Freestafel

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
41
Rotterdam
Misschien een hele stomme vraag, maar wat voor freestafel wordt er door jullie gebruikt? Ik heb zelf een systeem van Kreg op het oog (PRS1045) met daarbij een Kreg lift en een AEG bovenfrees. Het is bedoeld om met behulp van kopieerfrezen templates van gitaarbodies te kopieren (onder andere, want ik moet er ook sleuven mee maken in de hals van de gitaren). Wat me alleen opvalt is dat het zo lastig is om een dergelijk systeem aan te schaffen. Freesliften zijn bijna niet te krijgen, en er is bijna geen compleet systeem te koop, afgezien van die vreselijke tafels van HBM en Scheppach. De freestafels die ik tegenkom zijn allemaal veel te grofstoffelijk, met assen van 30mm etc. Mijn frezen zijn 8mm ofzo. Dus je moet zelf de tafel, bovenfrees en lift bij elkaar zoeken. En dan nog moet je onder de tafel om het toerental te regelen.

Zie ik nu iets over het hoofd, of is er gewoon heel weinig vraag naar dat soort systemen?
 
Laatst bewerkt:

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Freesliften zijn in europa schaars omdat frezen in europa over het algemeen niet als losse body worden geleverd en dus als een "plunge" mechanisme hebben. Dan heb je een aantal keuzes als je wel een losse body met lift wil.
JessEm, incra (gemaakt door jessEm volgens mij) of kreg.

Qua tafel heb je SCM voor een gietijzeren en anders de kreg of incra.

Ik heb van het weekend een incra tafel overgenomen van een mede forum lid.
Deze heeft geen freeslift maakt de inlegplaat van kreg is wel geschikt om een triton (tra001) in te hangen. en heeft al een ingebouwd lift systeem. Voor 90% van de mensen hier lijkt dat de meest gangbare weg. Inlegplaat 100 euro frees 300 euro. Een stuk goedkoper dan een lift van 300-450 euro.

Daarnaast wordt incra geroemd om hun ls positioner parralel aanslag. nauwkeurig af te lezen en af te stellen (halve tienden van een milimeter. en een boel templates voor verbindingen maken. Helaas wel geent op de amerikaanse markt en dus zijn te templates gebasseerd om imperial maten. Ik heb wel gewoon metrische maatvoering voor de lineaal.

Voor zo ver ik heb uit heb gezocht zijn dat zo ongeveer de opties waar je het mee moet doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ronaldlanda

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Schat toch dat je niet goed zoekt..... er is genoeg keuze in freestafels. Van wat je zelf maakt tot volledige systemen zoals van Jessem of Incra. En ook in alle prijsklassen.

Enige waar je tegenaan gaat lopen is dat de meeste systemen gebaseerd zijn op wat er in de Amerikaanse markt gebruikelijk is. Voor een frees die goed in zo'n lift past is het hier even zoeken, maar er zijn er wel. Inclusief bediening van bovenaf.

Maar een kwaliatieve goede en nauwkeurige tafel/lift kost wel wat.....
 
  • Leuk
Waarderingen: ronaldlanda

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
41
Rotterdam
Bedankt voor de informatie! Ik heb heel goed gezocht, maar het komt er eigenlijk op neer dat ik zo'n tafel wil:


Maar dan een grotere variant van hoge kwaliteit en goede precisie. Die kom ik niet tegen. Heb je misschien een tip voor me?

Ik heb de Incra gezien idd, de tafel met de LS Positioner, maar helaas zit daar nu een levertijd op van 4 maanden.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Daarnaast wordt incra geroemd om hun ls positioner parralel aanslag. nauwkeurig af te lezen en af te stellen (halve tienden van een milimeter. en een boel templates voor verbindingen maken. Helaas wel geent op de amerikaanse markt en dus zijn te templates gebasseerd om imperial maten. Ik heb wel gewoon metrische maatvoering voor de lineaal.

