Triton TRA001 - defect

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Deze Triton TRA001 is helaas defect. Hij kwam uit een gesealde verpakking, maar na 15 minuten werken kwam er een vervelende geur vanaf. Er zat plastic in de motor, het bovenste deel van de behuizing zat scheef op het onderste deel waardoor de rotor tegen de stator aal lief en erg heet werd.

Binnenin zijn de bussen waar de schroeven in zitten kapot en niet te herstellen, ik heb dat, zonder succes geprobeerd. Wellicht te gebruiken voor onderdelen. Komt met de onderdelen op de foto.

Vraagprijs 40 euro ex verzenden. Een goed bod wordt ook overwogen.


triton001.jpgtriton002.jpgtriton003.jpgtriton004.jpg
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Van een marktplaats verkoper gekocht, doe ik eigenlijk bijna nooit met dit soort dingen, om deze reden. Ik heb nu een MOF001 via een winkel aangeschaft.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Wat is er nu precies kapot? Als ik zo kijk zijn onderdelen voor zo'n machine niet zo heel duur, dus lijkt me goed te repareren.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Wellicht interesse, maar wil nog even wat vooronderzoek doen. Ben wel in de markt voor een Triton frees.
De nieuwe TRA002 lijkt na introductie niet of nauwelijks verkrijgbaar.
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Het oranje deel van de behuizing is stuk.
Wat is er nu precies kapot? Als ik zo kijk zijn onderdelen voor zo'n machine niet zo heel duur, dus lijkt me goed te repareren.
Goede tip, maar ik kan het onderdeel niet vinden in NL en dan vind ik het onderdeel inc. verzenden te duur.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Michel, Als het goed is heb je mijn betaling binnen.

Wat de machine betreft: Ik zal kijken wat ik er mee kan :) . Zal je op de hoogte houden als je dat op prijs stelt. Voorlopig kom ik er echter niet aan toe. Mijn probleem is dat ik (te) veel leuke dinge heb. Veel hout- en machine- gerelateerd. .

Een vraagje ter verificatie:
Is voor zover jij hebt kunnen constateren, de oranje behuizing ("upper motor body") het enige onderdeel dat stuk is? (onderdeel 32 op de exploded view).

groet
Klaas
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Ja, dat is het enige. Daarnaast zat er wat gesmolten plastic op de rotor en stator, maar dat heb ik zoveel als mogelijk verwijderd.
Door de scheefstand van het (de?) upperbody maakt de motor meer herrie, wanneer je de rotor met de hand ronddraait voel je dat die de stator schampt .
Ik ben zeker nieuwsgierg naar de voortgang, dat het even duurt geeft niet, ik herken het probleem met meer projecten.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, dat is het enige. Daarnaast zat er wat gesmolten plastic op de rotor en stator, maar dat heb ik zoveel als mogelijk verwijderd.
Door de scheefstand van het (de?) upperbody maakt de motor meer herrie, wanneer je de rotor met de hand ronddraait voel je dat die de stator schampt .
Ik ben zeker nieuwsgierig naar de voortgang, dat het even duurt geeft niet, ik herken het probleem met meer projecten.
Dank voor je antwoord (ik zie je antwoord nu pas! Excuses).
Ik ga een nieuw ""upper body"" bestellen en gok dat met vervanging het probleem is verholpen.
 

Fons Weenink

Nieuw lid
23 dec 2023
8
0
Den Haag
Hoi Michel,
Ik heb het zelfde probleem, zelfde machine. Gekocht maart 2022, tijd lang heeft hij het goed gedaan. Tot opeens, inderdaad er een rare geur van af kwam, en op een gegeven moment sloeg de machine vast. Een kennis heeft m opengehaald en vertelde dat er gesmolten plastic zat.

Op dit moment staat er een Triton te koop van 1010 watt, ik dacht even deze machine voor onderdelen te gebruiken (want zonde van de spantangen en andere inmiddels gekocht onderdelen en het líjkt verder zo'n goeie sterke machine te zijn..).
Nu na wat onderzoek en uiteindelijk jouw bericht denk ik dat afscheid te moeten nemen van Triton.
Heb jij 'm nog aan de praat hebt gekregen?

Ik heb ook nog een Festool bovenfrees, maar nu dus maar op zoek naar een sterke frees voor mijn Freestafel. Iemand suggesties?

Groet,
Fons
 

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
73
19
De Makita 3612 BR dacht ik is een onverwoestbare bovenfrees en uitermate geschikt voor onder een freestafeltje.
Deze worden toch geregeld aangeboden op MP dus ff speuren zou ik zeggen.
succes.
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Ik heb de defect Triton voor een paar tientjes verkocht aan iemand die de behuizing wilde vervangen, geen idee of dat wat geworden is. Ik heb bij Toolstation een Triton MOF001 gekocht (want garantie), nog steeds erg krachtig en deze doet het erg goed in mijn freestafel.
Voor wat betreft de Triton TRA001, ik heb contact opgenomen de verkoper op marktplaats en die heeft tegen verzendkosten een nieuwe gestuurd. De zit nog ongebruikt in de verpakking.

Voordeel van de Triton vind ik echt wel de ingebouwde lift, bij de AUKTool freesmotor komen ook nog de kosten voor een lift.
 

Fons Weenink

Nieuw lid
23 dec 2023
8
0
Den Haag
Dat die ingebouwde lift ideaal is, klopt helemaal. Moet dan ook bekennen dat ik dat nog helemaal niet kende voor ik deze Triton had. Maar goed, ben er nog niet helemaal uit wat nu wijsheid is. Punt is dat ik nu tijd heb om over dit soort dingen na te denken en in het seizoen (wat voor mij doorgaans in maart van start gaat), moet ik gewoon iets hebben wat het doet..
Nog even verder fantaseren dus!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb de oude versie van de AUK. Verschil zit in de spantangen. De nieuwe hebben volgens mij ER spantangen.
Er zijn diverse leden die een AUK hebben. Ik heb de AUK i.p.v. de triton TRA001 waar ik regelmatig ruzie mee had. Ik kon niet wennen aan de bediening. De auk is wel gevoeliger voor mdf stof. Moet deze iets vaker schoonmaken. De triton gebruik ik nu voor het vlakken van tafelbladen. Nu ja een tafelblad tot nog toe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.