Triton tra001 frees op trend alu plaat

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Allen,

Heb forum afgezocht maar vind niet meteen een oplossing. Ik zou graag gaten boren in een trend inlegplaat voor een Triton tra001ik vroeg me gewoon af of ik best de vier schroeven van de plastic voet gebruik of de 2 bouten die ze gebruiken om de frees op de geleidingsplaat of in de Triton freestafel te gebruiken ?

Mvg martin
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Hey, verschil is vier kleine vijsjes die bedoeld zijn om die plastic voet bij te houden, en anders 2 bouten die duidelijk gebruikt worden om dezelfde frees in de Triton freestafel te houden
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Hey, verschil is vier kleine vijsjes die bedoeld zijn om die plastic voet bij te houden, en anders 2 bouten die duidelijk gebruikt worden om dezelfde frees in de Triton freestafel te houden
Als die vier tenminste M5 zijn, verwacht ik dat het genoeg is. Voor twee lijkt me M6 aan de lichte kant. Mijn Trend T11 zit vast met driemaal M6.
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Ja dat zal wel de reden zijn dat die voorgeboorde platen telkens met die vier vijzen vastgemaakt zijn, maar vond het raar dat die Triton freestafel van die 2 bouten gebruikt maakt, soit wou gewoon zeker zijn vooralleer ik boorde
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
omdat ik noch deze plaat noch deze frees bezit, bekijk ik de stabiliteit en vastheid zuiver technisch
elke bevestiging die meer dan op 2 punten is, is beter
de krachten die op die 2 punten komen, zijn te groot
ik heb reeds tafels op 4 en op 3 poten zien staan, maar nog nooit op 2
tenzij je die 2 echt verankert, maar dan moet de verankeringsplaat heel stijf zijn, zoniet gaat de tafel wiebelen
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik heb mijn triton tra001 met 4 schroeven gemonteerd. De schroeven die eruit kwamen waren tekort en de schroefdraad was bij mij WW. Ik heb deze frees al een poosje het zou dus kunnen dat de schroefdraad gewijzigd is. Uit mijn hoofd gezegd 1/4" WW maar het is al een jaar of 8 geleden. Het is een zware frees ik zou dus zeker 4 schroeven gebruiken.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Inderdaad zijn de schroeven waarmee de plastic plaat vast zit niet metrisch. Ik heb gezocht naar een leverancier, maar je betaald je scheel (€8 per schroef ex verzendkosten 😮).

In de voet zitten 3 gaten met (dacht ik) M5 draad, die ervoor zijn om de frees vast te zetten op een plaat. Deze zitten uit lijn met de schroef gaten waarmee de plastic plaat vast zit.

Ik had zelf de gaten al geboord toen ik daar achter kwam, kwestie van RTFM 😉 Het verschil tussen 3 of 4 schroeven, is volgens mij vooral psychologisch, want het zit zo vast als een huis!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    74,8 KB · Weergaven: 2

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Mooi dat het gelukt is, nog even iets voor een volgende die hier tegenaan loopt.
De schroeven van Triton zijn inderdaad UNC 1/4-20 x 1/2.
Als je schroeven met bolkop nodig hebt voor de freesplaat (bijvoorbeeld van Incra), dan verkoopt GereedschapPro die (hier).
Voor schroeven in Amerikaanse maten koop ik zelf regelmatig bij deze winkel.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb mijn Triton altijd met 2 m6 boutjes vast gezet. Voor het gevoel, 1 m6 boutje heeft meer dan 1000 kg trekkracht. Kijk wat er goed uitkomt, sterk genoeg is hee altijd.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Ik heb mijn Triton altijd met 2 m6 boutjes vast gezet. Voor het gevoel, 1 m6 boutje heeft meer dan 1000 kg trekkracht. Kijk wat er goed uitkomt, sterk genoeg is hee altijd.
Hier nog iemand die hem vast heeft gezet met twee keer M6.

Als dit over de TRiton gaat... Hebbben jullie nu dan gewoon de schroefdraad vernaggeld of gaat het nu over een een andere bovenfrees? Ben ff de tel kwijt.
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Als dit over de TRiton gaat... Hebbben jullie nu dan gewoon de schroefdraad vernaggeld of gaat het nu over een een andere bovenfrees? Ben ff de tel kwijt.
Ter verduidelijking, Op mijn triton tra001 heb ik dus 4 niet metrische verzonken schroeven die de plastic plaat aan de frees voet houden en 2 m6 slotboutjes die met een plastic 'duimschroeven' die bedoelt zijn om de frees met de hand te gebruiken op de geleidingsplaat Of om hem onderaan de TRiton freestafel te hangen. Je hoeft dan ook geen schroefdraad te 'vernaggelen', die gaten zitten al standaard in de freesvoet.

Heb in een zelfbouwtafel de frees een jaar aan deze bouten bevestigd aan een multiplex plaat en dat gaf idd geen probleem. Maar nu ik een echte aluminium freesplaat heb gekocht e' deze moet voorboren vroeg ik me maar af of ik dat dan niet best deed met die vier 'kleinere' schroeven ipv de 2 m6 bouten...

Liefst zou ik de bouten nemen, dan moet ik maar 2 keer boren. Ik moet ook nog een gat boren voor de diepteinstelling hendel, dus hoe minder hoe liever... Anders wordt de plaat een kakafonie van gaten, maar ik weet niet echt of dat mogelijks een probleem is, dat zie je op die universele platen nog wel eens (voorgeboord voor meerder type frezen).

Soit, ik ga er zoals @JOHN LAMERS en @Arjen Bosse van uit dat die 2 m6 bouten het wel gaan houden...

 
  • Leuk
Waarderingen: Arjen Bosse

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Sautershop heeft voor de TRA001 een setje van passende schroeven (2 setjes van 4 in 2 lengtes) voor 5 euro ex. verzendkosten. Daar heb ik hem mee vastgezet. Het is een krachtige jongen en je wilt niet dat hij gaat wandelen. Triton Schrauben-Satz
 

Martein_H

Actieve deelnemer
21 aug 2017
56
1
Sautershop heeft voor de TRA001 een setje van passende schroeven (2 setjes van 4 in 2 lengtes) voor 5 euro ex. verzendkosten. Daar heb ik hem mee vastgezet. Het is een krachtige jongen en je wilt niet dat hij gaat wandelen. Triton Schrauben-Satz
Klopt, maar als ze hem vanuit triton zelf vastzetten met die bouten moet dat toch voldoende zijn niet?


Vanaf 10:45 laten er het mooi zien
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.