houtschuurtje in de tuin

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Na een werkbank, houtsnijwerk en een kistje werd het tijd voor weer een nieuwe uitdaging: een schuurtje voor in de tuin! Een tijd geleden had ik al eens "Learning to timber frame" van Will Beemer op internet voorbij zien komen, en met de goede recensies en een drang om eens iets stevigs uit hout te maken (ben uit mezelf niet zo'n goede constructeur) en de vraag of ik niet het bestaande houtschuurtje kon verplaatsen (nee, want ik wil het zelf doen, en dan beter ;) ) kon ik mezelf niet meer weerhouden. Heb het boek gekocht, en ben aan het tekenen gegaan in Sketchup.

Hier het ontwerp, alhoewel het er in eerste instantie net wat anders uitzag; tijdens het maken heb ik de tekening steeds iets meer aangepast aan de realiteit; voortschrijdend inzicht en soms een aftekenfout..... Het is wat 'oversized' in houtdikte, maar ik wou het niet te dun maken. Dat is gelukt; toen ik de balken achter het huis had liggen had ik pas door hoe dik 10x10 echt is. Nou ja, het is wel stevig :)

hutje.jpg


Voor de liefhebbers van tekenen in Sketchup, ik vond een hele toffe 'extension' waarmee je balken kunt tekenen en meteen werktekeningen per balk kunt maken: "Timber Framing Extensions".

Een van de interessantste dingen van het 'Timber Framing' / gebintenbouw is de manier van bematen, met de 'square rule' (ja sorry voor al het Engels, ik ken de Nederlandse termen gewoon niet na het lezen van een Engels boek. Wanneer iemand een vertaling weet hoor ik het graag), waarbij je er vanuit gaat dat in een dikke balk die een beetje krom is een dunnere perfect rechte balk zit. Je hoeft daardoor maar 2 kanten haaks en vlak te maken, alle andere kanten meet je af van die 'reference arris'. Misschien een beetje wazig verhaal zo, maar in het boek staat het goed uitgelegd en het werkt in de praktijk mooi. De balken die ik gekocht had waren uit zichzelf best mooi recht, toch heb ik voor mijn eigen oefening alles afgemeten met 'square rule'.

Toognagels

Ik heb bij houtzagerij Twickel een plankje eiken gehaald, en daar zelf toognagels van gemaakt. Was dat nou echt nodig? Weet ik niet... Was wel interessant om te doen, en een stuk goedkoper dan ze inkopen bij een 'officiele' leverancier.

2017-03-21_22-55WP_20170321_002_small.jpg

2017-03-21_22-53WP_20170321_001_small.jpg

Constructie

Via een houthandelaar op marktplaats een aantal 5 meter lange balken douglas gekocht; flinke einden die ik op m'n zaagbokken fijn in stukjes kon maken

2017-03-22_15-26WP_20170322_002_small.jpg
2017-03-22_13-29WP_20170322_001_small.jpg


Hier een 'proefplaatsing', gewoon balken op de kopse kant op mekaar gezet om eens een idee van de maatvoering te krijgen:
2017-03-22_15-44WP_20170322_003_small.jpg

Daarna begon het harde werk, het maken van alle verbindingen. Daar heb ik een hoop van geleerd! Bij een volgend project ga ik echt eerst een 'test-pen' en een 'test-gat' maken zodat ik de individuele verbindingen kan afpassen voor alles in mekaar gaat. Uiteindelijk ook gemerkt dat als ik het gat net wat te groot afteken de afwerking aan de binnenzijde ruw genoeg is om te zorgen voor een mooi passende verbinding. De onderste laag durf ik jullie niet te laten zien; daar zitten zoveel kieren in, vooral omdat ik het gat dan te klein had gemaakt en dan toch met geweld probeerde de pen er in te krijgen; dat lukte zelfs met de toognagels niet goed; eerlijk gezegd had ik er toen flink de pest in. Toen las ik het boek nog een keer, en zag de opmerking dat beginners de gaten vaak te smal en de pennen te dik maken...... een 'Aha-erlebniss' was dat. De rest ging toen makkelijker en beter!


Pennen:
2017-03-24_12-46WP_20170324_001_small.jpg

Gat in wording:
2017-03-24_13-01WP_20170324_002_small.jpg

Eerste paswerk compleet:

2017-03-24_18-29WP_20170324_003_small.jpg

Zelfde staanders, nu met toognagel:
2017-03-25_16-24WP_20170325_001_small.jpg
Daarna is het hard gegaan, of had ik geen zin meer om te fotograferen (helaas is mijn cameralens kapot, en telefoonfotograferen heb ik niet zo'n hobby aan...), in ieder geval heb ik weinig beeldmateriaal van het in mekaar zetten; hier is de hele constructie opgetrokken. Tot hier is er geen lijm of schroef aan te pas gekomen!
2017-04-02_17-03WP_20170402_003_small.jpg


Afwerking

Nu de constructie staat moest er nog een dakje op. In het ontwerp had ik een overhangend dak; in de praktijk pastte dat echter niet tussen de muur en het speelhuisje, en bovendien hadden de pannen die ik had liggen een andere afmeting dan wat ik in mijn tekening had. Na lang vijfen en zessen de overhang maar achterwege gelaten. Ik heb de liggers gezaagd, en nu voor het eerst dan toch ijzerwaren toegevoegd; de liggers zijn geschroefd, de dakpannen daarna ook:

2016-04-03_17-50P4030778_small.JPG

2017-04-05_19-56P4050801_small.JPG

De zijkanten waren nu nog open, voor de afwerking heb ik de opening aan de binnenkant gedicht met oude vloerplanken, die ik ook gebruikt heb voor het plateautje in het midden en de deur. De buitenkanten zijn met IJselrabat dichtgemaakt.

Hopsa!

2017-04-25_16-33WP_20170425_001_small.jpg

Zo dan, dat was een hele ervaring. Er zijn genoeg details die misgegaan zijn, maar het geheel ziet er nu goed uit, en ik kan brandhout, tuinspeelgoed en tuingereedschap weer netjes opbergen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.