In de basis wel.... maar er zijn inmiddels genoeg metrische templates beschikbaar, inclusief bijvoorbeeld metrische zwaluwstaart freessets. En in de praktijk is het ook niet zo spannend, de truc is immers om op basis van de afmetingen van je hout een template te kiezen en dan de markeringen op de lineaal te volgen. Zelf hoef je dan niets meer te meten.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Bedankt voor de informatie! Ik heb heel goed gezocht, maar het komt er eigenlijk op neer dat ik zo'n tafel wil:


Maar dan een grotere variant van hoge kwaliteit en goede precisie. Die kom ik niet tegen. Heb je misschien een tip voor me?

Ik heb de Incra gezien idd, de tafel met de LS Positioner, maar helaas zit daar nu een levertijd op van 4 maanden.
Voor prijzen als van HBM ga je gewoon geen nauwkeurig systeem vinden en dat heb je voor gitaarbouw wel nodig schat ik. Bij gebruik van templates boeit het natuurlijk allemaal niet zo.

In mijn optiek kom je toch uit op een goede lift als basis. En wat zelfbouw.
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik weet dat hammer / felder op hun frees machines de optie hebben om de as te wisselen tss 30mm, 50mm en eentje met opspantang waardoor ze ook de gewone bovenfreesjes met 8 en 12mm as kunnen gebruiken.
Wss overkill, maar moest je zo eentje 2dehands tegenkomen...
 

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
41
Rotterdam
Voor prijzen als van HBM ga je gewoon geen nauwkeurig systeem vinden en dat heb je voor gitaarbouw wel nodig schat ik. Bij gebruik van templates boeit het natuurlijk allemaal niet zo.

In mijn optiek kom je toch uit op een goede lift als basis. En wat zelfbouw.

Het gaat me niet om de prijs hoor. Ik begrijp gewoon niet dat dit soort machines niet gewoon in het hogere segment beschikbaar zijn.

Ik ga voor de Kreg tafel met een goede lift :) Bedankt voor de info mensen!
 

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
41
Rotterdam
Ik weet dat hammer / felder op hun frees machines de optie hebben om de as te wisselen tss 30mm, 50mm en eentje met opspantang waardoor ze ook de gewone bovenfreesjes met 8 en 12mm as kunnen gebruiken.
Wss overkill, maar moest je zo eentje 2dehands tegenkomen...

Ik was gisteren in Barneveld bij Felder, en daar vertelden ze mij inderdaad dat dat mogelijk was. Maar dan heb je het inderdaad over een freestafel van ruim 3000 euro, en dat is me net iets te gortig :)
 

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
41
Rotterdam
te laat, maar Sautershop heeft liften en overzicht van router tafels
of is dit niet wat je zoekt?

Hi Charel,

Bedankt voor de links. Zeker een mooi overzicht, erg fijn! Ik was dus op zoek naar complete freestafels met ingebouwde freesmachine, lift, toerental verstelling, aanslag etc, zoals dat HBM tafeltje, maar dan van hogere kwaliteit en groter in formaat. Dan kom je al gauw op de grofstoffelijke freestafels die weer overkill zijn. Ik heb echt het idee dat er een klein gaatje in de markt zit daar ;-)

Gr.Ronald.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Volgens mij komen de meeste freesliften bij jessem vandaan. Wil je wat meer keus dan moet je een frees met een hals van 107mm nemen dat is de amerikaanse maat. Er zijn mij twee merken bekend die passen op freesliften, dat is een model van aeg zie de site van gereedschappro en verder het merk auk te verkrijgen in de uk. (die heb ik). Voor freesliften zou ik nog eens kijken bij dieter schmid feine werkzeuge of in de uk. AUKTools
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb echt het idee dat er een klein gaatje in de markt zit daar ;-)
Mocht je wat ontwikkelen: volgens mij is de beste constructie een tafel waar je naar keuze een een bovenfrees onder kunt hangen, welke in hoogte wordt versteld middels een schaartafel. Een schaartafel staat recht onder de frees (veel liften hebben een schroef naast de frees, waardoor je die min of meer scheef trekt) en een schaartafel is in hoogte verstelbaar middels een wiel naast de freestafel en is ook makkelijk te automatiseren. En tenslotte is de constructie ook veel eenvoudiger dan de dure freesliften die op de markt zijn. Per type frees kun je een eenvoudige adapter maken tussen schaartafel en frees. Ook kun je de stofafzuiging veel beter uitvoeren, omdat de freeslift niet in de weg zit.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik zie nog steeds weinig voordeel aan het kopen van een 400 euro freeslift als je een tritonfrees van 300 euro kunt gebruiken met alleen een inlegplaat die kan en klaar <100 euro kost.

