Tuinhuis op gepolierde betonplaat

Kreefke

Nieuw lid
15 dec 2020
2
0
Hallo,

Ik plaats binnenkort een tuinhuis in houtskelet op een gepolierde betonplaat. Tuinhuis/berging wordt 9 x 4 meter, betonplaat is 10 x 5. Ik las op verschillende plaatsen verschillende meningen over de beste opbouw daarvoor:
- DPC-folie onder het hout, eventueel met kunststof kalleerblokjes
- betonsteen metsen rondomrond en daarop houten kader bevestigen (maar dit zou zorgen voor een koudebrug?)
- idem als hierboven, maar met ytong

Wat lijkt jullie de beste optie? Het is de eerste keer dat ik zoiets doe, dus alle info is welkom. Alvast bedankt!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Betonsteen, metselsteen of y-tong wordt gebruikt tegen optrekkend vocht. In theorie is dat dus beter. Mijn schuur heeft alleen DPC folie en dat gaat ook al 8 jaar goed.
 

Kreefke

Nieuw lid
15 dec 2020
2
0
De eerste tip is om vooral de search functie van het forum te gebruiken (of Google, icm woodworking.nl), er is hier namelijk al veeeeel over geschreven. ;)
Helemaal akkoord en al heel wat gezocht, maar ik zag door het bos de bomen niet meer ;-)
Betonsteen, metselsteen of y-tong wordt gebruikt tegen optrekkend vocht. In theorie is dat dus beter. Mijn schuur heeft alleen DPC folie en dat gaat ook al 8 jaar goed.
Voorkeur gaat ook uit naar DPC aangezien het makkelijker te plaatsen zal zijn. Combineren met voldoende brede oversteek van het dak en zo water aan de muren beperken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Zo heb ik het ook gedaan. En zorgen dat het rondom je schuur geen zeiknatte bende is. De balken direct op de DPC folie zijn bij mij gewoon vuren. Als ik het nog een keer zou doen, zou ik die in Douglas uitvoeren en in de menie zetten.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Je schrijft dat je je betonplaat een meter groter wilt maken dan je tuinhuis. Of dat verstandig is, weet ik niet. Daar komt dan water op te staan, wat niet makkelijk wegloopt, en bij een houten balk direct op de vloerplaat ook daar onderdoor naar binnen kan lopen. Of je moet op het stuk buiten je houtwerk afschot creëren om het water af te laten stromen.
Misschien beter om dit dan met bestrating te doen (of nog beter: een grindrand). Zorg er in ieder geval voor dat er geen water rondom het tuinhuis blijft staan na een regenbui.

Een borstwering metselen met betonsteen (natuurlijk met dpc tussen steen en hout) is voor het hout altijd beter (het begint hoger dus geen/minder last van optrekkend vocht + opspattend water), en voorkomt dat er water onder de onderste houten balk door kan lopen, maar het geeft inderdaad wel een koudebrug. Ga je je tuinhuis isoleren?
Ytong zou ik niet gebruiken, dat kan toch wat minder goed tegen voortdurend in het vocht staan. Kalkzandsteen is dan beter, maar dan ook weer met de kanttekening van de koudebrug.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Ik heb mijn schuur om die reden (water op de betonplaat zodat de houtconstructie nat wordt) juist over de betonplaat laten hangen (1cm of zo). Inderdaad ook dakoverstek gehanteerd zodat het onderaan redelijk droog blijft. Verder heb ik bovenop het beton folie gelegd, de witte, niet doorlatende, daarop een hardhouten vlonder met steenwol ertussen, daarop weer folie, dan 18mm betonplex (anti-slip), daar staan dan weer de wanden bovenop. Buitenom een trespa schort. Volgens mij blijft het zo goed droog, maar hij staat nu ongeveer 2 jaar, dus wie weet :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je schrijft dat je je betonplaat een meter groter wilt maken dan je tuinhuis. Of dat verstandig is, weet ik niet. Daar komt dan water op te staan, wat niet makkelijk wegloopt, en bij een houten balk direct op de vloerplaat ook daar onderdoor naar binnen kan lopen.
is inderdaad niet verstandig
het water op de betonplaat zal de makkelijkse weg zoeken, wat mogelijks de onderkant van het tuinhuis is
buitenzijde van het tuinhuis moet over de rand van de betonplaat steken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.