zoek gaan via de 'tweedehandsmarkt', bij particulieren of handelaars die wel eens kleine loten hout verkopen. Op veilingen komt ook wel eens wat voorbij. Ik kocht bijvoorbeeld het hout voor een tuintafel bij een particulier die het initieel wou gebruiken om een poort te maken, voor pakweg 30% van de prijs bij de houthandel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

NexusNL

Actieve deelnemer
7 nov 2017
31
1
Omg Eindhoven
Ik sluit even bij dit topic aan omdat ik een soort gelijke vraag heb.

Anders dan het Douglas hout, welke houtsoorten zijn goed voor buiten, redelijk betaaldbaar en goed te verzagen?
Heb wat teak verzaagt laatst maar kolere hé dat kost een tijd, stof en zaagblad..
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb tuinmeubelen van Robinia gemaakt, maar dat is minstens zo hard als Teak, dus daar zul je ook niet blij van worden. Amerikaans grenen of Oregon Pine zijn misschien nog alternatieven, maar ook wel wat risico als het onverhoopt harshoudend is. Dat is wel duurzaam maar vervelend als het in de volle zon staat en gaat “zweten”.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: NexusNL

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Robinia is zoals Fons zegt erg hard. Je moet alles goed voorboren en goede kwaliteit schroeven gebruiken. Ik ben nu een tuinstoel in robinia (acacia) aan het maken en gebruik inox schroeven A2 met boorkop die ik nog extra inwax.

Ceder blijft ook mooi in weer en wind als je het regelmatig inolied. Ik heb het wel nog niet gezien voor een tuintafel. Eerder als gevelbekleding.

Groetjes Petra.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Wellicht is eiken ruw een optie. Kiezen voor AD (winddroog), 2 a 3 weken buiten onder afdak laten rusten. Zeker in deze tijd kan dit al gauw dalen naar je gezochte vochtpercentage van om en nabij 15-17%. Weet niet over welke machines je beschikt, even over de vlak- en vandiktebank halen. Dan moet het lukken onder de €200.

Eiken planken ruw AD, kan je al vinden voor ca.€5/m1.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Was er met eiken niet iets met dat het zwart uitspoelt ( iets met loog, en een klepel en een klok....)?

Verder vond ik hier in de buurt nog een handel die "platowood", thermisch behandeld hout, verkoopt maar dan tweedehands. Wat denken jullie daarvan?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Was er met eiken niet iets met dat het zwart uitspoelt ( iets met loog, en een klepel en een klok....)?

Looizuur ;)
Eik heeft idd kans op uitspoeling, maar bij meubels zou ik daar niet direct bang voor zijn, dat gebeurt meer bij permanent nat zijn.

Platowood schijnt naast duurzaam volgens mij ook heel stabiel te zijn (mijn klepel/klok :p ), maar ik heb er verder geen ervaring mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: NexusNL

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Mag ik tussendoor iets vragen zonder dit topic te hacken? Ik kwam dit topic net tegen omdat ik zocht naar advies over een te maken tuintafeltje.
Als ik de houten tafel zou gronden en schilderen, is eiken dan goed genoeg? Tafeltje gaat permanent in zijn blootje buiten staan.
Alsvast bedankt. Groeten van Jan maar weer ;-)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als ik de houten tafel zou gronden en schilderen, is eiken dan goed genoeg?
dag, jan,
als de kleur en tekening van de eik verdwijnen, dan zou het zonde van de eik zijn
zelfs onbehandeld gaat eik bovengronds nog jouw & mijn leven mij (we hebben ongeveer dezelfde leeftijd & hopelijk dezelfde gezondheid)
op deze eiken poort heb ik een beits gezet omdat de klant die netjes wou houden
maar de duurzaamheid van eik vereist dit niet
alle hout wordt uiteraard buiten grijs
looizuur vreet wel aan het ijzerwerk & zorgt voor zwarte uitvloeiïngen

1593033491385.png
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Ja, dat begrijp ik, maar mijn meisje wil graag een antracietgrijze tafel die bij de stoelen past. Dus het wordt wss een stalen frame, wat ik met Hammerite behandel,
Maar het blad moet van houten latjes worden, die ook grijs moeten zijn.
Vandaar....
 
Laatst bewerkt:

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Een collega had laatst een tuintafel van kastanjehout gemaakt. Ik vond dat er fraai uitzien, en het is ook zeer geschikt voor buiten en niet heel erg duur. Wel even zoeken naar een houthandel die het op voorraad heeft. Ik weet van kastanjehout.nl dat ze meer op voorraad hebben dan hun website doet vermoeden. Even bellen doet wonderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.