Of je moet de kwaliteit van de tritonfrees niet goed genoeg vinden?
 

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
41
Rotterdam
Mocht je wat ontwikkelen: volgens mij is de beste constructie een tafel waar je naar keuze een een bovenfrees onder kunt hangen, welke in hoogte wordt versteld middels een schaartafel. Een schaartafel staat recht onder de frees (veel liften hebben een schroef naast de frees, waardoor je die min of meer scheef trekt) en een schaartafel is in hoogte verstelbaar middels een wiel naast de freestafel en is ook makkelijk te automatiseren. En tenslotte is de constructie ook veel eenvoudiger dan de dure freesliften die op de markt zijn. Per type frees kun je een eenvoudige adapter maken tussen schaartafel en frees. Ook kun je de stofafzuiging veel beter uitvoeren, omdat de freeslift niet in de weg zit.

Goed idee. Misschien kunnen we een WoodWorking (c) freestafel bouwen ;-)
 

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
41
Rotterdam
Ik zie nog steeds weinig voordeel aan het kopen van een 400 euro freeslift als je een tritonfrees van 300 euro kunt gebruiken met alleen een inlegplaat die kan en klaar <100 euro kost.

Of je moet de kwaliteit van de tritonfrees niet goed genoeg vinden?

Volgens mij komen de meeste freesliften bij jessem vandaan. Wil je wat meer keus dan moet je een frees met een hals van 107mm nemen dat is de amerikaanse maat. Er zijn mij twee merken bekend die passen op freesliften, dat is een model van aeg zie de site van gereedschappro en verder het merk auk te verkrijgen in de uk. (die heb ik). Voor freesliften zou ik nog eens kijken bij dieter schmid feine werkzeuge of in de uk. AUKTools

Ik ga inderdaad voor de AEG 1400 frees die op de Kreg lift past. Thanks!
 

ronaldlanda

Actieve deelnemer
2 jun 2016
25
3
41
Rotterdam
Ik zie nog steeds weinig voordeel aan het kopen van een 400 euro freeslift als je een tritonfrees van 300 euro kunt gebruiken met alleen een inlegplaat die kan en klaar <100 euro kost.

Of je moet de kwaliteit van de tritonfrees niet goed genoeg vinden?

Maar dan moet je dus telkens aan de onderkant van de tafel de hoogte instellen, dat is toch super onhandig? Ik moet de hoogte super specifiek kunnen instellen. De freeslift is wel erg duur inderdaad, dat zou toch wel goedkoper moeten kunnen. Beqwaam heeft volgens mij een goed systeem bedacht als je bij hen een freestafel gaat bouwen.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Maar dan moet je dus telkens aan de onderkant van de tafel de hoogte instellen, dat is toch super onhandig? Ik moet de hoogte super specifiek kunnen instellen. De freeslift is wel erg duur inderdaad, dat zou toch wel goedkoper moeten kunnen. Beqwaam heeft volgens mij een goed systeem bedacht als je bij hen een freestafel gaat bouwen.

Nee dat hoeft dus niet. De triton heeft een ingebouwde lift die je van bovenaf kunt bedienen. Voor het nauwkeurig instellen van de hoogte heb ik een digitaal hoogtemetertje van 30 euro.

triton-precisie-bovenfrees-met-dubbele-functie-140.jpg


zo dus. Het enige is dat je wellicht ter hoogte van deze afstelschroef een gat in je inlegplaat moet boren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.